В "Дії" під час великої війни запровадили немало нових функцій. Ще більше функціоналу планують на 2026 рік. Коли запровадять розлучення онлайн, які послуги будуть доступні для ветеранів та ВПО і коли документи з "Дії" будуть визнавати в ЄС – в інтерв’ю для РБК-Україна розповідає відповідальна за "Дію" заступниця міністра цифрової трансформації Валерії Коваль.
Головне:
- Чи обов’язкова “Дія” для українців?
- Чи замінить “Дія” всі державні послуги?
- Чи відслідковує “Дія” місце перебування людини?
- Чи можна буде купити квартиру через “Дію”?
- Які послуги запустять у 2026 році і що зміниться для ветеранів та ВПО?
- Як працює оформлення відстрочок у ЦНАПах?
- Чи будуть в “Дії” військові документи?
П’яте місце у світі. Як “Дія” починала цифровізацію
– Який шлях пройшла “Дія” від початку заснування й дотепер? Скільки нових функцій стало доступно, поки триває велика війна?
– Хочу сказати, що повномасштабна війна підсвітила успіх “Дії”, тому що багато українців вимушено виїхали за кордон, і стикнулися там з багатьма бюрократичними процесами в інших країнах. І є з чим порівняти. Іноді те, що у нас є щодня, ми вже сприймаємо за замовчуванням. Що це нормальна історія і що так працює всюди.
І ось коли багато людей стикнулися з цими складнощами, і в той час є “Дія”, де в пару кліків можна відкрити рахунок чи стати на облік безробітним, а в інших країнах це займає тижні. Тоді різниця найбільше відчутна.
Звісно, ми пройшли великий шлях до того, щоб “Дія” стала поп-культурою. Ми починали це у 2019 році, коли, будемо чесними, мало хто вірив в успіх цифрової держави, держави у смартфоні. Багато людей казали: “У вас нічого не вийде”. Зараз, навпаки, кажуть, що у нас все вийде. Мовляв, будь ласка, робіть більше.
Ми пройшли шлях від того, що в нас в мобільному застосунку спершу було всього два документи: водійські права і техпаспорт на машину. А зараз наша цільова аудиторія – до 23 мільйонів людей, майже 200 послуг в застосунку та на порталі, 33 документи і ще багато сервісів, яких не існувало онлайн. Ніхто подумати не міг, що в Україні це можливо.
Про це я можу говорити годинами, але якщо коротко, то ми масштабувалися з рівня мобільного стосунку з парою опцій до великої екосистеми, якою користується майже кожен українець. “Дія” вже інтегрувалася в наше життя, це вже щось знайоме, рідне. Якщо тобі треба поспілкуватися з державою, це відбувається в легкий, зручний спосіб.
З кожним роком ми ставимо собі ще більші цілі, щоб держава не була лячним монстром. Так ми говорили у 2019 році, ми цього і притримуємося.
Держава в цілому має мінімізувати спілкування з громадянами, наскільки це можна. Громадяни мають жити своє життя. Але раптом так сталося, що тобі треба поспілкуватися з державою, для цього в тебе є “Дія”, в тебе все зручно.
– Чи може “Дія” з часом замінити всі державні послуги, за якими зараз люди ходять в держустанови і стоять там в чергах?
– Так. Навіть не може, а так і буде. Ми над цим працюємо цілодобово. Це питання часу. Є такі державні послуги, з якими людина стикається лише раз у житті. А є такі, з якими стикається на постійній основі. Працюємо, щоб онлайн була доступна більшість з них.
Ми не цифровізуємо паперовий хаос. Наприклад, є папірець, який треба кудись понести. Ми занурюємося глибше. Задаємо питання, чи потрібен цей папірець взагалі? Де він потрібен? Які є перешкоди?
Десь державні послуги зручні і непомітні. Але, щоб це сталося, за кулісами відбувається дуже багато процесів. Наприклад, щоб ви могли одружитися. В цьому задіяні різні державні органи. І треба, щоб ці процеси відбувалися за алгоритмами, а не за приватним рішенням якоїсь людини.
Чи змінить цю взаємодію “Дія”? Так. Це не змінить державу в цілому. Бо за цим все одно стоятимуть значні процеси. Ті ж самі ЦНАПи дуже активно працюють. Звісно, все хочеться оцифрувати за рік. Але треба створити і нормативку, нову законодавчу базу.
