Перший у світі плазмовий реактивний двигун – Китай на шляху до безвуглецевої авіації майбутнього – новини технологій
Польоти зможуть стати повністю безвуглецевими.
Китайські вчені представили перший у світі плазмовий реактивний двигун, який не використовує ані водень, ані акумулятори, а головне — не потребує викопного палива, пише EcoNews. За словами дослідників, ця технологія може стати переломним моментом для авіаційної промисловості, яка є одним із найбільших джерел викидів вуглецю у світі.
Проєкт очолює професор Джау Тан з Уханського університету, команда якого розробила експериментальний двигун, що працює за технологією мікрохвильового випромінення та фізики плазми. Ідея полягає у використанні стисненого атмосферного повітря, у яке спрямовуються мікрохвилі частотою 2,45 ГГц — подібні до частоти звичайної мікрохвильової печі.
Ці хвилі іонізують газ, відриваючи електрони від атомів і перетворюючи повітря на плазму — іонізований газ, який діє як високоенергетична рідина. Саме вона створює реактивну тягу без спалювання палива.
Даний прототип здатний вертикально підняти сталеву кулю вагою 1 кілограм. Також, за оцінками деяких дослідників, рівень тяги вже порівнянний з малими комерційними реактивними двигунами.
Плазма — це так званий “четвертий стан речовини”, який виникає, коли енергія відриває електрони від атомів. Плазмові технології вже досліджуються NASA для космічних двигунів, однак команда професора Тана вперше застосувала цей принцип для створення реактивного двигуна, що працює в атмосфері Землі.
Для функціонування установки потрібне потужне джерело електроенергії, яке може надходити від відновлюваних джерел, таких як сонячна або вітрова енергія. Вчені вважають, що у майбутньому такі плазмові двигуни зможуть замінити турбіни внутрішнього згоряння в літаках та безпілотниках, забезпечуючи повністю безвуглецеві польоти. Як зазначає професор, якщо середньомагістральні рейси працюватимуть на плазмових двигунах, які живляться від сонячної енергії або електромережі, то вийде істотно скоротити вплив авіації на клімат.
Хоча розробка ще перебуває на експериментальній стадії, китайський прототип демонструє новий напрям у розвитку авіації. Він може стати основою для створення екологічних літаків майбутнього, що зменшать вуглецевий слід та змінять уявлення про те, яким буде політ у XXI столітті.
Нагадаємо, що у першій половині 2025 року відновлювані джерела енергії вперше в історії виробили більше електроенергії, ніж вугілля, ставши найбільшим джерелом енергії у світі. Аналітичний центр Ember назвав це “вирішальним моментом у глобальному переході до чистої енергетики”.