З 1 червня ліміти на карткові перекази для клієнтів банків середнього та низького ризику знизять з 150 до 100 тис. грн на місяць, а клієнти з високим ризиком і далі матимуть ліміт у 50 тис. грн. Як українцям уникнути блокування рахунків та що робити у разі, якщо його таки заблокували
Про це розповідає провідна експертка з фінансового моніторингу Глобус Банку Марина Павленко, передає “Еспресо”.
“Наразі більшість банків застосовує обмежувальні заходи у разі нетипової активності на картковому рахунку або перевищення ліміту на перекази. У першу чергу банк може заблокувати рахунок, який вважає підозрілим”, – пояснює Марина Павленко.
При цьому з 1 червня набудуть чинності нові правила карткових переказів: ліміт для клієнтів середнього та низького ризику знизиться зі 150 тис. грн на міс до 100 тис. грн на міс, тоді як для високоризикових клієнтів він залишиться на рівні 50 тис. грн / міс.
Що робити, якщо отримали повідомлення про блокування рахунку
Якщо клієнт отримав повідомлення про блокування рахунку або не може здійснити жодної транзакції (наприклад, оплатити покупки в магазині), експертка радить негайно звернутися до банку через будь-який доступний канал зв’язку.
“Іноді трапляються ситуації, коли рахунок усе ж заблоковано. У такому разі варто звернутися до банку — це зазвичай допомагає розв’язати проблему. Банк завжди готовий надати консультацію. У 90% подібних випадків завдяки партнерському підходу вдається досить швидко врегулювати питання з мінімальними втратами”, — підсумувала Марина Павленко.
За її словами, банк може попросити клієнта надати документи, що підтверджують доходи, або пояснення щодо активності за карткою. Важливо, щоб клієнт із розумінням поставився до такої вимоги”, — зауважила банкірка.
У більшості випадків після надання пояснень і документів клієнтові відновлюють доступ до рахунку. Якщо ж надана інформація виявляється недостатньою або не пояснює суть операцій, клієнту, ймовірно, доведеться змінити банківську установу.
“У такому разі клієнт сам ініціює переказ наявних коштів з рахунку”, — наголосила фахівчиня.
У якому випадку банк подасть інформацію у Держфінмоніторинг
Банк має право з власної ініціативи припинити ділові відносини з клієнтом і закрити рахунок (відповідно до статті 15 Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»). У такому випадку банк інформує Держфінмоніторинг.
Якщо рахунок закрито за ініціативи банку, клієнту необхідно надати реквізити іншого рахунку в будь-якому банку для переказу залишку коштів. При цьому банк може стягувати додаткову комісію — її розмір встановлюється кожним банком окремо. Інформацію про це зазвичай заздалегідь публікують на офіційних сайтах банків, аби уникнути непорозумінь.
“Комерційні банки зацікавлені в тому, щоб їхні клієнти були максимально поінформованими — “озброєними” знанням про те, як уникнути блокування рахунку. Крім того, діє стратегія “Знай свого клієнта”, яка дає змогу в разі нетипових ситуацій — наприклад, надмірної активності за карткою, що не відповідає підтвердженим доходам — звертатися до клієнта по роз’яснення. Хочу підкреслити: банки не зацікавлені у втраті клієнтів. Вони не каральні органи. Наше завдання — допомогти, проконсультувати, надати весь спектр можливих послуг. Але, звісно, йдеться про сумлінних клієнтів, які не порушують закон”, — підкреслила Марина Павленко.
Як уникнути блокування карткового рахунку
Аби уникнути блокування рахунку, варто:
- Ознайомитись з умовами обслуговування рахунку / картки та тарифами, зазначеними в договорі.
- Перевірити ліміти та законодавчі обмеження на сайті банку, щоб не потрапити під дію обмежень на перекази.
- Під час відкриття рахунку важливо зазначити мету встановлення ділових відносин з банком, надати перелік запланованих операцій, а також інформацію про послуги, яких ви потребуєте.
“Чим більше правди у використанні рахунку — тим меншою є ймовірність його блокування”, — наголошує Марина Павленко. За її словами, на етапі відкриття рахунку у фахівця банку можуть виникнути додаткові запитання, тому важливо надати вичерпні відповіді, а за потреби — додаткові документи або пояснення.
“Типова ситуація — клієнтка хоче відкрити рахунок, не маючи власних доходів, але її чоловік планує щомісяця переказувати кошти на її картку. У такому випадку важливо пояснити мету відкриття рахунку, надати підтверджувальні документи і вказати обсяг щомісячних переказів у зіставленні з доходами чоловіка. Якщо, наприклад, офіційний дохід чоловіка становить 40 тис. грн, а перекази на картку дружини — 10 тис. грн, це не викличе труднощів для відкриття рахунку”, — пояснює експертка.
А головне – не використовувати картки для незаконних операцій або за кодами, що не відповідають суті транзакцій (міс-кодинг), а також не брати участі в сумнівних схемах (дроп-операції тощо).
- 10 грудня 2024 року Асоціація українських банків, Незалежна асоціація банків України за підтримки Національного банку України, підписали Меморандум про забезпечення прозорості функціонування ринку платіжних послуг. Цей документ запровадив уніфіковані стандарти боротьбі з фінансовими махінаціями та покращення контрольних заходів за платіжними операціями, зокрема встановлення лімітів на перекази. Документ підписали 46 банків.