Три невдалі орбітальні запуски та одна масштабна аварія під час статичних вогневих випробувань — статистика проєкту Starship компанії Ілона Маска SpaceX за останній рік. Попри серію невдач, власник компанії заявив у своєму акаунті на X (колишній Twitter), що кількість випробувальних польотів навпаки зросте, пише Space.com.
Ілон Маск зазначив, що тепер між польотами інтервал становитиме не більше трьох-чотирьох тижнів. Хоча, згідно із дозволом Федерального управління цивільної авіації США (FAA), SpaceX може робити це навіть частіше — кожні два тижні та 25 разів на рік. Ще недавно аерокосмічна компанія могла здійснювати п’ять випробувальних запусків за такий відрізок часу.
Ця заява викликала неоднозначну реакцію у середовищі фахівців аерокосмічної галузі. Астрофізикиня Сара Вебб (Sara Webb) з Технологічного університету Свінберна зазначає, що серія невдач мала б спонукати інженерів переглянути конструкцію ракети. Адже у попередніх проєктах не було такої кількості аварій:
- Сатурн V від NASA — 13 запусків, одна часткова невдача;
- Falcon 9 від SpaceX — 478 запусків, одна часткова невдача, дві під час польоту, одне руйнування перед польотом;
- Antares від Orbital Sciences — 18 запусків, одна невдача;
- “Союз” 1960-х років радянської розробки — 32 запуски, дві невдачі.
- Starship від SpaceX (з 2018–го року по сьогодні) — 9 запусків, з них чотири повні невдачі, дві часткові невдачі, одне повне руйнування перед десятим запуском.
Вебб пише, що вони з колегами розуміють складність проєкту і те, що його не можна без застережень порівнювати з іншими. Адже Starship від SpaceX — це фактично перша багаторазова надважка ракета для місій на Марс. Але навіть з огляду на це кількість невдач тривожна і свідчить про потребу вдосконалення проєкту.
Якщо політика компанії не зміниться, то суперракети SpaceX й надалі забруднюватимуть Землю та витрачатимуть на це кошти американських платників податків. Адже хоча компанія приватна, вона має і суттєве державне фінансування. Кошторис кожного окремого польоту невідомий, але раніше Ілон Маск заявляв, що сума коливається в межах $50–100 млн.
Остання аварія, під час якої повністю зруйнувався прототип корабля Ship 36, викликала сильний поштовх — вікна і посуд тремтіли за 50 км від епіцентру події. Грибоподібна хмара сажі і диму піднялася у повітря, наслідки для екології ще з’ясовують. Невдалий запуск у 2023 році спричинив поштовх у сусідньому з космодромом містечку та засипав його сажею і брудом. Уламки ракети розбили автомобілі цивільних.
Агентство з охорони навколишнього середовища США штрафувало компанію через 14 випадків скидання забруднень у водні шляхи Техасу, де розташований космодром. FAA виступало із заявою стягнути зі SpaceX штраф на кілька сотень тисяч доларів за використання несанкціонованої кімнати керування запуском та низки інших порушень. Ілон Маск зазвичай заперечує звинувачення і намагається уникнути покарання.
Невдалі запуски у січні і березні 2025 року призвели до падіння уламків Два інші невдалі запуски в січні та березні цього року також призвели до дощу ракетних уламків над Карибським басейном. Через це також було зірвано сотні комерційних рейсів — якісь перенаправляли, іншим затримували виліт, щоб гарантувати пасажирам безпеку.
Сара Вебб закликає колег до дискусії, які межі потрібно встановити для випробувань, щоб рухатися до освоєння космосу і водночас не шкодити Землі. Окрім космічних місій, планеті також загрожують космічні війни. НАТО побоюється, що РФ зможе з орбти збивати супутники із застосуванням ядерної зброї.