В Естонії, яка вважається найбільш цифровізованою державою у світі, онлайн-шлюбу немає. Хоча вони підготовку цього процесу почали ще задовго до того, як з’явилася сама “Дія”. У нас є очевидні плюси – ми можемо швидко змінювати підходи і правила гри. У нас є класні команди і розумні українці, які можуть класні продукти швидко робити.
Якщо ми раніше думали, яку зробити наступну послугу, тепер нам не потрібно робити дослідження, бо люди самі приходять і кажуть нам: “Зробить оце і оце”. В Threads міністр особисто стежить за пропозиціями, особисто спілкується. Коли щось сталося, тегають Михайла і питають, чи може він щось зробити. Ми відчуваємо, що та чи інша функція дійсно потрібна. А під час повномасштабної війни створення нових функцій ще більше прискорилося.
– Яке місце займає “Дія” серед подібних цифрових рішень в інших країнах?
– Є рейтинг ООН, який публікує кожні два роки звіт по 198 країнах. За попереднім звітом 2024 року, Україна посіла п’яте місце у світі за індексом онлайн сервісів і перше місце по електронній демократії.
Коли я починала цей шлях цифровізації в далекому 2018-му, ми були на 102-му місці. Нас дуже мотивувала Велика Британія. Цей наш стрибок дуже мотивує. Багато наших міжнародних партнерів кажуть, що хочуть запровадити щось подібне. Тобто вже не ми за кимось біжимо, а хтось наслідує нас.
П’яте місце – це тільки початок, ми цілимось на перше. Там такі гравці, які посідають ці місця десятиліттями, тобто нам є до чого рухатись.
“Дія” не відслідковує геолокацію. Які послуги можна отримати лише онлайн
– Я думаю, вже багато про це говорили, але не буде зайвим нагадати. Є категорія людей, які принципово не ставлять на телефон Дію. Мовляв, коли поставлять, то держава якось буде їх відслідковувати. Чому це не так?
– Ми працюємо над цифровою грамотністю, це окремий трек. Є портал “Дія” освіта”, також різноманітні серіали, тренінги, які дозволяють підвищувати цифрову грамотність.
Але дійсно є люди, які не вірять в технологічний прогрес. Якщо сказати м’яко, вони відмовляються навіть від ідентифікаційних номерів, щоб нібито їх не можна було швидко ідентифікувати.
Однак насправді це тільки погіршує для них можливості. Кожен громадянин є в реєстрі. Бо у людини є паспорт, як мінімум якісь інші документи. Багато людей думає, що цього немає. І нібито якщо завантажити “Дію”, тоді десь ці записи створяться, а не навпаки. “Діяя тільки підтягує для зручності самої людини все те, що вже й так є – у різних реєстрах. Дія створена лише для спрощення життя українців, це її основна мета. І щоб було зручно взаємодіяти з державою.
По-друге, “Дія” не відслідковує геолокацію людини. Деякі військовозобов’язані бояться встановлювати “Дію”, бо бояться, що за ними приїде ТЦК. Це так не працює. У нас немає функціоналу відстеження. Це міфи, які розганяються в певних колах.
Ми, звісно, працюємо з такими категоріями людей. Це дуже важко, але ми нікого не змушуємо користуватися цифровими інструментами. Є завжди якісь альтернативи. Наприклад, в нас є принцип Digital by first, by default. Є навіть такі речі, які в папері вже ніколи й не запустяться. Якщо люди хочуть цим користуватися, отримати якусь допомогу, полегшити собі якусь процедуру, тоді вони або завантажать “Дію”, або ні. Це завжди їхній власний вибір.
– Які саме послуги доступні тільки онлайн?
– Якщо говорити про ті послуги, які є в онлайні, але в офлайні їх немає, то йдеться про виплату національного кешбеку, пуші (сповіщення) в “Дії”, подача заяв у Міжнародний реєстр збитків, подача заяв на отримання виплат по Ветеранському спорту, а також ще кілька, які будуть доступні у найближчий час.
Розлучення онлайн, нотаріат та штучний інтелект: які опції запустяться у 2026 році
– Міністр казав, що невдовзі українці зможуть побачити, хто з якою метою перевіряє їх в реєстрах. Коли ця функція почне діяти?
