Олексій Білошицький в інтерв’ю РБК-Україна про порушення на дорогах, штрафи і водійські права

Олексій Білошицький в інтерв'ю РБК-Україна про порушення на дорогах, штрафи і водійські права 5 Олексій Білошицький (фото: прес-служба Нацполіції)

Перевищення швидкості залишається головною причиною смертельних ДТП, а чинні штрафи не діють на систематичних порушників. У поліції пропонують систему штрафних балів і жорсткішу відповідальність. Про нові ініціативи, боротьбу з нетверезими водіями та правила для самокатів — в інтерв’ю РБК-Україна розповів перший заступник начальника Департаменту партульної поліції Олексій Білошицький.

Головне:

  • Чому перевищення швидкості залишається головною причиною смертельних ДТП в Україні?
  • Як поліція пропонує посилити відповідальність для “серійних” порушників ПДР?
  • Що передбачає система штрафних балів і як вона має працювати?
  • У яких випадках авто можуть евакуювати або тимчасово вилучити водійські права?
  • Які правила готують для користувачів електросамокатів і мотоциклів?
  • Чи допоможе зниження порогу перевищення швидкості з 20 до 10 км/год зменшити аварійність?

Олексій Білошицький в інтерв'ю РБК-Україна про порушення на дорогах, штрафи і водійські права 6

“Серійні” порушники ПДР і третій штраф

– Які порушення правил дорожнього руху трапляються найчастіше на практиці?

– Якщо дійсно говорити про ті порушення, які зафіксовані, то найрозповсюдженіше порушення – це перевищення швидкості. Є багато способів контролю щодо даного виду правопорушення. Є і камери автоматичної фіксації, і фіксація за допомогою приладів у не автоматичному режимі.

Насправді тут потрібно говорити про те, що ми звертаємо увагу на це правопорушення більше, ніж на інші. І це також закономірно. Тому що 41% всіх ДТП з травмованими і загиблими пов’язані саме з перевищенням дозволеної швидкості.

– А за останні роки, за роки війни, як змінилася ситуація на дорогах в плані дотримання ПДР? Може, з’явилися нові, невластиві порушення?

– Насправді, нових порушень як таких не з’явилося, вони були такі як і раніше. Але була певна специфіка, особливо на початку повномасштабного наступу. Тоді було дуже багато і блокпостів, і інших об’єктів на дорогах. І це також спричиняло дорожньо-транспортні пригоди, адже часто водії неуважно до цього ставились.

В деяких випадках дороги були недостатньо освітленими, без позначок, тому відбувались дорожні транспортні пригоди з цим пов’язані. Але якщо загалом говорити про порушення, які є, вони, в принципі, такі самі.

– Ви сказали, що ДТП частіше трапляються через перевищення швидкості. А якщо говорити, наприклад, про стан сп’яніння?

– Якщо говорити про причини ДТП і як вони розподіляються, то так, перш за все – це перевищення швидкості. Потім порушення правил проїзду перехресть, порушення правил проїзду пішохідних переходів, правил маневрування, порушення під час зміни напрямку руху і недотримання безпечної дистанції. І, звісно, керування в стані сп’яніння ми також виділяємо, тому що це дуже суспільно небезпечне порушення. Сотні ДТП з потерпілими і загиблими трапляються через керування у стані сп’яніння.

– А які категорії водіїв найчастіше порушують правила? Наприклад, таксисти, або мотоциклісти, або молоді водії, ви бачите, що вони нещодавно за кермом.

– Насправді, такі категорії ми не виділяємо, немає такої статистики. Ми розуміємо, що серійним порушником може бути будь-який водій, але ми розуміємо, що є і певні категорії водіїв, які порушують просто систематично. І це не пов’язано з віком, наприклад, або ще з чимось.

Я можу виділити поціновувачів, так би мовити, спортивної їзди там, де вона заборонена. Це не дрифт, це найчастіше просто швидке небезпечне керування в місті. Це водії з якимись переобладнаними автівками з претензіями на “спортивність”. Але є інші водії, які порушують досить часто.

Ми нещодавно ініціювали ідею про сфокусовану відповідальність для серійних порушників. Про що мова? Наразі, якщо ми говоримо про більшість статей Кодексу України про адміністративні правопорушення, там передбачена відповідальність за вчинення правопорушення і в деяких випадках за вчинення такого самого порушення вдруге протягом року.

