KLR Bus про безпечні автобусні переверевезення – досвід компанії
У KLR Bus розповіли про безпечні автобусні перевезення (фото: KLR Bus)
Про стандарти безпеки в секторі міжнародних пасажирських перевезень, про європейські вимоги, українські реалії та досвід компанії KLR Bus, – в колонці експерта в галузі транспорту, засновника KLR Bus Андрія Хоркавого.
Автобуси залишаються одним із найбезпечніших видів транспорту в Україні та Європі. Але справжня безпека – це не лише уникнення ДТП. Це щоденна робота, що охоплює дорожню інфраструктуру, технічний стан транспортного засобу, поведінку водіїв, права пасажирів тощо. В Україні стандарти безпеки для пасажирських перевезень автобусом особливо актуальні з огляду на статистику ДТП.
Стандарти безпеки автобусних перевезень – це не звичайна сукупність законодавчих вимог, правил та технічних рішень, це складна система, що включає інфраструктуру, транспортну культуру компаній, стейкхолдерів, законодавчу базу та багато інших чинників.
Для компаній, які працюють на ринку міжнародних перевезень – це стратегічна можливість демонструвати лідерство і конкурентоспроможність, якість послуг та відповідальність, а також відповідність високим європейським стандартам безпеки.
Небезпека на дорозі: статистика голосніше за слова
Євросоюз
Генеральний директорат Єврокомісії з питань мобільності та транспорту опублікував дані щодо смертності в ДТП у 2024 році: кількість загиблих склала понад 19 800 осіб. Це на 3% менше, ніж у 2023-му році. Однак єврокомісар з питань сталого транспорту та туризму Апостолос Ціцікостас вважає такий темп зниження смертності занадто повільними.
Схожі публікації
Слід зазначити, що дані щодо кількості смертей у ДТП сильно різняться в країнах ЄС. Найвищі показники спостерігаються в Румунії (77 на 1 млн жителів) та Болгарії (74 на 1 млн жителів), а найнижчі – у Швеції та Данії (20 та 24 відповідно). Середній показник по ЄС – 44 смертельні випадки на дорогах на 1 млн жителів.
В той же час, згідно останніх даних Євростату у 2023 жодного випадку смертельного ДТП за участі водіїв автобусів не зафіксовано, що свідчить про суворе дотримання стандартів безпеки.
Дані Євростату щодо ДТП за участі різних транспортних засобів (скриншот)
Сучасні автобуси (bus та coach) мають високий рівень пасивної безпеки, що підтверджує їхню ефективність як громадського транспорту.
З огляду на ухвалену концепцію “Vision Zero” (Бачення нуль) – досягнення нульового рівня смертності на дорогах ЄС до 2050 року, можна впевнено говорити про те, що саме автобуси можуть стати ключовим елементом європейської стратегії розвитку сталого та безпечного транспорту. Тим більше, що це відповідає політиці ЄС щодо зменшення використання приватних авто на користь громадського транспорту.
Україна
В Україні ситуація зі смертельними ДТП набагато гірша. Згідно даних Нацполіції, у 2024 році сталося 25 781 ДТП, в яких загинули 3202 людини і понад 32 тисячі травмувалися.
Якщо використати методологію ЄС, то в Україні кількість загиблих у ДТП на 1 млн населення становить 86 осіб. Це вдвічі більше ніж середній показник по ЄС і перевищує найгірші показники Румунії та Болгарії.
Згідно звіту Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) за 6 місяців 2025 року на автошляхах України сталося 1795 ДТП за участі водіїв ліцензованого автотранспорту (транспорт, що здійснює перевезення пасажирів та вантажів), в яких загинули 93 особи та 687 осіб отримали травми.
У порівнянні із аналогічним періодом 2024 року зросла як кількість самих ДТП (+1%), так і кількість загиблих (+43%) і травмованих (+29%). Також “Укртрансбезпека” надала дані щодо ДТП, які сталися на маршрутах руху автомобільного транспорту загального користування: 66% ДТП сталися на міських маршрутах, 18% – на внутрішньообласних, 6% – на міжобласних і 5% – на міжнародних.
