Виставка Різдвяний політ Щедрика – у Києві показали історію легендарної мелодії – фото
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
© Василь Артюшенко, ZN.UA
Музей історії міста Києва разом з Інститутом Леонтовича представили виставковий проєкт «Різдвяний політ Щедрика», присвячений легендарній українській мелодії, яка згодом стала світовим різдвяним символом. Експозиція розповідає про історію «Щедрика», його трансформацію у всесвітньо відомий Carol of the Bells та культурний вплив музичного твору. Виставку відвідав фотокореспондент ZN.UA Василь Артюшенко.
Виставка знайомить відвідувачів із «Щедриком» як глобальним культурним феноменом, від архаїчних обрядових співів до сучасного сприйняття. Особлива увага приділена ролі композитора Миколи Леонтовича та диригента Олександра Кошиця, завдяки яким мелодія отримала міжнародне визнання. У 1922 році під керівництвом Кошиця Українська Республіканська Капела вперше виконала «Щедрик» у Carnegie Hall, що стало початком його інтеграції у світову різдвяну традицію.
«Щедрик» також має історичне значення для України: понад століття тому, відновивши державність і одночасно захищаючись від агресії, країна через хор Кошиця представила своє право на незалежність світові. Симон Петлюра відрядив капелу за кордон, а музична місія Кошиця сприяла поширенню української культури на всіх континентах.
Експозиція побудована як подорож у шести тематичних просторах. Відвідувачі можуть ознайомитися з дохристиянським «Голосом Сонця», перейти до символічної «Печери Різдва», а також відчути атмосферу київського мистецького середовища та історико-політичного контексту початку XX століття. Окремі зали присвячені гастролям капели Кошиця та формуванню світової історії Carol of the Bells.
Серед експонатів — оригінал листа Симона Петлюри до Олександра Кошиця 1922 року, який демонструється у виставці вперше протягом тривалого часу.
Генеральна директорка Музею історії міста Києва Вікторія Муха зазначає: «Статус Києва як Міста музики ЮНЕСКО надає проєкту особливого звучання — надихає досліджувати, підтримувати й примножувати нашу культурну спадщину попри всі обставини».
Проєкт також висвітлює творчий шлях Миколи Леонтовича, який створив свій хоровий шедевр на Поділлі та продовжував працювати під час окупації, і політичну стратегію Симона Петлюри, який інвестував у розвиток культури як частину державної стратегії.
«Щедрик» — це пісня спротиву й надії, як сто років тому, так і сьогодні. Коли Україна відновила державність і водночас мусила захищатися, Симон Петлюра відрядив хор Олександра Кошиця у світове турне, щоб через українську музику заявити про право народу на незалежність. Кошиць виконав цю місію — про Україну заговорили на всіх континентах. Наша виставка вшановує його подвиг і творчий геній Миколи Леонтовича, який створив свій хоровий шедевр на Поділлі та працював до останнього заради української культури. Це також нагадування про далекоглядність Петлюри, який у критичний момент інвестував у силу культури й переміг. «Щедрик» — про перемогу. А отже, і про нашу віру в перемогу України», — підкреслила співкураторка проєкту, засновниця Інституту Леонтовича Тіна Пересунько.
Експозицію можна відвідати до 18 січня 2026 року за графіком роботи музею: середа — неділя, 11:00–19:00. Вихідні — понеділок і вівторок. Місце проведення: вул. Богдана Хмельницького, 7, Музейно-виставковий центр Музею історії міста Києва.
Раніше ZN.UA повідомляло, що у різдвяній рекламі мережі супермаркетів «АТБ» пролунала пісня «Щедрик» Миколи Леонтовича у виконанні латвійської співачки Лайми Вайкуле. Ролик викликав обговорення через тривалу роботу артистки у російському шоу-бізнесі: частина користувачів критикувала вибір виконавиці, інші підтримали мережу.