Будь-яка агресія в лікарні може мати серйозні наслідки для пацієнта. Коли людина хворіє, вона стає вразливою, і навіть невеликий конфлікт у медзакладі здатен обернутися проблемами із законом.
Чому виникає агресія в лікарні
Пацієнти в медичному закладі можуть поводитися агресивно з різних причин. Зазвичай це пов’язано зі страхом та переживаннями.
Найпоширеніші причини агресивної поведінки:
- сильний біль
- страх перед діагнозом
- відчуття байдужого ставлення з боку лікарів і недовіра до них
- тривале очікування
- побоювання значних фінансових витрат на обстеження та лікування
- стресові фактори, не пов’язані з перебуванням у лікарні, наприклад війна, сімейні негаразди, проблеми на роботі
- алкогольне або наркотичне сп’яніння
Згідно із Законом України “Основи законодавства України про охорону здоров’я” пацієнт має право на:
- кваліфіковану медичну та реабілітаційну допомогу із забезпеченням захисту персональних даних (ст. 6)
- вільний вибір лікаря, методів лікування та закладу охорони здоров’я (ст. 6)
- доступ до необхідних лікарських засобів та медичних виробів (ст. 6)
- достовірну, своєчасну та повну інформацію про стан свого здоров’я у доступній формі (ст. 6, 39)
- захист від будь-яких незаконних форм дискримінації, пов’язаних зі станом здоров’я (ст. 6)
- згоду або відмову від лікування (ст. 43)
Втім, згідно зі ст. 34 того самого закону пацієнт зобов’язаний дотримуватися правил внутрішнього розпорядку закладу охорони здоров’я, інакше лікар може відмовити в лікуванні.
Яка відповідальність за агресивну поведінку в медзакладі
Варто пам’ятати, що біль чи стрес не звільняють пацієнта від відповідальності за неналежну поведінку в лікарні. І прояви агресії щодо медичного персоналу можуть мати юридичні наслідки.
Зокрема, згідно зі ст. 173 Кодексу України про адміністративні правопорушення можливе покарання у вигляді штрафу або навіть виправних робіт за лайку, образи, нецензурні висловлювання – таку поведінку згідно із законодавством розцінюють як дрібне хуліганство.
Можлива навіть кримінальна відповідальність згідно з Кримінальним кодексом України, якщо пацієнт:
- завдає легкого тілесного ушкодження (ст. 125)
- погрожує чи вчиняє насильницькі дії щодо службової особи, якою і є працівник медичного закладу (ст. 350)
- грубо порушує громадський порядок – це вважається хуліганством (ст. 296)
У таких випадках медичні працівники мають право викликати поліцію.
Законні способи вирішити суперечності в лікарні
Щоб захистити свої права в лікарні, варто використовувати правові інструменти, а не словесну чи фізичну агресію.
Якщо людина вважає, що медичні працівники порушують її права, діяти треба так:
- чітко і спокійно висловити свої претензії
- попросити лікаря ще раз пояснити діагноз чи лікування
- запросити іншого спеціаліста, щоб отримати “другу думку”
- звернутися до керівництва медичного закладу
- якщо є підстави – оформити офіційну скаргу в НСЗУ
- у разі серйозних порушень – подати заяву до МОЗ або звернутися на його “гарячу лінію”
Важливо: Цей матеріал має виключно ознайомчий характер і не є юридичною консультацією. РБК-Україна не несе відповідальності за дії, вчинені на основі цієї інформації. У разі потреби в правовій допомозі або тлумаченні законодавства рекомендуємо звернутися до кваліфікованого юриста.