ЄС поетапно запроваджує цифрову Систему в’їзду/виїзду до Шенгенської зони: на пунктах пропуску з ЄС у українців можуть брати відбитки пальців та фотографувати. Чого варто чекати від змін, яка ситуація з чергами на кордоні та як не чекати багато годин на пропуск – в бліц-інтерв'ю РБК-Україна розповідає речник Держприкордонслужби Андрій Демченко.
Головне:
- На кордонах ЄС вводять систему EES. Що це означає і чи є черги?
- Для чого ЄС запроваджує таку систему?
- Чи потрібні для кордону додаткові документи, крім закордонного паспорту?
- Коли запровадять платний в’їзд до ЄС
- В які дні та місяці кордон завантажений найбільше?
- Де перевіряти черги на кордоні та перетнути його швидко?
На кордонах ЄС вводять систему EES. Що це означає і чи є черги
– Що змінюється у контролі в’їзду-виїзду є ЄС та Шенгенської зони для українців, поки ЄС запроваджує систему EES?
– ЄС прийняв рішення, що саме з 12 жовтня в’їзд до країн ЄС та Шенгенської зони запроваджується нова система в’їзду та виїзду. Це не означало, що саме 12 жовтня всі пункти пропуску запровадять одночасно таку систему. Європейський Союз дав півроку всім країнам на те, щоб цю систему запровадити.
І якщо згадати 12 жовтня, то того дня ця система була запроваджена лише на кількох пунктах пропуску. Зокрема, на польському пункті пропуску Медика, що навпроти пункту Шегині. І на пункті пропуску Перемишль, навпроти нашої ділянки кордону з Польщею.
З 12 жовтня різні країни, які межують з Україною, в окремі дні продовжують підключати нові пункти пропуску до цієї системи.
До прикладу, зараз Угорщина повністю підключила всі свої пункти пропуску на кордоні з Україною. Польща практично все теж на завершальному етапі. Окрім пункту пропуску Шегині, потім підключали і інші пункти.
– Державна митна служба повідомила, що на кордоні з Польщею можуть бути затримки через запуск цифрової Системи в’їзду/виїзду до Шенгенської зони, і що нові правила вже діють у пунктах пропуску “Ягодин-Дорогуськ” та “Устилуг-Зосин”. Там вже дійсно запроваджена ця нова система? І чи вже є черги?
– На пункті пропуску “Устилуг-Зосин” запуск цифрової системи EES відбудеться 5 листопада, а на пункті “Ягодин – Дорогуськ” – 6 листопада.
Це також не означає, що відразу в усіх громадян будуть вносити всі дані, які передбачені функціонуванням цієї системи. Тобто це не означає, що будуть відразу у всіх брати відбитки пальців, що будуть всіх фотографувати. ЄС визначив, що цими даними база має наповнюватися протягом півроку, а не відразу. Зараз це може виконуватися частково.
– Що саме перевіряють на кордоні з ЄС?
– Від суміжних країн ми отримували інформацію, що на початку запровадження системи десь будуть брати відбитки пальців, а десь спершу будуть робити фото обличчя людини. Звісно, до цієї системи обов’язково вноситься інформація про паспортні дані. Також – інформація про перетин кордону – на в’їзд або на виїзд.
– Для чого ЄС запроваджує таку систему?
– Це робиться для того, щоб уніфікувати базу даних перетину кордону до країн Європи та Шенгенської зони, яку зможуть в подальшому користуватися всі контролюючі служби, які здійснюють оформлення громадян. До прикладу, прикордонники якоїсь дальньої країни, яка не межує з Україною, зможуть безпосередньо побачити перетин кордону іноземцем, який перетинав кордон ЄС, наприклад, через Польщу.
За весь час запровадження системи EES, починаючи з 12 жовтня, впливу на швидкість оформлення громадян українські прикордонники не відмічають. Сподіваємося також, що і в подальшому збоїв не буде. За інформацією, яку ми маємо від колег по той бік кордону, ЄС у разі якогось системного збою можна повернутися до оформлення за старою системою. І ми відмічаємо, що поки збоїв на пунктах пропуску з Україною і країнами Європи через впровадження цієї системи не відбувалося.
