Трамп вимагає від союзників збільшити витрати на оборону – чи здатна сама Америки їх підвищити

Трамп вимагає від союзників збільшити витрати на оборону - чи здатна сама Америки їх підвищити 1 Союзники погодилися витрачати 3,5% ВВП, але Америка ще не досягла цього рівня.  

Союзники Америки в Організації Північноатлантичного договору мають намір схвалити історичне збільшення витрат на оборону. Але чи готові йти в ногу з ними? Президент Трамп проводив передвиборчу кампанію, обіцяючи підвищити цільовий рівень витрат на оборону з 2% до 3% валового внутрішнього продукту. Після обрання він наполягав на 5%.

На саміті НАТО в Нідерландах наприкінці цього місяця союзники (включно з США) зобов’язуються до 2030 року витрачати 3,5% ВВП на “основну оборону” і ще 1,5% на витрати, пов’язані з обороною, такі як інвестиції в промисловість та інфраструктуру.

Збільшення витрат НАТО на оборону є запізнілим, але бажаним проявом колективної нагальності та політичної волі. Ефективне впровадження збільшених інвестицій сприятиме посиленню стримування, але лише за умови, що США приєднаються до Європи для досягнення нової мети НАТО. Досягнення рівня 3,5% у 2030 році вимагатиме оборонного бюджету в розмірі 1,27 трильйона доларів, що приблизно на 380 мільярдів більше, ніж сьогодні, зазначає Дастін Вокер, запрошений науковий співробітник Американського інституту підприємництва.

На думку Вокера, такі інвестиції є необхідними та розсудливими. Якщо союзники НАТО повинні витрачати 3,5% ВВП для стримування та захисту від Росії, то США потрібно витрачати щонайменше стільки ж, щоб протистояти ще більшій загрозі з боку Китаю. Для порівняння, за часів Рейгана США витрачали близько 6% для перемоги над Радянським Союзом.

Можливо, свого часу Трамп або хтось із його адміністрації вважав, що витрачати 3,5% ВВП на оборону буде легко. Зрештою, лише минулого року США витратили 3,4%, завдяки додатковим 67,3 мільярдам доларів екстреного фінансування.

Але через рік США ще більше віддалилися від цієї мети, а не наблизилися до неї. У 2025 році, за оцінками Бюджетного управління Конгресу, оборонні витрати США впадуть до рівня трохи менше ніж 3% ВВП. Це є наслідком ухваленої Конгресом і підписаної Трампом у березні резолюції про фінансування на повний рік, попри застереження з боку прихильників посилення оборони.

“Тепер від Трампа очікують, що він представить переконливий план виконання американської частини нових зобов’язань у межах НАТО. Після оприлюднення “скороченого бюджету” на початку травня адміністрація Трампа найближчим часом планує надати Конгресу більш детальні розрахунки оборонного бюджету на 2026 фінансовий рік. Згодом до цього також увійде п’ятирічний план оборонного бюджету під назвою “програма оборонних витрат на майбутні роки””, — додає Вокер.

Щоб досягти цілі НАТО у 3,5%, план передбачатиме наступне: якщо Трампу вдасться провести через Конгрес законопроєкт про узгодження бюджету, це додасть 113 мільярдів доларів до оборонного бюджету у 2026 фінансовому році, піднявши витрати США до 3,2% ВВП.

Після цього оборонний бюджет має щорічно зростати на 6% — приблизно на 67 мільярдів доларів — щоб досягти 1,27 трильйона доларів у 2030 фінансовому році й виконати ціль НАТО у 3,5%. Навіть якщо термін досягнення цієї мети буде продовжено до 2032 чи 2035 року, траєкторія зростання бюджету залишиться майже незмінною.

“Перед Трампом стоїть непросте завдання. Якщо він запропонує план досягнення рівня 3,5% ВВП на оборону до 2030 року, законодавці повинні його підтримати. Якщо ж ні — Конгрес має ухвалити оборонні асигнування, які забезпечать безумовне виконання США своїх зобов’язань перед НАТО”, — підсумував Вокер.

Микола Гаврись у статті “5% ВВП на оборону для європейських країн: наскільки така вимога Дональда Трампа є реалістичною” аналізував, як вимога Трампа про 5% ВВП вплине на європейські країни, які звикли до соціальних бюджетів, і чи можуть демократичні держави конкурувати з автократіями у військових витратах. 

Джерело