Видно, що на міжнародних маршрутах рівень аварійності найнижчий, що підтверджує ефективність регулювання таких перевезень та свідчить про високий рівень транспортної культури та стандартів безпеки.
Досвід KLR Bus: безпека без компромісів
Дотримання норм українського законодавства щодо стандартів безпеки – обов’язок кожного перевізника. Ті, хто працює на міжнародних маршрутах повинні враховувати і європейські вимоги, зокрема, мати діючу ліцензію та відповідні дозволи та забезпечувати регулярний технічний контроль транспортних засобів з підтвердженням чинного сертифіката придатності.
Наші автобуси – ваша безпека
На сьогодні автопарк компанії KLR Bus складається з понад 100 автобусів. Серед них сучасні автобуси від таких європейських виробників, як VanHool, Neoplan, Mercedes та Setra.
Оновлюючи автопарк, перш за все звертаємо увагу на пасивні та активні системи безпеки та системи автоматичної допомоги водієві. Детальніше – на прикладі автобусів VanHool.
Місце водія в автобусах KLR Bus (фото: KLR Bus)
Системи допомоги водієві / пасивні та активні системи безпеки
Lane Departure Warning (LDW) – система попередження про самовільний вихід із смуги.
Electronic Stability Control (ESC) – система стабілізації руху для уникнення заносу чи перекидання.
Antilock Braking System (ABS) – антиблокувальні гальма для забезпеченняи контролю під час екстрених гальмувань.
Automatic Traction Control (ATC) – контроль тяги для уникнення пробуксовки, особливо на слизькій дорозі.
Tire Pressure Monitoring System (TPMS) – моніторинг тиску в шинах, що допомагає попереджувати проколи, нерівномірне зношення, потенційні вибухи шин.
Конструктивні й пасивні елементи безпеки
Сидіння з 3-точковими ременями безпеки – як для водія, так і для пасажирів там, де це передбачено.
Система пожежогасіння (Fire Suppression System) – у двигунному відсіку чи інших ключових ділянках для мінімізації ризику загоряння.
Паливні/енергетичні системи, проєктуються з урахуванням безпеки (ізольовані компоненти, засоби захисту від короткого замикання тощо).
Елементи протипожежної безпеки в автобусах (фото: KLR Bus)
Дизайн і комфорт із безпекою
Широкі двері, зручні ручки, великі поручні – все це спрощує посадку та висадку, зменшує ризик випадкових травм.
Покращені сходи входу, великі й добре розташовані поручні.
Оптимізовані багажні полиці – встановлені так, щоб не заважати пасажирам і щоб речі не падали під час руху.
Системи контролю й діагностики
Камери заднього виду (backup camera) для кращої видимості при русі заднім ходом або маневрах.
Системи контролю тиску в шинах (TPMS).
Моніторинг технічного стану.
Покращення умов у салоні, що впливають на безпеку
Освітлення, яке дає хороший огляд – як зовнішнє, так і внутрішнє.
Системи кондиціювання повітря із контролем його якості, в деяких моделях із “антивірусною” циркуляцією, що сприяє здоровому середовищу, особливо під час епідемій та пандемій.
Автобуси обладнано системами освітлення та кондиціонування (фото: KLR Bus)
За нормами Євросоюзу, автобуси мають відповідати екостандартам – нормативам, що регулюють рівень викидів шкідливих речовин (Євро 5, Євро 6).
Автобуси нашого автопарку обладнані цифровими тахографами, кожне пасажирське сидіння обладнано ременем безпеки, в салоні позначені аварійні виходи, розміщені вогнегасники, аптечки, працюють системи інформування пасажирів.
Перед кожним рейсом та після нього водії та технічний персонал ретельно перевіряють кожен автобус – здійснюють техогляд та діагностику, щоб бути впевненими в тому, що водії та пасажири безпечно дістануться до місця призначення. Звичайно, кожен клієнт та його багаж застраховані.
Водії – ключова ланка безпеки
Перевізники, які здійснюють рейси міжнародного призначення зобов’язані наймати лише водіїв, які мають категорію D або DE та свідоцтво професійної компетентності (CПК).
