Європейська комісія і звіт щодо України – що Київ зобов’язали змінити у судовій сфері

Єврокомісія оприлюднила звіт щодо прогресу України на шляху до вступу в Європейський Союз. Згідно з документом, Українська держава «певний рівень підготовки» у галузі судової влади та досягла «певного прогресу» у цій сфері.
Так, протягом звітного періоду певного прогресу вдалося досягнути зокрема завдяки:
- ухваленню та початку впровадження законодавства щодо створення Спеціалізованого окружного адмінсуду Києва та Спеціалізованого апеляційного адмінсуду Києва;
- постійному відбору та призначенню суддів і членів Вищої ради правосуддя;
- оцінці кваліфікації чинних суддів;
- створенню Служби дисциплінарних інспекторів.
У ЄК також звернули увагу, що в Україні затвердили дорожню карту для системи електронного судочинства та продовжили розробку системи електронного управління справами у кримінальному судочинстві.
«Однак судова система все ще страждає від серйозної нестачі кадрів та високого навантаження. Чесність, меритократія та спроможність судової та прокурорської служб, а також статус Громадської ради доброчесності залишаються слабкими. Парламент не призначив кандидатів, які пройшли міжнародну перевірку, до Конституційного суду (КС), що ще більше затримало оновлення його складу», – йдеться у звіті.
У ЄК додали, що посада генпрокурора в Україні досі політизована.
У звіті вказали і те, що досі є чинними положення про закриття кримінальних справ через закінчення строків досудового розслідування після повідомлення про підозру та скорочення строків розслідування. Це ті самі «поправки Лозового», які громадськість постійно закликає скасувати, а ВРУ кожного разу провалює це рішення. Від ЄК не приховалось, що «поправки Лозового» «призвели до закриття кількох гучних справ, а інші справи перебувають під загрозою».
«Рекомендації Комісії від минулого року були частково виконані та залишаються чинними», – зазначили в ЄК.
У наступному році Україна, зокрема, повинна:
- прискорити заповнення вакансій у судовій системі та оцінку кваліфікації чинних суддів за участю Громадської ради доброчесності;
- забезпечити функціонування нових спеціалізованих адміністративних судів;
- продовжити врегулювання поточних дисциплінарних проваджень;
- прийняти законодавство для вдосконалення декларацій доброчесності суддів та їх перевірки, відбору прокурорів управлінського рівня, дисциплінарної системи для прокурорів та повноважень органів управління прокуратурою;
- запустити модулі електронної системи управління кримінальними справами;
- прийняти закон для поліпшення виконання судових рішень;
- запустити систему збору даних для виконання судових рішень та реалізувати дорожню карту для електронної судової системи;
- без подальших затримок заповнити вакансії в Конституційному Суді та поліпшити конституційну процедуру відповідно до рекомендацій Венеціанської комісії;
- на законодавчому рівні зробити процедури відбору та звільнення генпрокурора більш об’єктивними, прозорими та заснованими на заслугах;
- покращити процедуру відбору суддів Верховного суду та перевірку декларацій про доброчесність суддів ВС та інших вищих судів із тимчасовим, але значущим залученням незалежних експертів, призначених міжнародними партнерами;
- скасувати положення про автоматичне закриття кримінальних справ через закінчення строків досудового розслідування та переглянути чинні строки;
- негайно продовжити тимчасове залучення незалежних експертів, призначених міжнародною спільнотою, до відбору членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів (ВККС) та покращити прозорість і якість процесів відбору судових органів;
- просунути реформи адвокатури, юридичної освіти та Національної школи суддів;
- скасувати положення, що дозволяють переведення та призначення прокурорів до регіональних прокуратур та Генеральної прокуратури без конкурсу та надають генпрокурору право доступу до будь-яких матеріалів досудового розслідування (крім справ НАБУ та САП), утриматися від подальшого застосування цих положень до їх скасування.
Раніше повідомлялось, що Європейський Союз розглядає можливість приймати нові країни без надання їм повного права голосу на початковому етапі членства. Такий підхід, за задумом ініціаторів, може послабити опір розширенню з боку низки держав, зокрема Угорщини, і відкрити шлях до вступу України.