І виходить так, що здебільшого по ряду порушень особа може і 20 разів протягом року вчиняти це порушення, платити один і той самий штраф. І фактично ніяк не спокутувати провину. Відповідальність, яка передбачена КУпАП, має на меті не покарання порушника, а саме виховання порушника. Коли ми стикаємося з тим, що водій порушує 20-25 разів за рік, ми розуміємо, що відповідальність не діє. Тобто вона не актуальна для правопорушника.

В такому випадку потрібні інші заходи. Тобто, наприклад, ті законопроєкти, над якими ми спільно з депутатами працювали, це посилення відповідальності за систематичні правопорушення – введення третього випадку порушення. Якщо водій скоїв порушення втретє, відповідальність за це посилюється аж до можливості позбавлення права керування.

Є ще одна ініціатива, над якою ми працюємо і активно її пропагуємо. Це введення системи штрафних балів, які фактично існують в багатьох зарубіжних країнах, і також покликані боротись з систематичними порушеннями.

Тобто, якщо ти набираєш певну кількість балів, то посвідчення водія призупиняється і така особа має перескладати в тій чи іншій мірі іспит і доводити суспільству свою спроможність поряд з іншими громадянами керувати транспортним засобом. Якщо особа порушує дуже багато разів, то це ніщо інше, як сигнал суспільству про те, що, можливо, це небезпечний водій, який несе загрозу іншим учасникам дорожнього руху.

Вилучення прав і 6 ознак сп’яніння

– А за які правопорушення зараз ви можете забрати у водія права?

– Тут варто відзначити, що поліцейський не забирає права. Він може тимчасово вилучити посвідчення водія з метою подальшого процесу передачі справи до суду. Адже посвідчення водія тимчасово вилучається виключно в тих випадках, де передбачена санкція статті про позбавлення права керування. А позбавити права керування може тільки суд. На даний момент.

Причина для вилучення прав – це, наприклад, керування у стані сп’яніння. Це може бути дорожньо-транспортна пригода, може бути створення аварійної ситуації. Тобто такі категорії правопорушень, які передбачають саме позбавлення прав керування.

– Розкажіть детальніше про алгоритм, який використовується, коли п’яний водій відмовляється проходити драгер. Ми таке купу разів бачили з тими ж депутатами.

– Давайте не будемо політизувати питання, відповідаю без контексту депутатів. Тому що насправді ми фіксуємо понад 150 тисяч випадків в рік керування у стані сп’яніння. Насправді є стаття 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Перша частина статті говорить про вчинення такого правопорушення вперше протягом року, друга – вдруге, відповідно, третя частина – про скоєння того ж самого порушення втретє.

Якщо говорити про сам порядок огляду на стан сп’яніння, то це відбувається наступним чином – якщо поліцейський зупиняє автомобіль, вбачає ознаки алкогольного сп’яніння, а цих ознак шість – наприклад, тремтіння пальців рук, різка зміна забарвлення шкірного покрову обличчя, запах алкоголю з ротової порожнини і так далі.

Тоді поліцейський повинен обов’язково запропонувати особі пройти огляд на стан сп’яніння на місці за допомогою драгера. Водій може пройти цей огляд або відмовитись від його проходження на місці і проїхати до закладу охорони здоров’я. Патрульні поліцейські доставляють таку особу у лікарню, де безпосередньо медичний працівник робить огляд.

Якщо ж особа відмовляється і від проходження на місці, і від проходження в лікарні, тобто відмовляється від огляду загалом, це окремий склад правопорушення, окрема диспозиція статті 130. Тобто в цьому випадку водій притягується до відповідальності не за те, що керував у стані сп’яніння, а за те, що відмовився від огляду. Відповідальність аналогічна. Тобто штраф такий самий і позбавлення права керування.

Більше того. Деякі люди думають, що можна цей огляд на стан сп’яніння пройти пізніше. По процедурі і по нормативно-правовим актам огляд проводиться в присутності поліцейських, не пізніше ніж протягом двох годин з моменту виявлення підстав для його проведення. Тобто огляд, здійснений пізніше, не в межах направлення і без поліцейського, це огляд, який не має значення для справи.

– А в яких випадках патрульні можуть вилучити транспорт?

– Безпосередньо в тих випадках, які передбачені Кодексом України про адміністративні правопорушення. Ми можемо тимчасово затримати транспортний засіб, це, наприклад, якщо є порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожнього руху або загрозу безпеці руху.

Олексій Білошицький в інтерв'ю РБК-Україна про порушення на дорогах, штрафи і водійські права 7А також за наявності підстав вважати, що автомобіль, яким керує водій, має технічні несправності, або не пройшов технічний контроль, або не зареєстрований, або не перереєстрований належним чином в Україні. І ряд інших випадків.