– Це в процесі, ми запровадимо цю опцію в 2026 році. Що це таке? Це, по суті, аналог подібного функціоналу є в Естонії. Якщо ви хочете отримати якусь послугу, по вас здійснюється запит в реєстрі. Наприклад, треба підтвердження, що у вас є громадянство України. І оскільки цей запит відбувається через нашу систему “Трембіта”, то такі запити фіксуються: хто його зробив, в який час. В “Дії” людині буде приходити про це сповіщення.
Тоді людина буде розуміти: так, я дійсно був в ЦНАПі, справді оформлював паспорт. І тому ось я бачу, що по мені був такий-то запит. Якщо людині приходить сповіщення, а вона не в курсі, що це, то це для неї буде приводом звернутися до держателя того чи іншого реєстру і запитати, чому здійснилися такі запити, і хто їх робив.
В тому, що по людині роблять запити, нічого поганого немає. Цими даними володіє держава, і це нормально, що для певних процесів держави замість безкінечного ходіння по інстанціях, збирання папок документів і сидіння в чергах держава робить це за людину сама.
Є види різної державної допомоги, є критерії її отримання. У Мінфіну є право моніторити, чи дійсно була б правильна видача цієї допомоги. Вони можуть вже після отримання коштів, – через пів року чи через рік, – здійснювати верифікацію. Наприклад, якщо критерієм є перебування в Україні, можуть перевірити, чи дійсно ви перебуваєте в країні зараз.
Мінцифри не має адміністративних послуг. Ми їх реалізуємо спільно з нашими партнерами, тому тут багато факторів залежить і від них. Очікую, що в першому-другому кварталі 2026 року це вже стане можливим.
– Функція розлучення онлайн – це також 2026 рік?
– Так. Ймовірніше, що запуск буде в першому кварталі. Проте треба розуміти, що є багато різних програм, ініційованих Урядом і президентом як пріоритетні, і ми можемо залежно від цього також виносити щось на перший план. Іноді через брак часу щось відсувається в часі, але однозначно все це буде реалізовано.
– Як це буде на практиці? Десь такий самий принцип, як і одруження онлайн?
– Так. Так, через “Дію” можна буде розлучитися, якщо немає неповнолітніх дітей і обоє осіб дають на це згоду. Тобто це буде майже як онлайн-одруження: один подає запит, інший схвалює. Будуть здійснюватися певні перевірки стосовно дітей, і тоді через місяць людей розлучають.
Якщо є питання по майну, це вирішується окремо, воно не стосується реєстрації шлюбу. Поділ майна буде відбуватися так, як пара вже вирішить.
– Коли буде функція відповіді на голосові запити?
– Також плануємо її на 2026 рік. Ми вже реалізували “Дія АІ” на порталі “Дія”. Це ШІ-асистент, який реагує на запити 24/7. Наприклад, він може допомогти підібрати послугу в залежності від життєвих ситуацій. Можна навіть замовити послугу прямо через чат.
Скажімо, вам потрібна довідка про доходи. Ви прямо в чаті пишете: “згенеруй мені довідку про доходи за такий-то період”. І саме в чаті це відбувається, користувачу приходить на пошту довідка.
Ми працюємо над тим, щоб інтегрувати “Дія АІ” асистента в мобільний застосунок. Там буде голосовий помічник. Можна буде голосом все це зробити, коли зручніше не друкувати. З цим функціоналом ми також цілимося у перший квартал 2026-го, він буде доволі насичений на нові продукти.
Будемо обов’язково повідомляти про наші бета-тестування. Ми близько 99% все обов’язково тестуємо. В нас є запис, всі охочі можуть записатися і брати участь в тестуванні наших нових продуктів. На такі тестування як зміна прав або одруження – у нас буквально за день набирається та кількість бажаючих, які б хотіли. Хтось засмучується, що не встиг. У нас є база людей, які постійно просять все тестувати.
– Що буде входити в “Дії” в послуги нотаріату?
– Зараз цей функціонал ще в розробці. Там проходять тестування нотаріуси, вивчають, як працює система.
