Народний депутат України від фракції “Слуга народу” Павло Фролов ініціював альтернативний законопроєкт №13124 щодо внесення змін до Закону України “Про місцеві державні адміністрації” та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні. Цей законопроєкт публічно підтримала Асоціація міст України. Голова Центру політико-правових реформ (ЦППР) Ігор Коліушко в інтерв’ю редакторці відділу внутрішньої політики Інні Ведерніковій заявив, що вважає цей проєкт закону спробою відволікти увагу й частину голосів від законопроєкту №4298.
За його словами, влада аргументує прийняття законопроєкту №13124 тим, що він прописаний в Ukraine Facility Plan, і що ухвалення цього проєкту закону пов’язане з виділенням Україні значного фінансування від Євросоюзу.
“А оскільки там ідеться не стільки про реформу місцевих держадміністрацій, скільки про запровадження нагляду за законністю актів місцевого самоврядування, хтось вирішив: а давайте просто додамо одну статтю до чинного закону й випишемо цей нагляд у максимально безпечний спосіб — і нічого більше не змінюватимемо”, – пояснив експерт.
Водночас Коліушко наголошує, що 90% законопроєкту №4298 стосується саме реформування держадміністрацій і координації діяльності територіальних органів центральних органів виконавчої влади, а інші 10% — це відносини з органами місцевого самоврядування.
Голова ЦППР вказує, що прийняття альтернативного законопроєкту означає, що все залишається як є, оскільки голови МДА не матимуть статусу держслужбовців, а також буде відсутній контроль за їхнім призначенням, добором.
“До того ж, у законопроєкті (альтернативному – ред.) ідеться тільки про контроль за делегованими повноваженнями ОМС, а нагляд за власними повноваженнями ОМС не встановлюється взагалі. В цьому інтерес АМУ. Тому це маневр убік, який я розглядаю як тактичний хід, аби посіяти сумніви в головах тих, хто має голосувати“, – стверджує Коліушко.
Він додав, що не бачить позитиву в законопроєкті №13124.
Реформа децентралізації в Україні стала найуспішнішою, за версією європейських партнерів. Однак, навіть попри те, що місцева влада отримала гроші та повноваження, подальші зміни все ж стали на паузу. Зокрема, центральна та місцева влада по різному бачать держнагляд і завершення децентралізації. А проєкт закону №4298, який і має завершити реформу, заблоковано в комітеті.