Історія українського автопрому мала чимало знакових моделей, незаслужено забутих тепер

Історія українського автопрому мала чимало знакових моделей, незаслужено забутих тепер 1

Свого часу автозаводи в українських містах випускали цілу плеяду цікавих моделей, які стали віхами для всього вітчизняного автопрому. Пригадаємо, чим ті проекти можуть бути корисними для нас теперішніх.

“Таврія Ландо” ЗАЗ-110260 (1989 р.)

Це були ті старі добрі часи, коли мало не кожна масова модель автомобіля мала заводську версію з відкритим кузовом. ЗАЗ-110260 не був класичним кабріолетом, а радше варіантом типу ландо, оскільки передня частина його даху залишалася жорсткою.

Модифікований дах має посилений каркас із вирізом над передніми сидіннями, а задня частина геть відсутня. Середню стійку вдосконалено, і зона, де раніше знаходилася задня стійка, також зазнала змін. Проріз багажника став вузькою щілиною, прикритою особливою кришкою.

Було випущено чотири екземпляри цього автомобіля. Один з них сьогодні можна побачити у київському музеї “Колеса Історії”. Де він править за взірець того, яку цікаву версію можуть створити здібні конструктори з бюджетного масового авто.

Історія українського автопрому мала чимало знакових моделей, незаслужено забутих тепер 2

Фото: “Таврія Ландо” (архівне фото)

Мікросамоскид ЛуАЗ-2320 (1991 р.)

Нечасте поєднання високої прохідності, доступності, компактності і самоскидної специфіки.

А взагалі машина розроблялась як універсальний транспорт для сільськогосподарських потреб. Але через економічну скруту 1990-х у велику серію машина не пішла, випущено лише 4 або 5 екземплярів, фактично дослідних.

Оскільки машина базувалася на стандартному шасі позашляховика ЛуАЗ-969 і агрегатах “Запорожця”, власники мікросамоскида не мали б особливих проблем з сервісом і запчастинами.

Живий тому приклад – один з екземплярів, якого на початку 2020-х було знайдено в Закарпатті, де він активно використовувався у складних гірських та лісових умовах понад два десятиліття.

Сьогодні цей унікальний автомобіль є справжнім раритетом, а ще він приклад того, як на основі наявних масових конструкцій створити продукт нового спрямування.

Історія українського автопрому мала чимало знакових моделей, незаслужено забутих тепер 3Фото: самоскид ЛуАЗ (архівне фото)

Седан Elantra XD ЛуАЗ (2009 – 2010 рр.)

Історія цього авто трохи заплутана: це корейська машина, створена з оглядкою на американський ринок, яка складалася на українському заводі ЛуАЗ у місті Черкаси.

Причому процес був за CKD-методом, тобто шляхом дрібновузлового складання. Рівень локалізації був досить високим: в Україні зварювали та фарбували кузов, а також оснащували авто всіма необхідними системами та агрегатами, імпортованими з Південної Кореї.

Модель виявилася дуже вдалою – просторий салон, якісне оснащення, комфортабельна підвіска та надійні компоненти зробили її популярною не лише в Україні. Проте, і наш споживач сприйняв Elantra XD позитивно, проте вона швидко загубилася серед численних конкурентів на фоні активного росту ринку 2006-2009 років.

З нинішньої точки зору повчальний приклад вдало підібраної моделі (сучасна, але проста, дешева, але надійна, скромна, але комфортабельна) для заповнення ніші доступного сімейного авто.

Історія українського автопрому мала чимало знакових моделей, незаслужено забутих тепер 4

Фото: Hyundai Elantra (media.hyundai.com)

“Запорожець”-пікап: ЗАЗ-968МП (1990 – 1994 рр.)

Задньомоторна машина у виконанні пікап – взагалі велика рідкість, тим більше якщо говорити про “Запорожці”. Таку версію свого тудора Запорізький автозавод випустив у продаж 1990-го року.

Планувалося, що на нього чекатиме перспективна ніша у господарському сегменті, орієнтовану на кооперативи, дрібні підприємства, комунальні служби та готелі. Власне, так воно і вийшло.

Проте, масовому поширенню задньомоторного пікапчика завадила навіть не економічна скрута 1990-х, а, так би мовити, деяка специфіка вантажного простору – розміщувати щось у “льох” позаду вкороченої кабіни було незручно. Проте, за чотири роки реалізували близько 2500 таких авто.

Якщо говорити про уроки ЗАЗ-968МП, то вони стосуються менеджерських помилок. Якби задок седана був перепроектований повністю, пікап вийшов би більш практичним. Але задля економії коштів було вирішено всього лише видалити частину пасажирського салону.

Історія українського автопрому мала чимало знакових моделей, незаслужено забутих тепер 5

Фото: ЗАЗ-968МП (архівне фото)

Маршрутка ЛАЗ А-073 (1998 р.)

Невеликий автобус, створений Львівським автозаводом, був би неперевершеним в якості маршрутки. Проте його поява випередила потреби ринку. На той час українські перевізники ще не були готові до масштабного оновлення автопарку такими машинами, віддаючи перевагу компактнішим і дешевшим “газелькам”.

Модель розробили самостійно, але базувалася вона на вузлах вантажівки ЗІЛ “Бичок”. Маленький ЛАЗ був дизельним, вміщував 40 осіб (24 місця для сидіння). Із промислової партії з 17 одиниць як мінімум один екземпляр зберігся і нині знаходиться у приватній колекції.

З відстані сьогоднішнього дня ЛАЗ А-073 – на жаль, повчальний приклад відсутності підтримки вітчизняного виробника, але ж і далекоглядного маркетингу також.

Історія українського автопрому мала чимало знакових моделей, незаслужено забутих тепер 6

Фото: ЛАЗ А073 (архівне фото)

Джерело