Булінг у школі під час навчання має 5 видів за МОН – куди звертатись, що робити дітям, батькам

Булінг під час навчання може мати різні форми (фото: freepik.com)

Міністерство освіти й науки розповіло українцям, які види булінгу в межах навчального процесу існують, як його розпізнати, а також куди можна звертатись по допомогу.

Які види булінгу існують та як його розпізнати

У міністерстві нагадали, що булінг – це системна дія або бездіяльність учасників освітнього процесу (учнів, учителів тощо), які полягають у насильстві, приниженні чи іншому агресивному ставленні до людини.

Повідомляється, що в цілому існує п’ять видів булінгу:

  • фізичний – побиття, штовхання, підніжки;
  • психологічний – ігнорування, погрози, маніпуляції, шантаж;
  • економічний – крадіжки, вимагання грошей, псування майна;
  • сексуальний – жарти, образи, погрози сексуального характеру;
  • кібербулінг – публікація контенту (фото, відео) без дозволу.

Як працює е-система повідомлень про булінг

У МОН розповіли, що постійно працюють:

  • над підвищенням рівня обізнаності та поінформованості педагогічних колективів і адміністрацій шкіл щодо розуміння явища булінгу;
  • над наданням практичних інструментів для його розпізнавання та запобігання в шкільному колективі.

Зазначається, що торік у жовтні в Україні почала працювати електронна система повідомлень про випадки булінгу, розміщена на ПАК “АІКОМ” (програмно-апаратному комплексі “Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту”).

Йдеться про систему управління освітою зі збору, зберігання, управління та використання даних у цій сфері, яка дає змогу приймати обґрунтовані та ефективні управлінські рішення.

Завдяки розширеним функціональним можливостям ця система генерує статистику в межах системи освіти, а також забезпечує її моніторинг.

“Кожне звернення, навіть ті, які система не ідентифікувала як булінг (оскільки під час створення заяви потрібно підтвердити наявність певних ознак цього явища), опрацювала ювенальна поліція”, – наголосили в МОН.

Уточнюється, що всі подані раніше звернення вже були розглянуті, і за кожним випадком поліція відреагувала відповідно до ситуації. При цьому:

  • 70% таких звернень подали діти;
  • 30% – батьки, як законні представники дитини.

“Заяви надходять з усіх областей України, найбільше – з Києва та великих міст. Водночас усі звернення були іменними, хоч для дітей передбачено можливість подання анонімної заяви”, – поділились у МОН.

Куди діти й батьки можуть звертатись по допомогу

Згідно з інформацією МОН, школяр, який став свідком або жертвою булінгу, або інші учасники освітнього процесу можуть повідомити про це кількома безпечними способами:

  • звернутися особисто до класного керівника, шкільного психолога, соціального педагога чи директора закладу освіти;
  • залишити повідомлення через анонімну скриньку довіри або електронну форму на сайті школи;
  • подати звернення через державну освітню систему ПАК “АІКОМ”, де діє спеціальний розділ для повідомлень про булінг;
  • зателефонувати на національну дитячу гарячу лінію 116 111 (цілодобово, безоплатно та анонімно);
  • звернутися до освітнього омбудсмена України або ювенальної поліції – якщо ситуація потребує негайного втручання.

Уточнюється, що для подання звернення через електронну систему, потрібно:

  • увійти або зареєструватися в ПАК “АІКОМ”;
  • натиснути кнопку “Повідомити про булінг”;
  • заповнити коротку анкету (можна анонімно).

“Після надсилання звернення його отримує адміністрація школи, яка зобов’язана розпочати перевірку, та ювенальна поліція”, – пояснили в міністерстві.

АвтоМОН