Китайське судно таємно заходило в окупований Севастополь
Китайське вантажне судно заходило в окупований Севастополь, що стало безпрецедентним випадком заходу іноземного корабля в український порт, захоплений Росією. Україна передала протест Пекіну і попередила про можливі санкції.
Західні санкції забороняють використання Севастополя з 2014 року. Хоча Китай не приєднався до санкцій, його комерційні судна раніше уникали заходів в окуповані Росією порти.
Однак контейнеровоз Heng Yang 9 під панамським прапором, що належить компанії Guangxi Changhai Shipping, був зафіксований у Криму щонайменше тричі за останні місяці.
Підтвердження супутниковими даними
Financial Times вдалося підтвердити останній захід у вересні за допомогою супутникових і радарних знімків, даних транспондера і фотографій. Судно вийшло зі Стамбула 2 вересня і 6 вересня було зафіксовано в Новоросійську.
Пізніше транспондер передавав сигнали про його перебування в порту Кавказ, проте супутники 9 і 11 вересня не виявили його в зазначеній точці. На знімках 14 вересня судно виявилося в Севастополі.
Приховані маршрути
Згідно із супутниковими даними, судно намагалося приховувати свої пересування, передаючи помилкові координати. У підсумку 17 вересня воно прибуло до Стамбула з контейнерами, що збігаються за розташуванням з тими, що були зафіксовані в Криму.
Компанія-власник, зареєстрована Міжнародною морською організацією як оператор двох контейнеровозів і двох балкерів, відмовилася від коментарів.
Нова логістика Росії
Заходи судна збіглися із запуском у квітні залізничної лінії в Крим, яка, за твердженням Москви, дає змогу доправляти контейнери з Росії в порти півострова. У серпні російська влада відкрила для іноземних суден також Бердянськ і Маріуполь.
Українські чиновники вважають, що цією лінією Росія вивозить товари з окупованих районів Донецької та Херсонської областей. За даними офісу президента, Heng Yang 9 заходив до Севастополя 19-22 червня, а потім просив дозвіл на завантаження 101 контейнера 15 серпня.
Реакція України та Китаю
“Україна ясно дала зрозуміти, що такі дії є неприйнятними й очікує від міжнародних партнерів суворого уникнення контактів з окупованими територіями”, – заявив уповноважений президента із санкційної політики Владислав Власюк.
Він зазначив, що українське посольство в Китаї порушувало питання заходу судна в червні перед МЗС КНР. “Ми висловили рішучу незгоду і будемо продовжувати дипломатичний моніторинг. Судна, які відвідують окуповані порти, ризикують потрапити до санкційних списків”, – сказав Власюк.
За його словами, МЗС Китаю відповіло, що громадянам і компаніям рекомендовано уникати контактів з окупованими територіями України. Пекін запевнив, що кожен випадок розглядатимуть окремо.
Маскування судна
Європейські супутники Sentinel не раз фіксували невідповідність між заявленими координатами і реальним місцем розташування судна. Аналіз Lloyd’s List також підтвердив маніпуляції з маршрутами.
Кримські активісти публікували фото, де назву на кормі Heng Yang 9 було закрито білими полотнищами під час одного із заходів. Це вказує на спроби приховати присутність судна в портах Криму.