Рух з причепом – режим для легкового автомобіля нетиповий, отже, керування таким автопотягом вимагає від водія особливого вміння. Як навчитись буксирувати легковий причеп безпечно і раціонально, читайте у матеріалі.
Недаремно Правила дорожнього руху передбачають цілий перелік застережень і обмежень для автопотягів з легковою машиною в якості тягача – адже причеп суттєво змінює поведінку легковика. Відтак, буквально кожен маневр водій має виконувати не так, як на машині з порожнім фаркопом.
Чому з причепом важко
Чомусь перше, що спадає на думку більшості водіїв, коли вони уявляють собі рух з причепом: а як на ньому задкувати? При тому що набагато гірші наслідки матимуть помилки драйвера при маневрах на швидкості та при гальмуванні.
І всі ризики кратно збільшуються у нештатних ситуаціях, коли потрібен, наприклад, різкий маневр для об’їзду несподіваної перешкоди чи екстрене гальмування. Тому, власне, українські ПДР (п. 12.6). і обмежують швидкість руху легковика з причепом 80 км/год. Водій у свою чергу має їхати так, щоб уникати різких дій кермом, екстреного гальмування та потреби у різкому прискоренні.
Чого не можна робити з причепом
Головна причина, що призводить до неприємностей при їзді в автомобілі з причепом – керування автопотягом так, як машиною-одиночкою. На цій, так би мовити, ментальній проблемі базуються усі помилки.
Отже, за кермом легковика з причепом:
- краще забути про різкі дії кермом – на кшталт спроби оминути пізно помічену яму чи кішку, що несподівано вибігла на дорогу;
- навіть на короткий час не розвивайте високу швидкість. Рухаючись прямою рівною трасою, водій може не відчувати змін у керованості, проте коли доведеться різко гальмувати або об’їжджати перешкоду, зберегти контроль над машиною буде непросто. І чим нижче швидкість, тим нижче ймовірність потреби у різких маневрах. І гальмівний шлях теж буде менше;
- правильно розміщуйте і фіксуйте вантаж в причепі. Легкові причепи частину загальної ваги передають на зчіпний пристрій і автомобіль, тож вантаж треба розташовувати максимально близько до осі причепа. Якщо це правило порушити, порушиться і без того неідеальна керованість автопотяга. Тому дуже важливо, щоб предмети у причепі були закріплені, аби вони від струсів на ходу не змістилися і не змінили навантаження на задню вісь машини-тягача;
- не допускайте перевантаження причепу. Дуже часто хазяйновиті власники зловживають тим, що причеп прощає перевантаження – але його не простять закони фізики і безпеки. Певно, не треба пояснювати, що машина з перевантаженим причепом у нештатних ситуаціях просто втрачає керованість. Цифру максимального навантаження на фаркоп шукайте не тільки в паспорті причепа, а й у заводському мануалі машини.
Як правильно їхати з причепом
Коли ви буксируєте причеп легковою машиною, краще уникайте обгонів і частої зміни смуги руху, підлаштовуйтесь під трафік так, щоб доводилось менше гальмувати перед світлофорами та перехрестями. Тримайте постійну швидкість, намагайтесь не випадати у загального ритму потоку транспорту – а якщо це вам важко, не стидайтесь їхати повільніше за нього.
У правих смугах, серед вантажівок та автобусів, вам буде спокійніше, адже тут менше різного роду “гонщиків”, які втручаються у потік і змушують інших гальмувати.
Технічний стан причепа
Буває, що причеп, який не бере участь у бізнес-процесах, а обслуговує господарські потреби, подовгу стоїть без діла. Відтак, перед поїздкою після тривалої перерви варто проконтролювати його технічний стан та стан причіпного пристрою авто за основними параметрами:
– Кріплення і чистота причіпного замка причепа;
– Кріплення кулі фаркопа (якщо вона від’ємна);
– Стан штекера електричного кабеля причепа. Контакти у роз’ємі можуть окислитися і сигнальні ліхтарі причепа (а то й автомобіля) не будуть працювати штатно;
– Відповідність тиску в шинах. Використовуйте манометр, не можна контролювати тиск на око, адже крім абсолютної цифри для причепа дуже важливо, щоб тиск в колесах був однаковим – інакше буде порушено керованість автопотягу.
Коротко
Якщо ви маєте причеп, вам потрібно мати і навички керування ним. При тому не варто чекати нагоди, коли щось знадобиться перевезти, щоб заразом і потренуватись. Тож відразу після придбання причепу і фаркопу сформуйте свій автопотяг і відпрацюйте найважливіші прийоми та навички: гальмування, відчуття габаритів, розуміння траєкторії руху в поворотах, маневрування заднім ходом. Дуже важливо при цьому, щоб причеп був завантажений, адже саме його маса суттєво впливає на поведінку машини-тягача.