Скандал у лікарні – як правильно відстоювати свої права, поради юриста

Юрист пояснила, чим загрожує скандал у медзакладі (фото: Getty Images)

Будь-яка агресія в лікарні може мати серйозні наслідки для пацієнта. Коли людина хворіє, вона стає вразливою, і навіть невеликий конфлікт у медзакладі здатен обернутися проблемами із законом.

Чому виникає агресія в лікарні

Пацієнти в медичному закладі можуть поводитися агресивно з різних причин. Зазвичай це пов’язано зі страхом та переживаннями.

Найпоширеніші причини агресивної поведінки:

  • сильний біль
  • страх перед діагнозом
  • відчуття байдужого ставлення з боку лікарів і недовіра до них
  • тривале очікування
  • побоювання значних фінансових витрат на обстеження та лікування
  • стресові фактори, не пов’язані з перебуванням у лікарні, наприклад війна, сімейні негаразди, проблеми на роботі
  • алкогольне або наркотичне сп’яніння

Згідно із Законом України “Основи законодавства України про охорону здоров’я” пацієнт має право на:

  • кваліфіковану медичну та реабілітаційну допомогу із забезпеченням захисту персональних даних (ст. 6)
  • вільний вибір лікаря, методів лікування та закладу охорони здоров’я (ст. 6)
  • доступ до необхідних лікарських засобів та медичних виробів (ст. 6)
  • достовірну, своєчасну та повну інформацію про стан свого здоров’я у доступній формі (ст. 6, 39)
  • захист від будь-яких незаконних форм дискримінації, пов’язаних зі станом здоров’я (ст. 6)
  • згоду або відмову від лікування (ст. 43)

Втім, згідно зі ст. 34 того самого закону пацієнт зобов’язаний дотримуватися правил внутрішнього розпорядку закладу охорони здоров’я, інакше лікар може відмовити в лікуванні.

Яка відповідальність за агресивну поведінку в медзакладі

Варто пам’ятати, що біль чи стрес не звільняють пацієнта від відповідальності за неналежну поведінку в лікарні. І прояви агресії щодо медичного персоналу можуть мати юридичні наслідки.

Зокрема, згідно зі ст. 173 Кодексу України про адміністративні правопорушення можливе покарання у вигляді штрафу або навіть виправних робіт за лайку, образи, нецензурні висловлювання – таку поведінку згідно із законодавством розцінюють як дрібне хуліганство.

Можлива навіть кримінальна відповідальність згідно з Кримінальним кодексом України, якщо пацієнт:

  • завдає легкого тілесного ушкодження (ст. 125)
  • погрожує чи вчиняє насильницькі дії щодо службової особи, якою і є працівник медичного закладу (ст. 350)
  • грубо порушує громадський порядок – це вважається хуліганством (ст. 296)

У таких випадках медичні працівники мають право викликати поліцію.

Законні способи вирішити суперечності в лікарні

Щоб захистити свої права в лікарні, варто використовувати правові інструменти, а не словесну чи фізичну агресію.

Якщо людина вважає, що медичні працівники порушують її права, діяти треба так:

  • чітко і спокійно висловити свої претензії
  • попросити лікаря ще раз пояснити діагноз чи лікування
  • запросити іншого спеціаліста, щоб отримати “другу думку”
  • звернутися до керівництва медичного закладу
  • якщо є підстави – оформити офіційну скаргу в НСЗУ
  • у разі серйозних порушень – подати заяву до МОЗ або звернутися на його “гарячу лінію”

Важливо: Цей матеріал має виключно ознайомчий характер і не є юридичною консультацією. РБК-Україна не несе відповідальності за дії, вчинені на основі цієї інформації. У разі потреби в правовій допомозі або тлумаченні законодавства рекомендуємо звернутися до кваліфікованого юриста.

Джерело

МОЗНСЗУ