В першу чергу ми говоримо про базові потреби, з якими приходять до нотаріуса. Це можна буде так само легко і швидко зробити, щоб не їхати через все місто, шукати час, відпрошуватися з роботи. Буде працювати приблизно як онлайн -шлюб або розлучення. Про це будемо ще додатково розповідати.
– Чи значить це, що в “Дії” можна буде придбати квартиру?
– Спершу на початковому етапі це будуть такі функції як оформлення довіреності тощо. Але купівля житла – я думаю, що це також не за горами, і це дійсно з часом може бути. На різний функціонал треба час.
Шеринг авто замість довіреності і чи всюди “приймають” “Дію”
– Шеринг авто в “Дії”, який є вже досить давно – чи замінює це ту ж довіреність у нотаріуса?
– Шеринг авто в “Дії” не повністю замінює нотаріальну довіреність, але для більшості повсякденних випадків – так, замінює.
Коли власник авто шерить авто через застосунок “Дія”, інша людина отримує цифровий доступ до техпаспорта, тобто даний техпаспорт відображається в неї в “Дії”, а також відбувається запис до Реєстру транспортних засобів, що дана людина є належним користувачем авто. Це дає можливість:
- показати документ поліції під час перевірки;
- користуватись авто законно (“Дія” фіксує, що власник дозволив користування);
- не возити із собою фізичний техпаспорт.
Тобто, шеринг – це офіційне підтвердження дозволу власника користуватись авто. Разом з тим, шеринг авто не замінює ряд дій, для яких потрібна нотаріальна довіреність, наприклад, вивіз авто за кордон або переоформлення або продаж авто.
– А якщо хтось під час перевірки все-таки просить показати паперові документи і каже, що документи з” Дії” їм не підходять?
– Дуже рідко насправді буває, але таке стається. Я з ним працюю. Нам зазвичай пишуть люди, що десь їх з “Дією” не прийняли. Ми досліджуємо, де це хто проводив, проводимо роз’яснювальні роботи. Але таких випадків я вже досить давно не чула.
– Навіть в регіонах це зараз буває рідко?
– Знаєте, тут не залежить від масштабу міста чи регіону. Це залежить від конкретної людини, від її “базових налаштувань”. Часто люди не те що не хочуть, а часто не знають. Ми проводимо для них додаткове навчання. Скільки мене зупиняла поліція – проблем ніколи не виникало, навіть відразу кажуть – “покажіть “Дію”.
– А якщо в певному місці є проблема зі зв’язком, і відкрити документи в “Дії” просто не вдається?
– В нас є документ, який працює офлайн, це єДокумент. До того ж, поліція в себе на планшеті теж може перевірити додаткову інформацію про людину. Просто “Дія” – це простіший, зручніший формат для цього.
Тому, навіть якщо у вас навіть нічого немає, і коли перевіряють військовозобов’язаних і у них немає завантаженого на телефон додатку Резерв+, поліція все одно вже має дані про нього і може їх перевірити, оскільки у ТЦК є доступ до системи “Оберіг”.
Мої колеги працюють над тим, щоб зв’язок був у всіх і завжди. Звісно, такі трапляються, що під час перевірки зв’язку може не бути, але зазвичай поліція до цього ставиться адекватно.
– Що таке “Обрій” і який функціонал в цьому контексті готується?
– Це наш спільний проект з міністерством економіки. “Обрій” – це реформа зайнятості в Україні. Зараз ми реалізуємо тільки початковий її етап. Це будуть перші нові послуги для населення у сфері зайнятості. Буде декілька послуг, отримання статусу безробітного отримання допомоги, буде доступна можливість отримання гранту на навчання.
В подальшому цей список послуг буде розширюватися, і ми навіть дійдемо до того, що на основі даних з реєстрів за допомогою штучного інтелекту людям будуть пропонуватися різні вакансії. Це буде робитися для того, щоб кількість безробітних в країні була нижчою і наша економіка могла далі розвиватися.
Цей проект – це не тільки послуги, а й про зміну філософії у трудовому законодавстві – стосовно бізнесу, людей, роботодавців. HR-агента дуже активно розвинені в бізнесі, але вони не розвинені в цілому по країні. Бо є функції, які виконує держава і які потрібно передати в руки тих, які це гарно якісно роблять. Про це ще окремо буде розповідати Міністерство економіки, ми з ними виступаємо як партнери, щоб всі ці трансформації були у зручному цифровому форматі.
