Падіння експорту нафти Казахстану 2025 – наслідки ударів ЗСУ по терміналу КТК у Новоросійську

Удари українських безпілотників по російській енергетичній інфраструктурі паралізували відвантаження казахстанської нафти через термінал у Новоросійську. У грудні 2025 року обсяги експорту впали до критичної позначки, змушуючи світові гіганти Chevron та Exxon Mobil шукати альтернативні маршрути.

Експорт основного сорту казахстанської нафти CPC Blend у грудні 2025 року впав до найнижчого рівня за останні 14 місяців через пошкодження інфраструктури на території РФ. Головною причиною масштабного збою стали успішні атаки українських дронів на термінал Каспійського трубопровідного консорціуму (КТК) та танкери “тіньового флоту”, що поєдналися з несприятливими погодними умовами в Чорному морі. За даними ринкових аналітиків, обсяги відвантаження скоротилися з планових 1,7 млн до 1,14 млн барелів на добу, як повідомляє Reuters.

Технологічний колапс: дрони вивели з ладу ключові причали

Внаслідок успішних влучань українських безпілотників по інфраструктурним об’єктам порту, з ладу вилетів причал ВПП-2 (виносний причальний пристрій). Оскільки інший об’єкт (ВПП-3) вже перебував на обслуговуванні, наразі функціонує лише один із трьох пунктів завантаження. Пізніше, 29 листопада, атака українських безпілотників неподалік протоки Босфор, критично пошкодила два танкери “тіньового флоту” Росії. 

Через штормову погоду в Чорному морі російські фахівці не можуть розпочати ремонтні роботи, що призвело до повної зупинки експорту для багатьох танкерів. Резервуари на терміналі наразі переповнені, через що Казахстан змушений примусово знижувати обсяги видобутку на своїх ключових родовищах.

Удар по нафтових гігантах та світових цінах

Ситуація навколо терміналу КТК та підрив танкерів безпосередньо зачіпають інтереси найбільших енергетичних корпорацій світу:

  • Chevron (США)
  • Exxon Mobil (США)
  • Eni (Італія)
  • Shell (Великобританія/Нідерланди)

Світовий ринок миттєво відреагував на дефіцит сировини та небезпеку її транспортування. Ціни на нафту Brent підскочили більш ніж на 1 долар за барель одразу після новин про наслідки атак. Експерти зазначають, що наразі єдиною реальною альтернативою для покупців залишається нафта з Північного моря, що створює додатковий тиск на європейський ринок.

Пошук альтернативних шляхів

Казахстанські експортери намагаються мінімізувати втрати, перенаправляючи частину нафти через нафтопровід Баку-Тбілісі-Джейхан та до Китаю. Проте ці маршрути мають обмежену потужність і не можуть замінити КТК, який забезпечував основний потік валютних надходжень для країни. Очікується, що в січні 2026 року експорт може частково відновитися до 1,65 млн барелів на добу, але лише за умови успішного завершення ремонтів.

Кампанія ударів по нафтопереробних заводах у Росії, розгорнута з літа 2025 року, вже змінила енергетичну й фінансову картину країни-агресора. Якщо ще рік тому подібні атаки виглядали, радше, символічними, то нині вони стали системним елементом економічного тиску, що виводить російський паливний ринок у стан тривалого шоку. Олег Саркіц у статті “Від Феодосії до Уфи. Стратегічна ефективність тактичних ударів по російських НПЗ” розповідав, як Україна перетворила безпілотники на найефективнішу економічну зброю війни.

ГрузіяЗСУКитайРосіяСША