Чим допомогли камери на дорогах

– А як поліцейські реагують на випадки порушення правил, які відбулися не в реальному часі? Тобто вам, наприклад, надсилають відео або ви бачите відео в мережах. Який подальший алгоритм дій?

– Ми реагуємо на всі правопорушення та, за можливості, притягуємо порушників до відповідальності. Згідно з нормативно-правовою базою справи про адміністративні правопорушення розглядаються в присутності особи, а тому в разі виявлення правопорушників ми обов’язково реагуємо на такі випадки та складаємо відповідні адміністративні матеріали.

– А те, що у нас стало більше камер відеоспостереження, як позначилося на вашій роботі? Чи полегшило роботу?

– Дійсно, це правильний крок, який ми зробили ще у 2020 році. Це практика, яка існує в багатьох передових країнах, тут однозначно лише позитив, це додає можливостей контролю і дійсно робить наші дороги більш безпечними. Звісно, система автоматичної фіксації буде тільки розвиватись і однозначно вона має бути присутньою як один з елементів контролю.

– Навіщо потрібні камери автофіксації, якщо, наприклад, додатки типу Waze все одно попереджають водіїв про їхнє розташування? Тобто, який в цьому тоді сенс?

– Насправді все дуже просто. У нас влаштований відкритий метод фіксації і ми самі попереджаємо всіх, де знаходяться камери. Ми під час запуску кожної нової хвилі самі говоримо, де ми встановлюємо і запускаємо камери.

Тому на меті ми маємо не притягнення якомога більшої кількості водіїв до відповідальності, а зниження кількості ДТП. І я хочу нагадати, що камери встановлені саме в місцях концентрації ДТП. Тому дійсно, тут питання не в тому, щоб щось приховати, а навпаки, якщо водій помітив, знизив швидкість або був попереджений, значить ми досягли результату.

І при тому, що ми самі попереджаємо про автофіксацію дорожніми знаками, станом на сьогодні, тільки за цей рік вже понад 3 мільйони притягнутих до відповідальності. Тобто 3 мільйони постанов винесено за допомогою системи автоматичної фіксації. От і відповідь на ваше питання.

– А якщо самі працівники патрульної поліції порушують, наприклад, там паркуються з порушеннями або їдуть без проблискових маячків, яка для них передбачена відповідальність? Чи вона є вищою, ніж для простих громадян, чи такою ж самою?

– Сьогодні є дійсно випадки, коли патрульний поліцейський може відступати від норм правил, це чітко передбачено. Але от наприклад щодо проблискових маячків, ви кажете, що порушення – це рух без проблискових маячків, але це не так. Поліцейські не мають постійно рухатись з проблисковими маячками. Тобто вони мають вмикати їх в тих ситуаціях, де це потрібно зробити. До того ж, є багато випадків, коли патрульні виїжджають на виклик і їм потрібно відступити від правил дорожнього руху.

Але там, де це недоцільно, звісно, у нас є служба моніторингу, внутрішнього контролю, яка і наглядає за цим, і в випадку порушень проводиться перевірка, службове розслідування.

Пішоходи-порушники і правила для електросамокатів

– Щодо пішоходів – наскільки часто вони порушують правила дорожнього руху і самі стають винуватцями в ДТП?

– Насправді, дійсно, є ряд порушень і з боку пішоходів, і з боку водіїв. Є велика кількість дорожньо-транспортних пригод, які відбуваються за участі пішоходів.

Але насправді тут не потрібно шукати, хто більш винен, а хто менше. Тому що розуміння того, хто більше винен, ще нікому не допомогло в лікарні або на цвинтарі, якби цинічно це зараз не звучало. Тому кожен учасник дорожнього руху має робити все можливе для того, щоб уникнути негативних наслідків. Навіть якщо вважає когось більш неправим. Краще самому вжити заходів, щоб не трапилося ніякої ситуації.

Часто є також ситуації, де водії не помічають пішоходів, не правильно проїжджають пішохідні переходи, не знижують швидкість там, де треба. Є випадки, де пішоходи вибігають на проїжджу частину, де це взагалі заборонено. Є і випадки, коли раптово вибігають на проїжджу частину, навіть за умови пішохідного переходу. А це, я хочу нагадати, правилами дорожнього руху заборонено. І різні випадки. Але за порушення правил дорожнього руху і у пішоходів є відповідальність, в нас таких справ десятки тисяч.

– Чи існують окремі правила дорожнього руху для користувачів електросамокатів? І чи дозволено їм їздити тротуарами, у парках або пішохідних зонах?