– Є така річ як витяги про несудимість. Де саме він зазвичай потрібен і чи потрібен він досі? І чому він доступний тільки в одному місці в Києві?
– Насправді це потрібно не тільки якимось вузькопрофільним структурам. Особливо тим, хто перебуває за кордоном або оформлюється на роботу. Він потрібен у міжнародних тендерах, або ще можуть запитатувати при отриманні візи. Багато де його питають.
Видається витяг про несудимість у паперовому форматі, апостильований. Тобто це папірець. В нашому випадку дійсно було єдине місце в Києві, яке такий документ видає. Якщо ви живете в Сумах, то треба було їхати в Київ, ночувати десь тут, приходити особисто, або замовляти постову адвокатів, які роблять це за вас. Це не зручно. Тому ми запровадили таку послугу з можливістю доставки.
– Як замовити такий документ дистанційно?
– Людина замовляє онлайн, його готують і направляють доставкою, де б ти не знаходився. Тому це зручно, швидко і задовольняє таку потребу. Сама “Дія” за послуги гроші не бере. Людина оплачує адміністративний збір за надання послуги. Думаю, там буде певна плата, і плюс також за сервіс доставки.
Новації для ветеранів, родин військових і загиблих героїв
– Які заплановані зміни у функціоналі для ветеранів, для родин загиблих військових.
– Послуги для ветеранів – наш пріоритет. У нас зараз вже в бета-тестуванні тестування послуга захисникам та їхнім родинам. Під час отримання статусу особи з інвалідністю внаслідок війни, також члени сім’ї загиблих військових. Коли у військового вже є висновок МСЕК, все можна зробити шляхом подачі заяви, не потрібно ходити ні за якими додатковими довідками. Вона може підвантажити висновок МСЕК, і це вже буде підставою для отримання статусу.
Також це одноразова військова допомога, різні соціальні послуги. Ці послуги будуть працювати за принципом єМалятко або єПідприємця: людина просто заходить і може обрати повний перелік послуг, які їй потрібні.
Надалі цей перелік буде розширюватися. Насправді є багато послуг, які пов’язані з транзитом від військового до цивільного життя захисника, і ми спільно з міністерством ветеранів над цим працюємо.
ВПО – це ще один пріоритет “номер один” в країні, бо дуже багато людей вимушено були переміщені з власних домівок через Росію. Зараз перше питання – це житло. В першу чергу – для ветеранів, осіб з інвалідністю внаслідок війни. Планується видача житлових сертифікатів до 2 мільйонів гривень в першу чергу для тих, в кого знищене було майно, яке знаходилося на окупованих територіях.
Користування “Дією” за кордоном
– Чи є зараз країни, де визнаються документи в “Дії”, хоча б водійські права? Це питання доступу до баз даних?
– Так, питання баз даних, вони не можуть їх перевірити. Але ми активно зараз працюємо над цим. Є проект “Європейський гаманець”, який говорить про те, що документи будуть визнаватися в різних країнах, – там, де для цього буде готова система.
Тобто українці будуть їздити за кордон, в них там будуть визнаватися документи. Іноземці, які будуть приїздити в Україну – їхні документи будуть визнаватися тут. Таким чином це буде взаємне визнання документів.
– Тобто це мова саме про визнання документів країн ЄС? І коли саме це буде можливим?
– Так, в першу чергу це країни ЄС. Зараз йде робота над нормативною складовою: Україна вже розробляє власні акти, щоб це реалізувати. Але також ми очікуємо загальної рамки Європейського Союзу, щоб так зробити проект рухався.
Стосовно термінів – я думаю, що це найближче майбутнє, коли ми вільно зможемо подорожувати і замість паперових документів при цьому у нас будуть перевіряти “Дію”.
– Іноземці зараз можуть користуватися “Дією”?
– Можуть, якщо у них доступна посвідка на проживання в Україні. Послуги, які передбачені для громадян з посвідкою, їм доступні вже зараз. Також є проект єРезиденство: коли посвідки ще немає, але людина хоче стати резидентом.
Ми працюємо над тим, щоб і такі люди могли зайти в “Дію”, могли створювати Дію.Підпис. Цей проект – на стадії розробки.
