Машина з ГБО – як заправлятись тільки якісним газом

Машина з ГБО - як заправлятись тільки якісним газом 1

Навіть стосовно бензину чи дизеля не кожен автовласник чітко розуміє, що таке хороше чи погане пальне, а щодо газу для машини з ГБО і поготів. При цьому від контрафактного пропан-бутану можна очікувати неприємностей не менш масштабних, ніж від рідкого палива. Тож чим відрізняється якісний LPG від неякісного?

Найбільша підступність неадекватного автогазу у тому, що зазвичай водій довго нічого не помічає – до певного часу двигун на ньому працює без видимих проблем.

Що таке поганий автогаз

Так, за поведінкою машини з ГБО буває не можна зрозуміти, що з її пальним щось негаразд. То спочатку варто зрозуміти, що, власне, означає поняття неякісного пропан-бутану? В наш час це доволі просто з’ясувати, адже відносно недавно в Україні було запроваджено в дію спеціальний стандарт – ДСТУ EN 589:2017. Між іншим, ув’язаний з аналогічними європейськими нормативами.

Машина з ГБО - як заправлятись тільки якісним газом 2

Параметри якості автомобільного пропан-бутану

Октанове число (ОЧ). У пропан-бутанової суміші, відомої нам як LPG, воно має складати не менше 99 одиниць (за дослідницьким методом). При тому абсолютна більшість моторів, які експлуатуються в Україні з ГБО, потребують ОЧ не більше 95. Тож навіть якщо вам трапиться газ, в якого цей показник має відхилення в гірший бік, ані водій, ані двигун цього не помітять.

Пропорція компонентів. Скраплений нафтовий газ LPG – це суміш пропану, бутану, а також ще кількох складових типу метану, этану тощо. Споживачеві найважливіше співвідношення пропану і бутану, бо від цього залежить спроможність газу випаровуватись. Згідно нормативів, пропорція пропан/бутан коливається від 30/70 влітку до 80/20 взимку. Діло в тім, що основне паливо в LPG – то бутан. А завдання пропану – за рахунок власного випаровування створювати у баку (балоні) тиск, щоб суміш могла без насосів надходити у трубки, шланги і далі у форсунки. Взимку пропан випаровується гірше, тому якщо його в суміші буде замало, мотору бракуватиме газу, особливо під навантаженням.

Сірководень. В скрапленому нафтовому газі LPG його не має бути взагалі. Адже ця речовина спричиняє корозію металевих деталей паливних систем. Відтак, це підступний параметр: про присутність сірководню в автогазі власник дізнається тоді, коли двигун зупиниться чи почне збоїти. Причина – нестача газу у форсунках через те, що трубопроводи та вузькі канали системи забился продуктами корозії.

Сірка. Вміст сірки теж впливає на корозійну агресивність пропан-бутану. Також цей показник вважається важливим для екології, хоча цей момент вітчизняних водіїв не дуже непокоїть. Гранична кількість сірки в автогазі – 50 міліграм на кілограм (мг/кг).

Корозійна агресивність. Крім вищезгаданих параметрів, корозійні властивості газу нормуються і окремо. В лабораторії його рівень перевіряється впливом зразків газу на мідну пластину. Цей норматив в першу чергу важливий для авто, на які встановили ГБО більше десяти-п’ятнадцяти років тому, коли установники використовували мідні, а не пластикові трубопроводи.

Залишок після випаровування. Певно, найважливіший для українського водія “з газом” норматив. Якщо після випаровування газ залишить багато смол, будуть страждати клапани форсунок та інші у буквальному сенсі вузькі місця паливної системи. Ці смоли, які ще називають конденсатом, часто містяться у неякісному автогазі. Вони осідають на внутрішніх поверхнях деталей у вигляді липкої невисихаючої маси, перешкоджаючи проходу газу. За згаданим ДСТУ залишкових смол у газі має бути не більше 60 мг/кг.

Тиск насичених парів. Важлива з точки зору сезону норма, адже вона визначає тиск газу у баку (балоні). Він не повинен бути ані зависоким, ані замалим. Бо з одного боку, надто високий тиск – це небезпека протічок, а з іншого, занизький тиск, як згадувалось, заважає нормальній роботі ГБО, особливо в холодну погоду.

Об’ємна частка рідкого залишку. У газі не повинно бути води чи інших сторонніх рідин взагалі. І нормується цей параметр у теплому (+40 градусів С) і у холодному стані (нижче 0 градусів С). Якщо якась рідина в газовій суміші присутня, це заважатиме роботі окремих компонентів паливної системи, зокрема, газового редуктора, клапанів та форсунок.

Машина з ГБО - як заправлятись тільки якісним газом 3

Коротко

На відміну від рідких палив, автогаз важко зіпсувати під час транспортування. Тому на перше місце в плані дотримання якості виходить точка, де закуповується оптова партія LPG. Відтак, щоб гарантовано мати у баку машини якісний газ, слід заправлятися на автозаправному комплексі відомих мережевих брендів. Такі трейдери не мають практики економити на закупках, бо цінують свій роками напрацьований імідж.

Джерело

Цей веб-сайт використовує файли cookie, щоб покращити ваш досвід. Ми припустимо, що ви з цим згодні, але ви можете відмовитися, якщо хочете. Прийняти Детальніше

Політика конфіденційності