Як порада людям – оскільки це може займати дещо більше часу (скануються відбитки, робляться фото) – якщо хтось поспішає і переживає, що це може вплинути на час оформлення на кордоні, то краще для себе закласти більше часу на поїздку. Раніше виїхати, щоб бути впевненими, що ви встигнете на ті заходи, як і плануєте.
– Тобто заяви про те, що десь може бути сповільнення руху – сповільнення якщо і є, то не таке суттєве?
– Воно може бути, а може і не бути. Важливо, що самі правила в’їзду до Європейського Союзу не змінилися. Це просто функціонування системи контролю за в’їздом та виїздом з Шенгенської зони іноземців.
Але ще раз наголошу – ми не відмічаємо, щоб впровадження цієї системи уповільнювало рух на кордоні. Цього немає.
Чи потрібні додаткові документи, крім закордонного паспорту
– Чи треба українцям мати з собою перед виїздом до ЄС якісь додаткові документи?
– В першу чергу це стосується іноземців, які їдуть до країн Європи чи виїжджають з них. EES – це уніфікована система, яка буде охоплювати всі країни Шенгенської зони. І це для тих, хто їде по безвізовому режиму. Це стосується і українців.
Якихось додаткових документів впровадження нової системи не передбачає. Рішення Європейського Союзу визначено, що до цієї системи вносять біометричні дані, відбитки пальців і зображення обличчя. Також – дані про паспортні документи, щоб унеможливити використання підробок, а також інформація про сам перетин кордону.
Для громадян України безвізові поїздки передбачають можливість перебування в ЄС 90 днів протягом 180 днів. Але для цього, звісно, треба мати біометричний паспорт. За інформацією від суміжних країн, відбитки пальців не братимуться у дітей до 12 років. Але фото обличчя планують робити.
– Звучали питання про те, що якщо біометричні дані, фото і відбитки пальців вже й так є у біометричному паспорті – навіщо проходити цю процедуру знову.
– Якщо люди не хочуть дотримуватися порядку в’їзду до країн Європи, вони можуть від цього відмовитися. Якщо ЄС визначив, що такі біометричні дані будуть братися в пунктах пропуску для наповнення цієї системи, то воно так і буде працювати.
Коли запровадять платний в’їзд до ЄС
– Чи відомо щось про те, коли в’їзд до Європейського Союзу стане платним?
– Ця норма ще не працює. Загалом питання нової системи в’їзду-виїзду Європейський Союз вже не перший рік. Коли це запрацює – це виключно рішення Європейського Союзу. Відзначу, що ЄС кілька разів відтермінував впровадження цієї системи. Коли запрацює та умова, про яку ви запитуєте – мені складно сказати, так як це теж має вирішити Європейський Союз.
– Тобто зараз про це мови не йде?
– Зараз остаточно говорити про терміни, що це працюватиме з певного конкретного числа – таких даних немає.
В які місяці та дні тижня на кордоні черги найбільші
– Яка зараз ситуація з чергами на кордоні загалом? Недавно в одному з потягів на пропускному пункті Медика прикордонники казали, що працює всього троє людей, які перевіряють весь потяг.
– Якщо говорити про виконання завдань державною прикордонною службу, то ми залучаємо максимальну кількість людей до охорони кордону, а також до заходів прикордонного контролю щодо оформлення пасажирів та транспорту.
Звісно, ніколи не буде бракувати людей, якщо громадяни України долучиться до підрозділів Державної прикордонної служби, в тому числі щоб виконувати завдання на західній ділянці кордону.
Щодо пасажиропотоку в цілому – на черги в першу чергу впливає сам пасажиропотік, тобто кількість людей. В літні місяці, то в цей період у порівнянні з весняними місяцями пасажиропотік зростав суттєво. В серпні загалом кордон перетнуло 4 мільйони 300 тисяч громадян – це сукупно і на в’їзд, і на виїзд. А вже у вересні пасажиропотік зменшився – на мільйон менше, 3 300.