– Українці з-за кордону казали, що не можуть оновити в “Дії” права, термін дії яких пройшов. І, відповідно, не можуть замовити собі доставку прав, бо перебувають за кордоном.
– Такі кейси потребують, щоб над ним розібралися індивідуально. Можливо, там питання тому, що якихось даних може не буди в реєстрах. Тоді можуть вимагати щось додатково. В таких випадках краще написати службу підтримки: там наші фахівці досліджують такі питання, чому саме не вдається. Проте загалом доставка водійських прав як послуга неможлива.
– Також інші українці в ЄС стикнулися з тим, що пробували різними способами авторизуватися в “Дії”. І через паспорт, і так, як вказано в інструкції, але у них не виходило. В чому може бути проблема і що робити?
– Проблема може бути в тому, що вони неправильно щось сканують. Дуже часто люди не дотримуються, або не дуже уважно дивляться інструкції. Раджу їм звернутися до нашої підтримки – ми з радістю їх проконсультуємо.
Чи будуть в “Дії” військові документи і про відстрочки через ЦНАПи
– Чи правда що протягом кожних 60 діб в “Дії” потрібно підтверджувати свою особу?
– Так, якщо ви не заходите в “Дію” протягом 60 днів, то потрібно буде ще раз верифікуватися. Ця функція створена в цілях безпеки, щоб ніхто не міг скористатися вашими даними, крім вас.
– А якщо “Дія” з тих чи інших причин просить користувача авторизуватися заново раніше цього терміну? Наприклад, щотижня.
– В такому випадку треба або оновити додаток, або звернутися в нашу службу підтримки, ми зафіксуємо і розбираємо цей кейс. Бо так не має бути.
– Чи будуть в “Дії” колись будь-які військово-облікові документи?
– В мобільному застосунку зараз цих послуг немає і вони не плануються. На порталі “Дія” можна за бажанням замовити собі електронний військово-обліковий документ. Плюс – ми запустили нещодавно функцію оформлення відстрочок в ЦНАПах.
Також вже понад рік бронювання працівників критичних підприємств також відбувається через сайт “Дії”, і підприємці цією послугою активно користуються. В Резерві+ просто відображається статус військовозобов’язаного про те, що він заброньований. Але якогось військового документу в додатку “Дія” не передбачено. Є Резерв+, і там можна отримати всі ці послуги.
Для ТЦК оформлення відстрочок було додатковим навантаженням. Тому, думаю, їх цим вдалося розвантажити. Фінальне рішення по відстрочках приймають ТЦК, але вони при цьому ніяк не взаємодіють з громадянином. Це зокрема і робилося для того, щоб прибрати цю взаємодію. А ЦНАПи виступають фронт-офісом, які їм ці дані передають.
– Розкажіть про можливість подати через “Дію” заявку на 1000 грн підтримки.
– Цього року, як і минулого, Президент ініціював одноразову виплату у розмірі 1 000 гривень. Її мета – допомогти українцям упоратися з додатковими витратами у зимовий період.
Цю тисячу можна буде використати на необхідніше — оплату комунальних послуг, придбання продуктів чи ліків. За бажанням кошти можна спрямувати і на благодійність.
Подати заяву можна онлайн через застосунок “Дія” або офлайн у відділенні Укрпошти. Заявки прийматимуть до 24 грудня. Держава робить усе, щоб допомогу отримали всі, хто її потребує – дорослі українці матимуть можливість подати заяву як за себе, так і за своїх неповнолітніх дітей.
Скористатись виплатою, яку отримали через “Дію”, можна до 30 червня 2026 року, тож ви маєте достатньо часу, щоб використати їх на те, що справді потрібно.
– Чи може додаток “Дія” стати колись обов’язковим для всіх українців?
– “Дія” – це не зобов’язання, це зручний інструмент. Я просто думаю, що з часом буде зменшуватись кількість тих, хто ходить в різні державні установи – просто тому, що це буде доступне в пару кліків онлайн.
Через якийсь час ніхто й не згадає, що хтось колись не користувався “Дією”. Це як свого часу їздили на конях, а потім пересіли на авто. Цей процес буде відбуватися органічно і природно. Ми не бачимо нікого сенсу насильно щось впроваджувати, когось зобов’язувати. Якщо продукт класний, то ним і так будуть користуватися.