– Це питання не до кінця врегульовано. Точніше, воно на початковій стадії регулювання. Дійсно, воно потребує врегулювання найближчим часом, тому що питання слушне. Наразі чітко визначено місце, де мають керувати транспортними засобами.

Олексій Білошицький в інтерв'ю РБК-Україна про порушення на дорогах, штрафи і водійські права 8Я хочу нагадати, що нещодавно їх визначили як транспортні засоби, а саме як легкий електротранспорт, де вони мають бути, ці керманичі, наразі місця немає. Тому що не визначено ще норми законодавства, які це врегулюють, і також не визначено відповідальність.

Тобто на даний момент ми чекаємо, коли на рівні закону буде визначено певні моменти, і тоді можна буде переходити до підзаконних нормативно-правових актів, які регулюватимуть права і обов’язки цих і всіх інших учасників дорожнього руху, щоб вони розуміли, де ж мають бути ці самокатчики.

– Ще одне болюче питання стосується мотоциклістів, а саме того, який від них створюється шум. Як можна проконтролювати цей шум і які у вас є санкції стосовно цього?

– Насправді, якщо говорити про рівень шуму, то дійсно також були ініціативи, про упорядкування цього питання точково. Також є законопроект, основною метою якого є вдосконалення адміністративної відповідальності за керування або експлуатацію транспортних засобів з перевищенням допустимого рівня шуму.

Тут виникає певна колізія, адже на даний момент у нас більшість транспортних засобів персонального використання, які не підлягають проходженню обов’язкового технічного контролю. На даний момент даний законопроект зареєстрований, але поки його ще не розглянули.

В свою чергу поліцейські уповноважені здійснювати контроль технічного стану виключно тих транспортних засобів, що підлягають обов’язковому технічному контролю.

А приватні транспортні засоби такий технічний огляд не проходять. А в цьому випадку депутати вже точково пропонували ідею, щоб поліцейські могли безпосередньо реагувати і виміряти такий шум за допомогою спеціального приладу шумоміру.

– Останнім часом обговорюється ініціатива щодо зниження не штрафного порогу, тобто перевищення швидкості з 20 до 10 км на годину. Як вам така ініціатива? Чи дійсно це може допомогти в зниженні аварійності на дорогах?

– Насправді є ініціатива така, і є градація, яка стосується безпосередньо порушення швидкісного режиму на 10, 20, 30, 40, 50 км на годину. В даному контексті будь-які зміни будуть позитивними, бо, якщо говорити про відповідальність, яка діє на даний момент: за перевищення швидкості понад 20 км на годину у нас передбачено штраф у розмірі 340 гривень.

Важливо зазначити, що у випадку, коли порушення зафіксовано системою автоматичної фіксації, передбачена можливість сплати лише половини штрафу – 170 гривень – якщо оплата здійснена протягом 10 банківських днів з моменту отримання постанови.

Але навіть зі знижкою 170 гривень вона не має того виховного впливу, про який ми говорили. Тому, однозначно, тут потрібні зміни, потрібна актуалізація відповідальності. І, в принципі, інші ініціативи, які вплинуть на цю ситуацію.

– Чи можна людину позбавити прав за станом здоров’я і які медичні показники враховуються в цьому випадку?

– Сьогодні це питання також обговорюється. І на даний момент механізм загального медичного огляду працює не у повній мірі. Формат, в якому воно відбувалось раніше, всі про це знають і пам’ятають. Я не хотів би, щоб це було так, як було раніше.

Якщо говорити про саме позбавлення права керування на основі медичного стану, такі нормативні можливості присутні, але механізми поки що не відточений і в теорії системи охорони здоров’я, і взагалі. Тому це питання також зараз і піднімається часто, і опрацьовується і на законодавчому, і на підзаконному рівнях.

– Тимчасове посвідчення водія – що це взагалі таке і скільки порушень допустимо протягом цього періоду?

– Це питання на межі патрульної поліції і головного сервісного центру. Але перше посвідчення водія видається строком на два роки. Це, так би мовити, тестовий період, коли водій виходить з автошколи, після складання іспиту і має, як я вам вже сказав, довести суспільству, що може керувати транспортом. На цей період дається не більше двох правопорушень, три – це вже перевищення ліміту, тобто за два роки такий водій не має вчинити більше ніж два правопорушення.

Якщо вчиняє більше ніж два, тобто три і більше, то такий водій безпосередньо має перездати іспит. От така система передбачена.

Цей веб-сайт використовує файли cookie, щоб покращити ваш досвід. Ми припустимо, що ви з цим згодні, але ви можете відмовитися, якщо хочете. Прийняти Детальніше

Політика конфіденційності