Комітет Ради підтримав законопроєкт 13150, який відкотив на кілька років назад реформу децентралізації
Депутати та автори альтернативного системного законопроєкту №13150-2 Роман Лозинський та Дмитро Микиша звинуватили присутніх на засіданні в маніпуляціях.
Як вже докладно повідомляло ZN.UA, після того, як профільний комітет відклав обговорення базового законопроєкту № 4298, який неодноразово переписували, з’явилося ще чотири альтернативні версії запровадження державного нагляду за органами місцевого самоврядування.
Сьогодні профільний комітет розглянув усі законопроєкти та, попри рекомендації експертів та позицію частини депутатів, які працювали над реформою та рекомендували Раді приймати системний законопроєкт №13150-2 (написаний на основі базового законопроєкту №4298), підтримав пропозиції, на яких наполягав офіс президента і Мінрозвитку, а також автори законопроєкту № 13150 — представники “Слуги народу”: голова фракції Давид Арахамія, віцеспікер Олександр Корнієнко та голова профільного комітету Олена Шуляк.
Комітет також не врахував позицію профільного підкомітету, який рекомендував підтримати обидва законопроєкти — № 13150 та №13150-1 і винести їх на розсуд парламенту.
Аргументам присутніх авторів законопроєкту №13150 — голові комітету Олени Шуляк, віцеспікеру Олександру Корнієнку та заступнику міністра розвитку громад і територій Олексію Рябикіну, опонували автори системного проєкту закону №13150-2, народні депутати Роман Лозинський і Дмитро Микиша. Депутати назвали маніпуляціями бажання якнайшвидше ухвалити законопроєкт №13150, оскільки Україна нібито зриває терміни Ukraine Facility Plan.
“Постійно чуємо, що ми пропустили дедлайн, треба швидко щось ухвалити, — заявив Дмитро Микиша. — Але ж №4298 — готовий! Не треба нічого вигадувати. Просто не відкладати його розгляд у комітеті. Треба сісти, прибрати спірні моменти — і проголосувати. Але замість того, щоб дати йому хід, ми починаємо все спочатку — № 13150 та ще й з альтернативами. Всі знову говорять: будемо допрацьовувати. Це ж той самий шлях, що й із №4298, — по колу. Скільки ще років ми на це витратимо? Так бути не повинно. Законопроєкт №13150 у нинішньому вигляді просто підпорядковує місцеве самоврядування вертикалі виконавчої влади. Це крок назад, а не реформа”, — завершив депутат свій виступ.
Щодо Асоціації міст України, яка стоїть окремо в небажанні запроваджувати державний нагляд, хоча відкрито цієї позиції не висловлює, ZN.UA писало, що жодного законопроєкту, крім декларації у законопроєкті № 13124 Павла Фролова, АМУ загалом не підтримала. Причин для цього чимало: з одного боку, Банкова справді затягує “зашморг” силовиків і військових адміністрацій на шиї громад і шукає способи обмежити автономію органів місцевого самоврядування, включно з ініціативою обмежити каденцію міських голів двома термінами. Проте це не знімає ризиків і з боку самої АМУ, яка поступово звузила свою позицію до лобізму вузькогалузевих інтересів, забувши про державний та суспільний інтерес.
Як публічно заявила АМУ, “щодо законопроєкту №13150 схвалено рішення про направлення ряду звернень для вилучення з проєкту запропонованих в ньому змін до статей 59-2 і 76 в Законі України “Про місцеве самоврядування в Україні” та продовження роботи над ним і альтернативним робочою групою, створеною правлінням Асоціації міст України”. Це підтвердив на засіданні комітету Олександр Слобожан.
Але в цих статтях мова йде якраз про ключові норми — реєстр рішень, який, за задумом авторів законопроєкту, має забезпечити механізм, а також саму суть нагляду. А в цій версії, як ми вже сказали, це — практично контроль над ОМС.
До речі, не тільки Ігор Коліушко, а й усі автори децентралізації (Анатолій Ткачук, Юрій Ганущак) публічно визнали цей законопроєкт “загрозою ліквідації самостійності місцевого самоврядування”. Отже, не погодившись на системний закон, АМУ отримає ще жорсткіший контроль від влади?
Очевидно, що офіс президента й профільне міністерство, як і очікувалося, діють єдиною політичною колоною, просуваючи ідею не ухвалювати системного закону відразу, а рухатися до великої мети дрібними кроками. Такий підхід має багато переваг, зокрема можливість відкласти реальну деполітизацію обласних і районних адміністрацій у разі перемоги команди Зеленського на виборах.
Таким чином, ми знову на старті 2021 року в редакції законопроєкту №4298 вересня цього року, коли ОП “зачистив” згадки про те, що президент має діяти за законом, залишивши голів МДА політичними призначенцями.
Упарламенті зареєстровано законопроєкт №13150-2, і це вже четверта альтернатива законопроєкту №4298 — того самого, який мав запустити державний нагляд за органами місцевого самоврядування та реформувати систему територіальних органів влади. Сьогодні буквально за годину відбудеться засідання підкомітету, де буде розглянуто всі альтернативи. А завтра о 10:00 — засідання комітету, де буде ухвалено фінальне рішення, яке винесуть до зали. Чи домовляться сторони цього разу?
Редакторка відділу внутрішньої політик ZN.UA Інна Ведернікова поспілкувалася з експертами, авторами законопроєктів, представниками профільного комітету та міністерства, АМУ, а також куратором напряму офісу президента про альтернативні законопроєкти щодо держнагляду за органами місцевого самоврядування та реформою системи територіальних органів влади. Детальніше про це, читайте в статті “Нагляд за ОМС. Системна реформа чи формальність під гроші ЄС?”.