Сервіси для ветеранів в Україні – як вони розвиваються під час війни, розповідає міністерка Наталія Калмикова

Сервіси для ветеранів в Україні – як вони розвиваються під час війни, розповідає міністерка Наталія Калмикова 1 Допомога ветеранам в Україні під час війни (фото: Getty Images)

Україна стала флагманом ветеранської політики, і сьогодні ми фактично єдина країна у світі, яка реінтегрує ветеранів прямо під час війни. Від G.I. Bill до української моделі: як ми будуємо підтримку ветеранів під час повшомасштабного вторгнення – у колонці міністерки Міністерства ветеранів України Наталії Калмикової для РБК-Україна.

80 років знадобилось США, аби розбудувати той спектр сервісів, який доступний для їхніх ветеранів сьогодні. Україна вийшла на такі ж потужні показники всього за три роки, і в умовах повномасштабної війни.

У Штатах все почалося з G.I. Bill, підписаного 1944 року, який давав стартові програми для ветеранів щодо будівництва, освіти, кредитування. З кожним роком програми розширювалися, додавалися нові послуги, переглядалися старі закони. І сьогодні вони мають одну з найпотужніших ветеранських політик у світі.

Наша країна – єдина, яка реінтегрує ветеранів під час війни, хоча ми могли “подумати про це завтра”. На перший погляд, може здаватися, що в цьому немає нічого складного: кілька постанов, підзаконок, перерозподіл бюджету – вуаля, у нас готові сервіси й можливості для ветеранів та їхніх родин.

Та 2022 року перед нами постали виклики, які змусили рухатися швидше, бо ветерани з пораненнями повертаються вже; обережніше, бо бюджети не бездонні й кожна нова програма має бути доцільною; й креативніше, адже деякі потреби ветеранського ком’юніті не завжди можливо закрити матеріальними благами.

Контекст та виклики

Україна стала флагманом ветеранської політики. У нас вже переймають досвід колеги з інших країн. У момент, коли Європа готується до можливого протистояння росії, вони також готують і своїх людей. Зокрема, ведуться розрахунки того, як потім приводити своє суспільство до ладу, які програми реабілітації потрібні будуть, що варто запровадити вже зараз – намагаються перейняти найкращі практики у нас.

Якщо візуалізувати лише ті програми ветеранської політики Уряду, які спрямовані на забезпечення зайнятості ветеранів та їхніх родин, таймлайн виглядатиме так:

Сервіси для ветеранів в Україні – як вони розвиваються під час війни, розповідає міністерка Наталія Калмикова 2Багато сервісів взагалі є унікальними. Наприклад, фахівці супроводу ветеранів, запровадження електронного посвідчення ветерана.

Уявіть, ми – єдина країна, де цифрове посвідчення ветерану дозволяє отримувати державні послуги. Адже в США існує Veteran ID Card (VIC), яка хоч і електронна, та вона більш формальна, дає знижки та не може бути підтверджуючим документом при отриманні держпослуг. У нас є унікальні послуги, які щоб реалізувати іншим країнам – необхідно пройти цілу еволюцію держсектору.

Та найголовніше, що оновлена архітектура українських сервісів не є лінійною, немає “уравніловки”. Працюємо з унікальністю кожного бенефіціара. Адже шлях ветерана у кожного свій: хтось приходить у військо з професією, яка буде затребувана і після служби. Хтось приходить надто юним, і їй чи йому потрібно допомогти здобути цивільний фах. Хтось не хоче втратити попереднє місце роботи, а хтось взагалі не хоче працювати.

Так, є й такі кейси й це нормально. Люди після шаленого стресу можуть не бажати працювати. Тоді на допомогу приходять консультанти з працевлаштування і психологи, які допомагають знайти мотивацію й точки опори для самореалізації.

Також важливим є факт того, на чому наголошують військові стратеги та аналітики наголошують, що характер війни з 2014 року по сьогодні суттєво змінився. Якщо у 2014 році багато поранень було через кулі, то нині на перше місце виходять акубаротравми та ушкодження осколками від вибухів FPV-дронів, множинні травми. А отже і шлях лікування та реабілітації змінився.

