Імпорт російської нафти – австралійські компанії обходили санкції

За словами аналітиків, така схема підриває підтримку України з боку Австралії.

Після початку повномасштабного вторгнення в Україну, Австралія зупинила прямі закупівлі палива з РФ. Однак з 2023 року країна імпортувала понад 3 мільйони тонн російських нафтопродуктів із Сінгапуру. Як пише The Guardian, продаж здійснювався через порт, частина якого належить австралійському Macquarie Bank.

Австралійські санкції не забороняють закупівлю нафтопродуктів через треті країни. Однак за словами аналітика Crea Europe Вайбхава Рагхунандана, це опосередковано підтримувало російський нафтовидобуток і забезпечувало податкові надходження для Кремля.

«Це серйозна лазівка, якою користуються австралійські компанії. Формально вони не порушують закон, але очевидно ігнорують його моральну складову. Така схема підриває підтримку України з боку Австралії. Адже вона дозволяє не лише зберігати потік російської нафти, а й отримувати з нього прибуток», — наголосив Рагхунандан.

Як з’ясував інженер-хімік Марк Корріган, Сінгапур за цей час імпортував понад 22 мільйони тонн російських нафтопродуктів. Третину цих поставок отримав універсальний термінал порту Джуронг, частка якого належить інвестиційному фонду Macquarie. Представник компанії пояснив виданню, що власником терміналу є державна структура Сінгапуру, тому він працює відповідно до місцевих і міжнародних правил. У самому терміналі запевнили, що мають чіткі процедури перевірки і дотримуються всіх вимог законодавства та санкцій.

Жодна з компаній не уточнила, який прибуток Macquarie отримала від інвестицій у термінал. Зокрема не підтвердила, чи постачав він російську нафту до Австралії. Голова Австралійської федерації українських організацій Катерина Аргіру закликала Macquarie Bank переглянути свої вкладення й відкрити дані про участь терміналу в обробці російської нафти. 

Аргіру наголосила, що Австралія не може говорити про підтримку України, якщо австралійський капітал фактично допомагає фінансувати воєнну економіку Росії. Вона підкреслила, що кожна продана крапля російської нафти сприяє руйнуванню українських домівок і життів, а австралійці мають право знати, чи отримують їхні банки та інвестфонди прибуток від цього.

Австралійські компанії легально купували нафту з індійських об’єктів, фактично імпортуючи російську продукцію. Про це раніше повідомляли урядовці. Аналіз Коррігана показав, що подібне могло відбуватися і через Сінгапур.

Згідно з аналізом, термінал продавав нафту компаніям Trafigura та Vitol. У серпні Trafigura отримала державну допомогу 135 мільйонів доларів для плавильних заводів у Південній Австралії.

Оператор АЗС Shell та постачальник для австралійських сил оборони Viva Energy купує нафту у Vitol. Речники Vitol, Viva Energy та Trafigura заявили, що їхні компанії дотримуються чинного законодавства та санкцій. Водночас вони не підтвердили, що не продавали російські нафтопродукти австралійським компаніям, споживачам чи державним установам. Представник Trafigura зазначив, що компанія не працює з організаціями під санкціями. Також речник Vitol додав, що компанія дотримується суворої політики та прагне прозорих відносин з владою в усіх країнах присутності.

Міністерка закордонних справ Пенні Вонг закликала компанії стежити, щоб їхні постачання не фінансували російський уряд.

«Австралійці очікують, що компанії переконаються, що їхні ланцюги постачання не фінансують незаконне та аморальне вторгнення Росії в Україну. Підприємства повинні взяти на себе цю відповідальність і відповідати цим очікуванням», — заявила Вонг під час розгляду оцінок Сенату в жовтні.

Вона відмовилася гарантувати введення додаткових обмежень на торгівлю, зазначивши, що уряду складно відстежувати непрямі закупівлі. Як повідомив речник Міністерства закордонних справ і торгівлі Австрії, уряд країни наразі оцінює можливі заходи для подальшого тиску на доходи Росії від продажу нафти.

Раніше повідомляли, що морські поставки російської сирої нафти різко впали, зменшившись найбільше з січня 2024 року. Це сталося через санкції США, які змусили головних покупців уникати московської нафти. Розвантаження постраждало більше за завантаження, бо на танкерах накопичилася велика кількість нафти, що чекає на продаж.

Також нещодавно Австралія запровадила додаткові заходи для обмеження доходів Росії від нафти. Уряд знизив граничну ціну на російську нафту та ввів санкції проти 95 суден «тіньового флоту». Граничну ціну на нафту РФ знижено з $60 до $47,60 за барель. У МЗС країни вважають, що це призведе до падіння ринкової вартості російської сирої нафти та допоможе позбавити російську економіку доходів від продажу нафти. 

З 2022 року ЄС поступово припиняв імпорт російської морської сирої нафти, а з лютого 2023 року ввів значні обмеження на нафтопродукти. Потім були пакети санкцій із розширенням списків суден «тіньового флоту», а зараз запроваджено дедлайновий бан на LNG. Також США нещодавно ввели санкції проти найбільших російських нафтових компаній. Але чи допоможе це повалити «нафтову імперію» Кремля? Читайте у статті «Подвійний удар. Як синхронні санкції ЄС і США вплинуть на нафтову імперію Путіна» Олега Саркіца

МЗСРосіяСША