Шкільна освіта в Україні – яким буде професійний розвиток вчителів
Школа в Харкові під час війни (фото: Getty Images)
Підвищення кваліфікації вчителя – це не просто обов’язкові 150 годин раз на 5 років. Це комплексна система, яка маэ будуватися навколо конкретних потреб педагога й давати йому свободу обирати професійний розвиток відповідно до того, як вінсам планує. Як працюватиме професійний розвиток педагогів – у колонці заступниці міністра освіти Надії Кузьмичової для РБК-Україна.
Сучасний світ надзвичайно динамічний: війна трансформує нашу реальність, розвиваються нові технології, з’являються нові запити на ринку праці. Саме тому освіта має відповідати викликам часу та давати навички для реального життя. Тож ми з командою комплексно оновлюємо зміст освіти, змінюємо підхід до підручникотворення, реформуємо старшу школу та оновлюємо освітні простори. Але все це неможливо без системної підтримки педагога. Бо саме вчитель заходить до класу, де впроваджує всі ці нові підходи. А невід’ємною частиною роботи педагога є професійний розвиток. Ми, як держава, прагнемо надавати дієві інструменти для цього розвитку. Адже підвищення кваліфікації вчителя набагато комплексніше, ніж обов’язкове навчання 150 годин впродовж 5 років. Це цілісна система, у центрі якої – педагог та його потреби. Хтось хоче опанувати методики роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, хтось – з подолання освітніх втрат. А хтось хоче спробувати нові для себе ролі – стати наставником чи карʼєрним консультантом. Виклик полягає в тому, що застаріла система підвищення кваліфікації часто не дає вчителям реалізувати ці та інші прагнення.
Опитування МОН, яке наша команда проводила у грудні 2024-січні 2025 показало, що 61% вчителів частково або повністю незадоволені чинним механізмом фінансування професійного розвитку.
Наразі державне фінансування спрямовується лише до обласних інститутів післядипломної освіти – поле можливостей для навчання дещо обмежене. Тому педагоги шукають альтернативи – безплатні вебінари, курси за власний кошт. У 2025 році на підвищення кваліфікації уряд виділив 150 млн грн. Попри це, за даними опитування МОН, 60% учителів досі витрачають власні кошти на професійне навчання. Щоб вивчати те, що потрібно їм, а не лише те, що пропонує заклад.
Яке рішення?
Саме тому виникла потреба змінити модель фінансування підвищення кваліфікації. На модель, за якою державна підтримка не обмежує шлях педагога, а підтримує його професійні потреби.
“Гроші ходять за вчителем” – це державна політика, що впроваджує новий механізм фінансування професійного розвитку педагогічних працівників. З нового календарного року держава нараховуватиме фіксовану суму – 1500 грн – безпосередньо на віртуальний рахунок педагогічного працівника.
Педагог через державну платформу “Вектор” зможе самостійно обирати провайдера та програму підвищення кваліфікації відповідно до власних професійних потреб.
Вже у грудні перші 100,000 вчителів зможуть зареєструватись на участь у пілотуванні оновленого механізму (фото: Getty Images)
Діджитальне рішення — нова державна платформа для професійного розвитку
Ключовим інструментом політики “Гроші ходять за вчителем” стане нова державна цифрова платформа “Вектор”. Вона розробляється на базі програмного забезпечення платформи EdWay, яке безоплатно передала Українському інституту розвитку освіти (УІРО) громадська організація “ЕдКемп Україна”. EdWay працювала з 2021 року і пройшла чотирирічну апробацію за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”, Save the Children International та Education Cannot Wait. Ми щиро вдячні партнерам з організації “Едкемп Україна”, передача платформи — це яскравий приклад масштабної співпраці держави та громадського сектору у сфері освіти, і ми високо цінуємо довіру та партнерство.
Нова державна платформа матиме власну назву та дизайн, відмінні від EdWay. Вона об’єднає три ключові ролі:
- Педагогічні працівники отримають особистий кабінет, віртуальний рахунок для оплати курсів, можливість самооцінювання та формування індивідуального плану розвитку
- Суб’єкти підвищення кваліфікації зможуть реєструвати програми на рівних умовах, генерувати документи про проходження курсів та отримувати зворотний зв’язок
- УІРО забезпечуватиме верифікацію суб’єктів, реєстрацію програм, технічну підтримку та моніторинг якості
Презентація оновленої державної платформи запланована на грудень 2025 року.
Можливості для суб’єктів підвищення кваліфікації
Нова модель відкриває можливості для всіх, хто готовий надавати якісні послуги з підвищення кваліфікації. Працювати за новим механізмом зможуть всі охочі провайдери, якщо відповідають критеріям з постанови КМУ №800 та провадять освітню діяльність у сфері підвищення кваліфікації. Це можуть бути:
- заклади освіти та їхні підрозділи;
- наукові установи;
- громадські чи приватні організації (юридичні особи);
- ФОПи, які офіційно надають послуги з підвищення кваліфікації.
Реєстрація проста і прозора, єдина умова — програма має пройти верифікацію Українського інституту розвитку освіти. Провайдери матимуть гнучкість у форматах навчання: зможуть проводити курси у власних закладах чи офісах, на місцях роботи педагогів або онлайн — залежно від специфіки програми.
Важливо, що супервізія також зараховуватиметься як підвищення кваліфікації і в межах пілоту педагогічні працівники зможуть обрати та оплатити послуги супервізора на платформі.
Свобода вибору – це про довіру до вчителів
Політика “Гроші ходять за вчителем” змінює логіку професійного розвитку в освіті. Але ці зміни – насамперед про дітей. Коли вчитель сам обирає, чого навчатися, він розвиває саме ті компетентності, які відповідають його реальним професійним потребам і допомагають краще підтримувати учнів у навчанні.
Кошти на підвищення кваліфікації надходять на віртуальний рахунок педагога. Далі саме він вирішує, що, де і коли вивчати – формуючи власну траєкторію розвитку, підлаштовану під конкретні завдання своєї роботи. Діджитальна платформа є зручним та прозорим інструментом, де можна навчатися і навчати, а також відстежувати свій кар’єрний поступ.
Це модель, побудована на довірі та автономії: держава створює умови, а вчитель – обирає напрям і бере на себе ініціативу за власний професійний розвиток.