Сучасні підходи враховують, що навіть характер травм впливає на подальший шлях ветерана: від “якою має бути реабілітація”, до “а як йому чи їй працювати далі”. На кожному з етапів захисника чи захисницю підхоплюють відповідні помічники: фахівці супроводу спрямовують по потребі ветерана до психологів, лікарів та реабілітологів, надавачів соціальних послуг, кар’єрних консультантів, юристів та кейсменеджерів тощо.

Соціальна інфлюенція шлях розповсюдження ветеранської політики

Дослідження Мінветеранів та партнерів показують: ветерани, які не мають тісного кола побратимів, або проактивних родичів часто не знають про доступні для них сервіси та можливості. Тому ми змінили суть підходу: працюємо з явищем “соціального зараження” – коли самі ветерани стають амбасадорами послуг.

Комунікація через офіційні канали важлива, але недостатня. Найефективніше – коли конкретний ветеран чи ветеранка спробує послугу і поділиться досвідом зі своїм колом. Ветерани передають інформацію через довірені зв’язки. Позитивний досвід стає каталізатором для інших.

Пам’ятаю, з яким скепсисом ставились ветерани до першої програми фінансування, оголошеної УВФ. Тоді ми з програмною командою ледь не за руку тягнули кожного ветерана-підприємця, аби подавали заявки. Проте кожен наступний конкурс нарощував довіру (і хейтерів теж, куди ж без цього).

Так станом на сьогодні, понад 2 мільярди гривень фінансування отримав ветеранський бізнес за державними програмами (Українського ветеранського фонду Мінветеранів та “Власної справи” Мінекономіки), з 2022 року. За цей час підтримано майже 4000 бізнес-проєктів.

Сервіси для ветеранів в Україні – як вони розвиваються під час війни, розповідає міністерка Наталія Калмикова 3Міністерство працює з явищем, оли самі ветерани стають амбасадорами послуг (фото: Getty Images)

При цьому 48,8% підприємств – це виробництва і проєкти, які створюють товари з доданою вартістю. Абсолютним чемпіоном за фінансуванням стала Львівщина. Ветерани змогли залучити у свій регіон 223 мільйони інвестицій на розвиток своїх проєктів.

В рамках програми Державного центру зайнятості понад 13 тисяч ветеранів скористалися програми перекваліфікації. І це лише частина програм реінтеграції в цифрах, яка стосується сфери самореалізації ветеранів. Але щоб вийти на такі показники – були докладені колосальні зусилля і на рівні Уряду, і на рівні обласних адміністрацій та громад, а також міжнародних партнерів, громадських організацій та бізнесу.

Корисно дослухатися до колег та партнерів. Попри багаторічний досвід у сфері ветеранських сервісів, я не могла повірити, що про деякі програми ветерани не знають взагалі. Це зазвичай відбувається через відмінність інформаційних бульбашок, скепсис до державних програм.

На виконання доручення Президента України та за ініціативи прем’єр-міністерки України в жовтні Мінветеранів запустили єдину цифрову платформу “Ветеран Pro”, де розміщені всі програми та сервіси, створені Урядом. Новий інструмент одразу зацікавив користувачів – сайт отримав вже понад 25 тисяч переходів.

Ми свідомі того, що просто заклик “ми створили щось для ветеранів – користуйтесь” – не працює. Тому працюємо і заохочуємо бізнес, міжнародних донорів, громадські організації та суспільство загалом включатися у розвиток ветеранської політики, бути провайдерами сервісів і навіть просто надавати підтримку тим, хто ці можливості створює. Ми гуртуємось довкола викликів, робимо разом продукт, який гордо демонструємо світові й акцентуємо, що: “Україна – може, навіть під час війни!”.

Цей веб-сайт використовує файли cookie, щоб покращити ваш досвід. Ми припустимо, що ви з цим згодні, але ви можете відмовитися, якщо хочете. Прийняти Детальніше

Політика конфіденційності