Частина народних депутатів профільного комітету з питань адміністративно-територіального устрою Комітету Верховної Ради України і далі наполягає на тому, щоб ухвалити комплексний законопроєкт щодо місцевих держадміністрацій, вказує у статті “Нагляд за ОМС. Системна реформа чи формальність під гроші ЄС?” редакторка відділу внутрішньої політики ZN.UA Інна Ведернікова.
Народний депутат від фракції “Голос”, автор проєкту закону №13150-2 Роман Лозинський в коментарі ZN.UA так прокоментував свою позицію щодо держнагляду за органами місцевого самоврядування: “У результаті реформи основними повноваженнями місцевих державних адміністрацій префектурного типу мають стати нагляд за законністю діяльності місцевих рад і координація територіальних органів влади. Це записано в плані Ukraine Facility”.
Він вказує, що депутати запропонували до другого читання аж п’ять редакцій законопроєкту №4298. Депутат наголошує, що остання редакція цього проєкту закону викликала найбільший спротив із боку територіальних громад. За його словами, впродовж місяця членам комітету Ради надійшло понад 160 звернень від голів громад щодо того, що остання версія проєкту закону №4298 несе загрозу місцевому самоврядуванню.
Парламентар повідомляє, що громади побоюються, що до чинних повноважень міських державних адміністрацій будуть додані ще координаційні та наглядові функції. Лозинський пояснює, що такі повноваження МДА віддаляють модель від ідеї префектур, а самість цього створюється бюрократичний гібрид, який місцевим радам нав’язує завдання.
Депутат наголошує, що проблеми не вирішують й альтернативні законопроєкти, оскільки вони зберігають старі повноваження місцевих держадміністрацій та додають до них нові контрольні функції. Він вважає, що такі рішення навіть гірші за останню версію проєкту закону №4298.
“Але згадаймо вересень 2021 року: тоді версію №4298 схвально оцінили громади, асоціації та експерти. Її підтримали 22 з 26 членів комітету. Саме до тієї редакції ми вирішили повернутися”, – повідомляє він.
Лозинський пояснює, що у зв’язку з цим було зареєстровано проєкт закону №13150-2. Він додає, що цей проєкт відтворює другу версію законопроєкту №4298 та що в ньому враховані пропозиції експертів Реанімаційного пакету реформ та Центру політико-правових реформ, а також актуалізаційні норми станом на поточний рік.
За його словами, вищеназваний проєкт закону передбачає чітке розмежування повноважень міських державних адміністрацій та місцевих рад, створення МДА префектурного типу, головам МДА повертає статус держслужбовців, встановлює пропорційну систему нагляду за законністю, а також вводить конкурси, кадровий резерв і ротацію префектів кожні три роки.
Лозинський також стверджує, що цей законопроєкт враховує позицію Асоціації міст України та зауваження понад 160 керівників громад.
Депутат додає, що засідання комітету покаже, чи вистачить голосів для ухвалення проєкту закону №13150-2. Він переконаний, що саме цей законопроєкт з усіх альтернативних “найкраще відповідає завданню реальної реформи”.
“Але успіх залежить від якості діалогу між монобільшістю, офісом президента, асоціаціями та громадами. Часу залишилося дуже мало”, – додав він.