Заправляти машину оливою одного бренду і типу справді дуже важливо. Але що робити, якщо строк заміни підійшов, а придбати потрібну моторну оливу немає змоги?
Скільки служити оливі в двигуні авто, так чи інакше визначає автовиробник. Найчастіше він визначає максимальний пробіг від заміни до заміни, але іноді момент підказує сам автомобіль написом чи символами на панелі. Це стосується моделей, електроніка яких може сама вираховувати, наскільки важкими були умови експлуатації двигуна в останній період і на скільки у зв’язку з цим слід скоротити стандартний інтервал заміни.
Чому це так важливо
Є кілька базових чинників, які спонукають автовиробника встановлювати той чи інший міжсервісний інтервал. У випадку з сучасними двигунами вважається, що найголовніше – забезпечити належний ресурс агрегата. Справа у тому, що ближче до кінця своєї служби олива поступово втрачає свої якості. Всі присадки, які визначають її характеристики, спрацьовуються, і найгірше при цьому, що знижуються захисні властивості оливи.
Стандартний, так би мовити, інтервал, тобто вирахуваний для ідеальних умов експлуатації, треба скорочувати, якщо були якісь ускладнення в роботі машини: тривала робота мотора на холостому ходу, короткі поїздки без прогріву двигуна, буксирування важкого причепа, поїздки гірськими маршрутами тощо. Бортові системи, які вміють підказувати водієві термін заміни, враховують ці ускладнення умов.
Крім того, одна та сама модель двигуна для ринків різних країн може отримувати різні терміни заміни оливи: 10 або 15 тисяч км, 15 або 20 тисяч км. Схоже, тут спрацьовують також і маркетингові важелі, але власникові варто таки дотримуватись рекомендацій виробника.
На скільки можна перевищити пробіг на старій оливі
Чіткої цифри ніхто не назве. Як мінімум з двох причин: потрібно точно знати, наскільки складними були умови роботи оливи і яка саме це була олива. Адже дороги оливи преміальних брендів мають більший запас ресурсу присадок, тож за деяких умов двигун може і не помітити перевищення пробігу.
І в принципі, навіть кратне перевищення норми пробігу не призведе до негайної аварії, мотор не зруйнується і не заклинить. Але його найвідповідальніші деталі будуть зношуватися дедалі більш інтенсивно, і залишок ресурсу мотора може так само скоротитись у кілька разів.
Що відбувається, коли мотор працює на старій оливі
Якщо коротко, то кожен зайвий кілометр пробігу на старій, спрацьованій оливі скорочує життя двигуна. Перш за все, шкодять двигуну кислоти, які утворюються у ньому з вологи-конденсату та картерних газів. Захисні властивості оливи знижуються, адже її лужне число падає. Відтак, розвивається корозійний знос металевих деталей, який є одним з основних видів зносу в ДВЗ. По-друге, “прострочена” олива дедалі стає більш густою, що впливає на характер змащування деталей і на пускові якості мотора (в першу чергу взимку).
Ще одна масштабна вікова зміна у тому, що через пальне, яке неодмінно потрапляє в оливу, втрачають свою ефективність миючі присадки. А без них забиваються нагаром канавки поршневих кілець. Внаслідок чого в циліндрах падає компресія, прискорюється знос циліндрів, на їхніх стінках залишатиметься ще більше оливи, відтак і нагару стане більше… Таким чином проблеми прогресують наввипередки, в результаті двигун втрачає потужність, починає надмірно їсти пальне та оливу і маркувати машину на дорозі синім димом з вихлопної труби.
Олива іншої марки: чи можна доливати?
Не бажано, але коли іншого виходу немає, то можна. Важливо, щоб олива була того ж типу (синтетика, напівсинтетика) і тієї ж групи якості (SM, SN, CH-4, CJ-4 тощо). Від потрібної в’язкості теж краще не відступати, але невелике відхилення допустиме (скажімо, 5W-30 замість 10W-40). Проте всі ці поради втрачають сенс, якщо рівень на щупі впав нижче позначки Min, а їхати далі треба: в такому випадку можна долити будь-яку оливу з категорії моторних. Звісно, після повернення до дому в усіх випадках оливу і її фільтр треба буде замінити свіжою.
Коротко
Чим коротший термін працюватиме олива у двигуні, тим краще для нього. І заводські рекомендації теж можна корегувати в бік скорочення міжсервісних інтервалів. Але з іншого боку – у скрутній ситуації термін заміни можна прострочити, і миттєвого лиха з двигуном через це не станеться. Проте, якщо вам дорога подальша доля вашого мотора, на старій оливі не перевантажуйте його високими обертами та надмірним навантаженням на малих обертах.
При підготовці статті були використані матеріали Autocentre та Motor.