Оборона Європи – проєкт європейського винищувача останнього покоління в глухому куті

Оборона Європи - проєкт європейського винищувача останнього покоління в глухому куті 1 «Битва» за сфери відповідальності між Dassault Aviation та Airbus «хоронить» проєкт на 100 мільярдів євро.

Франція та Німеччина посилюють тиск на своїх промислових гігантів, щоб врятувати європейський винищувач наступного покоління. Це проєкт вартістю 100 мільярдів євро ($115 млрд), який балансує на межі краху. Система бойової авіації майбутнього (FCAS), запропонована понад вісім років тому, загрузла в суперечках між французькою Dassault Aviation та Airbus щодо розподілу робіт і ключових технологій, повідомили Reuters джерела, близькі до справи.

«Ми не можемо дозволити йому провалитися», — сказав французький урядовий чиновник.

Уряд Німеччини, який тисне на Airbus, дав промисловості дедлайн до середини грудня, щоб узгодити «дорожню карту» для виходу з промислового глухого кута, повідомили два джерела. На кону — наступний етап планів поставки винищувача з супутніми дронами для Франції, Німеччини та Іспанії до 2040 року, подібно до британсько-італійсько-японської ініціативи GCAP.

«Дорожня карта» має завершити етап концептуального дослідження, де сторони мають розбіжності відносно ролі Dassault як головного підрядника. Суперечки загострилися влітку, коли Dassault і Airbus різко загострили риторику, пропонуючи одне одному «йти геть», якщо не влаштовують домовленості, і погрожуючи піти самостійно.

«Dassault наполягає на лідерстві в розробці ядра винищувача, посилаючись на розмиті лінії відповідальності та досвід будівництва винищувачів від початку до кінця. Airbus може вести власні безпілотні напрямки», — зазначили джерела.

Dassault наполягає на повному контролі над дизайном, а Airbus — на рівних правах для себе та Indra (Іспанія) на рівні системної інтеграції. «У нас менше 50% шансів на спільний винищувач», — сказав один німецький чиновник перед останньою ініціативою Берліна.

Обидві столиці тепер поспішають врятувати проєкт, започаткований у 2017 році як модель європейської оборонної співпраці. «Є сильне бажання та оптимізм, що розбіжності можна врегулювати», — сказав один з джерел.

Однак сумніви залишаються, чи зможе Макрон, чия каденція добігає кінця на тлі політичних криз, примусити Dassault до поступок. Захищена експортом Rafale, Dassault не під таким тиском і може грати на час до виборів 2027 року, зазначили чиновники та керівники.

Треба розуміти, що йдеться не лише про проєкт на 100 млрд євро, а й про європейську оборонну автономію. Особливо — на тлі зростання напруги через війну в Україні та можливий відхід США від НАТО за каденції Трампа.

Раніше голова правління Airbus SE Рене Оберманн заявив, що Європа має терміново посилити свої військові можливості в таких сферах, як електронна війна, низькоорбітальні супутники та ядерне стримування. За його словами, континент став надто залежним від військових і космічних можливостей США, особливо в умовах, коли Білий дім дедалі більше діє за принципом взаємовигоди.

Цей веб-сайт використовує файли cookie, щоб покращити ваш досвід. Ми припустимо, що ви з цим згодні, але ви можете відмовитися, якщо хочете. Прийняти Детальніше

Політика конфіденційності