Роман Лозинський розкритикував законопроєкт про нагляд за актами самоврядування

У понеділок підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Верховної Ради підтримав законопроект №14048 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення законності та прозорості в діяльності органів місцевого самоврядування”, рекомендувавши його до другого читання. Як повідомив у своєму дописі у Facebook голова профільного підкомітету Віталій Безгін, під час розгляду у підкомітеті було враховано одну правку та відхилено – 2416 правок.
Він уточнив, що депутати врахували позицію органів місцевого самоврядування, що нагляд має здійснюватись саме за делегованими повноваженнями. Також враховано позицію Європейської комісії, що питання кадрового резерву повинно вирішуватись не в цьому законопроєкті, а в законодавстві, що регулює державну службу. Ці норми було вилучено.
Підтримана підкомітетом редакція буде зарахована, як виконання індикатору Ukraine Facility, у разі її підтримки Верховною Радою в другому читанні.
У коментарі ZN.UA Віталій Безгін наголосив, що зараз навколо запровадження нагляду за законністю рішень місцевого саморядування склався “хиткий компроміс”.
“Підкомітет підтримав законопроєкт №14048 в тій редакції, що була підтримана трьома асоціаціями (УАРОР, АМУ, АОТГ). Відносно першого читання відбулися дві зміни: нагляд сфокусовано на делегованих повноваженнях, кадровий резерв прибрано з тіла проєкту. Ми мали попередню комунікацію з Єврокомісією щодо такої редакції і вона їм ок. Що стосується кадрового резерву, то це загалом були їх рекомендації. У нас є законопроєкт №13478-1 щодо конкурсів на державну службу, також Ukraine Facility, дуже вірогідно, що ці норми можуть бути перенесені туди”, – пояснив голова підкомітету.
В Асоціації міст України зазначили, що підтримують законопроєкт №14048 в редакції, яка забезпечить домірність нагляду та координацію органів контролю та нагляду на місцевому рівні.
Її виконавчий директор Олександр Слобожан на засіданні комітету заявив, що важливо підтримати законопроєкт №14048 в редакції підкомітету для того, щоб виконати відповідний індикатор Ukraine Facility та продовжити реформу з децентралізації, в тому числі провівши необхідне розмежування повноважень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у частині визначення власних і делегованих повноважень самоврядування.
Сьогодні комітет Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування підтримав законопроєкт №14048 до другого читання.
Водночас член профільного комітету народний депутат України Роман Лозинський заявив у моєму дописі у Фейсбуці, що комітет підтримав законопроєкт у концепції, яку можна описати лише як «Нагляд без нагляду».
“Законопроєкт #14048 у запропонованій комітетом редакції — це постріл в ногу під час марафонського забігу України до Євросоюзу… Депутати “Слуги Народу” та Асоціація міст України свідомо видавили з майбутнього закону норми про нагляд за більшістю (понад 90%) рішень місцевих рад… По суті створюються умови для “нагляду без нагляду” – і це шлях до феодалізму та корупції на місцях, яка, так виглядає, що влаштовує владу”, – зазначив депутат.
Він пояснює, що у редакції першого читання цього законопроєкту був нагляд щодо законності за усіма рішеннями (делегованими та власними). Водночас, за словами народного обранця, до другого читання було враховано лише одну правку, суть якої — не поширювати нагляд на власні повноваження, що складають понад 90% усіх рішень місцевих рад.
“Тобто різні «Туалетні схеми» Києва і надалі залишаться в «сірій зоні» права. На них не буде запобіжника — інструменту реагування на такі порушення і їх усунення в досудовому порядку. Особливо показовою є зміна позиції Асоціації міст України (яку очолює мер Києва Кличко), яка підтримувала попередні редакції законопроєктів, що передбачали нагляд за “власними” повноваженнями. Але АМУ різко змінила позицію на 180 градусів у лютому 2025 року — саме після того, як НАБУ викрило злочинну організацію в Київській міській раді, пов’язану з дерибаном столичної землі”, – пише Роман Лозинський.
Цим рішенням, на його переконання, депутати не лише ігнорують необхідність впровадження інструментів “для зупинення місцевого феодалізму”, але й прямо порушують міжнародні зобов’язання щодо Ukraine Facility.
“Монобільшість фактично хоче «продати повітря» нашим європейським партнерам, обіцяючи реформу, якої не відбудеться. Невже хтось вважає, що європейські партнери не поставлять нам питання: «А що це було? А навіщо ви це зробили?». Я категорично проти такого спотворення механізму нагляду. Тому пропонував врахувати правку про виключення абзаців, які звужують предмет нагляду лише до делегованих повноважень. Нам потрібен інструмент для реагування на сумнівні та ризикові акти ОМС”, – констатує депутат.
Нагадаємо, що редакторка відділу внутрішньої політики ZN.UA Інна Ведернікова поспілкувалася з експертами, авторами законопроєктів, представниками профільного комітету та міністерства, АМУ, а також куратором напряму офісу президента про альтернативні законопроєкти щодо держнагляду за органами місцевого самоврядування та реформою системи територіальних органів влади. Детальніше про це, читайте в статті “Нагляд за ОМС. Системна реформа чи формальність під гроші ЄС?”.