І коли пасажиропотік зростає, тоді і фіксуються черги. Але не тільки на виїзд з України, на в’їзд також. Це залежить від кількості людей, які одномоментно перебувають на пункті пропуску.
На початку тижня, і особливо в ранкові години, черг на пунктах пропуску немає. Натомість після обіду, а тим більше на вихідних, пасажиропотік зростає. Це стала тенденція.
Наприклад, у вересні пасажиропотік знизився і продовжував знижуватися в жовтні. А ось наприкінці жовтня в більшості шкіл почалися осінні канікули, і пасажиропотік різко збільшився. Це пов’язано з тим, що мами з дітьми, класи, вирушали за кордон, щоб відпочити. І особливо в останні вихідні жовтня (субота та неділя 25-26 жовтня) більше переважав виїзд з України.
А ось вже наступні вихідні, 1-2 листопада, канікули вже закінчувалися, і при збільшеному пасажиропотоці більше заїздило в Україну, ніж виїздило. За минулу добу також більше громадян України слідувало на в’їзд, і цей показник був біля 15 тисяч людей.
– А в які місяці найменші черги, бо їде менше людей?
– Пасажиропотік зараз не матиме тенденції до зростання. По завершенню канікул він знову впаде. В листопаді також зростання пасажиропотоку не відмічається, як і на початку грудня.
Натомість зимовий період, період зимових відпусток і свят, ближче до нового року – тоді пасажиропотік знову почне зростати, і зростати сильно. А в перші місяці року – тенденції до збільшення немає. Тобто після новорічних різдвяних свят, пасажиропотік знову знизиться. Він почне зростати вже ближче до літа. Але матиме тенденцію до коливання під час великодніх свят.
Варто також наголосити, що у 2022 році, коли починалося повномасштабне вторгнення, то пасажиропотік у порівнянні з 2021-м роком суттєво впав. Але більше мав тенденцію на виїзд з України. 2023, 2024 і цей рік – пасажиропотік коливається 50 на 50. Немає суттєвої переваги ні на виїзд, ні на в’їзд в Україну.
Але з кожним роком, починаючи з 2022 року, внутрішній пасажиропотік зростає. Наприклад, за 10 місяців цього року в порівнянні з цим же періодом минулого року, пасажиропотік в Україну зріс на 5%. Приблизно такі тенденції були і в попередні роки.
Як перетинати кордон швидше і без черг
– Яку пораду могли б дати людям, які виїздять за кордон зараз, коли там запроваджують цю систему?
– Я завжди раджу людям ознайомлюватися зі станом завантаженості пунктів пропуску. Таку актуальну інформацію на Facebook-сторінці наше Західне регіональне управління Держприкордонслужби України публікує кожні три години. Це робиться для того, щоб люди могли обрати для себе менш завантажений напрямок.
Бо буває таке, що люди собі логістично обрали певний автошлях, який проходить через певний пункт пропуску. І одномоментно на цей пункт пропуску приїздить багато людей. Натомість сусідні пункти пропуску в цей момент можуть мати нульову чергу, і там буде значно легше і швидше перетнути кордон. Це залежить від бажання людей цікавитися такою інформацією і обирати для себе менш завантажені пункти пропуску.
Рейсові автобуси їдуть за системою “єЧерга”. В більшості пунктів пропуску, але не в усіх, для них передбачено слотування за часом. Тобто для них визначається день і година, коли прибуває автобус для перетину кордону. Системою “єЧерга” займається Міністерство розвитку (Міністерство розвитку громаж та територій – ред). Спершу цю систему запроваджували для вантажних автомобілів, а згодом поширили і на автобуси.
На кордоні з Польщею лише кілька пунктів пропуску не мають слотування. Наприклад, слотування зараз не має пункт Краківець. Це пов’язано з інтенсивністю руху автобусів.
Однак більшість пунктів все ж прив’язані до слотування. Пам’ятаю, одного дня на одному з пунктів зібралася черга із 30 автобусів. Зараз такого вже немає, бо кожен автобус, який перевозить людей, має чітко визначений час, коли вони мають перетинати кордон.