У Верховній Раді сьогодні зареєстрували законопроєкт №13150-2 «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо забезпечення законності в діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування». Авторами документа виступили члени фракцій «Голос» та «Слуга народу», а також позафракційні депутати.
Зазначимо, що після відкладення профільним комітетом розгляду законопроєкту №4298, який мав богато недоліків, але створював правові підстави для функціонування місцевих державних адміністрацій префектурного типу, у «пожежному» порядку в парламенті зареєстрували ще три альтернативи — законопроєкт «слуги народу» Павла Фролова №13124, та законопроєкти №13150 та №13150-1.
Першу версію базового документа №4298 експертна група напрацювала ще 2020 року. Але проєкт після ухваленні в першому читанні застряг у парламенті. При підготовці законопроєкту до голосування в цілому, документ неодноразово переписували. З документа зникали норми про статус держслужбовців для голів місцевих держадміністрацій, а процедуру їх призначення спотворили. Зокрема, весь цей процес фактично підпорядкували напряму президенту. Асоціація міст України виступила проти цього законопроєкту, відмовившись від подальшої дискусії щодо його доопрацювання. Тому комітет законопроєкт відклав і почалися перегони скорочених версій, аби реалізувати план вступу в ЄС, де Україна взяла на себе обов’язок ввести нагляд за ОМС.
Пропонується, аби голів місцевих державних адміністрацій призначав президент за поданням Кабміну на три роки. Конкурс на зайняття цієї посади має проводити Єдина комісія з питань формування керівного складу місцевих державних адміністрацій, яка утворюється урядом відповідно до законодавства про державну службу.
Звільняти очільника місцевої держадміністрації також пропонується президенту за поданням Кабміну. У законопроєкті також прописані причини для припинення повноважень голови місцевої держадміністрації.
Наразі невідомо, чи є у профільному комітеті консенсус щодо цієї ініціативи, чи будуть голоси у залі та чи готова АМУ, як ключовий гравець від ОМС, включитися в процес обговорення цього документа. Тому що раніше правлінням АМУ було прийнято рішення щодо законопроєкту реєстр. № 13150 «про направлення ряду звернень для вилучення з проєкту запропонованих в ньому змін до статей 59-2 і 76 в Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» та продовження роботи над ним і альтернативним робочою групою, створеною Правлінням Асоціації міст України щодо законопроєкту, реєстр. №4298».
Зазначимо, що ще раніше народний депутат України від фракції «Слуга народу» Павло Фролов ініціював альтернативний законопроєкт №13124 щодо внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні. Цей законопроєкт публічно підтримала Асоціація міст України. Однак за словами голови Центру політико-правових реформ (ЦППР) Ігоря Коліушка, цей проєкт закону також був спробою відвернути увагу й частину голосів від законопроєкту №4298.
Загалом, як зазначив Ігор Коліушко, який входив до робочої групи з розробки законопроєкту №4298, нагляд за ОМС потрібно вводити негайно. Адже вони не завжди дотримуються закону.
Детальніше про фактичну зупинку реформи децентралізації та важливість законопроєкту №4298 для її відновлення, читайте в інтерв’ю Ігоря Коліушка, з яким для ZN.UA поговорила Інна Ведернікова.