У Верховній Раді України пропонують внести зміни до Виборчого кодексу. Законопроєкт № 13464 «щодо удосконалення правового регулювання організації підготовки і проведення виборів» зареєструвала група депутатів із фракцій «Батьківщина» та «Слуга народу».
У пояснювальній записці ініціатори закону обґрунтовують необхідність змін відсутністю «прозорості, справедливості та ефективності виборчого процесу», оскільки система територіальної організації виборів народних депутатів України є відмінною від будь-яких інших виборів і референдумів і включає, окрім загальнодержавного виборчого округу, територіальних округів та дільниць також виборчі регіони, які слугують територіальною базою для висування кандидатів, а також встановлення підсумків голосування.
При цьому, зауважують депутати, кількість кандидатів у народні депутати України, які можуть бути включені до регіональних виборчих списків, є фіксованою (від 5 до 18) і жодним чином не залежить від кількості виборців в області.
Тому «для досягнення справедливого представництва та підвищення ефективності виборчої системи» пропонують зафіксувати конкретні цифри кількості кандидатів у регіональних списках, враховуючи чисельність виборців у кожному регіоні.
Зокрема, статтю 154 про порядок висування кандидатів у народні депутати України планують змінити повністю, та передбачити, що «з числа кандидатів, включених до загальнодержавного виборчого списку, окрім кандидата, включеного під першим номером, партія на тому самому з’їзді формує і затверджує регіональні списки кандидатів у депутати у кожному виборчому регіоні».
Регіональний виборчий список партії повинен включати таку максимальну кількість кандидатів, залежно від виборчого регіону:
- виборчий регіон № 1 (Київський) – місто Київ – 28;
- виборчий регіон № 2 (Вінницький) – Вінницька область – 16;
- виборчий регіон № 3 (Волинський) – Волинська область – 10;
- виборчий регіон № 4 (Дніпровський) – Дніпропетровська область – 32;
- виборчий регіон № 5 (Донецький) – Донецька область – 40;
- виборчий регіон № 6 (Житомирський) – Житомирська область – 13;
- виборчий регіон № 7 (Закарпатський) – Закарпатська область – 13;
- виборчий регіон № 8 (Запорізький) – Запорізька область – 17;
- виборчий регіон № 9 (Івано-Франківський) – ІваноФранківська область – 14;
- виборчий регіон № 10 (Київський обласний) – Київська область – 20;
- виборчий регіон № 11 (Кропивницький) – Кіровоградська область – 9;
- виборчий регіон № 12 (Луганський) – Луганська область – 22;
- виборчий регіон № 13 (Львівський) – Львівська область – 26;
- виборчий регіон № 14 (Миколаївський) – Миколаївська область – 11;
- виборчий регіон № 15 (Одеський) – Одеська область – 23;
- виборчий регіон № 16 (Південний) – Херсонська область, Автономна Республіка Крим, місто Севастополь – 36;
- виборчий регіон № 17 (Полтавський) – Полтавська область – 14;
- виборчий регіон № 18 (Рівненський) – Рівненська область – 12;
- виборчий регіон № 19 (Сумський) – Сумська область – 11;
- виборчий регіон № 20 (Тернопільський) – Тернопільська область – 11;
- виборчий регіон № 21 (Харківський) – Харківська область – 26;
- виборчий регіон № 22 (Хмельницький) – Хмельницька область – 13;
- виборчий регіон № 23 (Черкаський) – Черкаська область – 13;
- виборчий регіон № 24 (Чернівецький) – Чернівецька область – 9;
- виборчий регіон № 25 (Чернігівський) – Чернігівська область – 10.
При цьому, кожен включений до загальнодержавного виборчого списку кандидат у депутати також має бути включений до одного з регіональних виборчих списків, окрім кандидата, включеного до загальнодержавного виборчого списку під першим номером.
У законопроєкті також передбачено вилучення положення щодо необхідності набрання 25 відсотків розміру виборчої квоти для ранжування кандидатів у народні депутати України чи кандидатів у депутати місцевих рад.
Якщо право на отримання депутатського мандата у виборчому регіоні отримав кандидат у депутати, який має право на отримання гарантованого мандата в загальнодержавному виборчому окрузі виборчий список, за яким його буде визнано обраним, визначається рішенням центрального керівного органу партії, яка й висунула кандидата.
Водночас голоси виборців, подані у виборчому регіоні на підтримку політичної партії, без підтримки конкретного кандидата, враховуються до кількості голосів виборців, поданих на підтримку відповідної партії, які залишилися невикористаними при розподілі мандатів депутатів у цьому виборчому регіоні.
Вибори депутатів обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад проводяться за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій політичних партій.
Наразі законопроєкт лише поданий до парламенту та не отримав оцінки комітетів чи Головного науково-експертного управління Верховної Ради України.