З серпня поточного року для українських водіїв, які здійснюють міжнародні перевезення, стала обов’язковою наявність кваліфікаційної картки водія (або “Код95”) – документу, що підтверджує професійну компетенцію.
Крім цього, кожні 5 років наші водії проходять курси з підвищення кваліфікації, а у межах підприємства ми організовуємо перевірки навичок водіння.
Контроль за дотриманням Європейської угоди про роботу екіпажів транспортних засобів та Регламенту 561/2006 здійснюється через тахографи, які фіксують час керування, відпочинку та перерви.
Щороку для всього водійського складу організовуються навчання роботі з тахографом. Це вкрай важливо на довгих маршрутах, на яких кілька разів відбувається заміна екіпажу.
Наприклад, на нашому найдовшому маршруті “Запоріжжя-Севілья” (понад 4500 км) працюють сім водіїв. Водії також проходять регулярні медичні огляди та забезпечуються медичним страхуванням, у тому числі за кордоном.
У надзвичайній, аварійній ситуації водій автобуса – це перша ланка допомоги. Наша компанія приділяє особливу увагу їх підготовці до надання домедичної допомоги. Водії відвідують обов’язкові навчальні курси, що включають як теоретичні основи, так і практичні навички.
Вони повинні знати весь алгоритм дій – від змісту аптечки і алгоритму співпраці з екстренними службами до надання невідкладної допомоги (серцево-легенева реанімація (СЛР), зупинка кровотечі, допомога при втраті свідомості, епілепсії, діабетичному нападі та навіть при утопленні).
Курс закінчується практичними заняттями: відпрацювання СЛР на манекенах, накладання пов’язок, шин, турнікетів, користування автоматичним дефібрилятором (AED).
Такі курсі для KLR Bus не просто формальність – це невід’ємна частина культури безпеки. Гарантія того, що наші водії на 100% готові до найнепередбачуваніших ситуацій.
Права пасажирів – їх захист
Права пасажирів у країнах ЄС в цілому визначає спеціальний нормативно-правовий акт Євросоюзу – Регламент про права пасажирів автобусного транспорту (№ 181/2011).
Він також застосовується і для українських перевізників, які здійснюють рейси за межі України. Крім цього права українських пасажирів регулюються Законами України “Про автомобільний транспорт” та “Про захист прав споживачів”, а також Постановою КМУ від 18 лютого 1997 року №176 “Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту”.
Пасажири повинні отримати доступну і зрозумілу інформацію щодо маршруту, розкладу руху, умов перевезення, правил компенсацій у разі скасування рейсу тощо.
Якщо рейс скасовано, пасажири мають право на таку допомогу, як забезпечення напоями та їжею, альтернативний маршрут, у разі потреби – проживання.
Особлива увага приділяється пасажирам з обмеженою мобільністю. Їм повинна надаватися допомога при посадці та висадці, інвалідний візок при цьому перевозиться безкоштовно.
Турбота про пасажирів для нас не просто обов’язок, а частина культури відповідальності.
В автобусах KLR Bus встановлюються дитячі утримуючі системи (фото: KLR Bus)
Підтримка держави
У країнах ЄС перевізники купують нові автобуси в лізинг, працюють на них 5 років, а потім оновлюють автопарк. Це можливо завдяки низьким кредитним ставкам і мінімальному першому внеску. В наших реаліях ситуація зовсім інша. Щоб придбати автобус у кредит, компанія має внести до 50% його вартості, і це в значній мірі блокує розвиток галузі.
Безпека на дорозі – пріоритет не лише для перевізника, водія та пасажира, а й для держави. І в цьому контексті на ринку перевезень існує запит на забезпечення вигідних кредитних умов, державних гарантій, компенсаційних механізмів тощо.
Це буде не просто підтримка бізнесу в умовах повномасштабного вторгнення, а буквально інвестиція в життя громадян, в довіру до держави в цілому і транспортної галузі зокрема, у наближення українських сервісів до європейських стандартів.
Я з оптимізмом дивлюсь у майбутнє і переконаний, що український бізнес здатен не лише відповідати європейським стандартам, а й підвищувати планку відповідальності. Тому компанії, що формують нові стандарти безпеки, мають конкурентну перевагу і накопичують головний капітал – довіру.