Для того, щоб тарифи на вантажні перевезення не зростали, “Укрзалізниці” потрібно позбутися непрофільних активів, адже вона має на балансі навіть готелі.
“Якщо говорити про прозорі тарифи, “Укрзалізниця” повинна позбутися активів, які їй не потрібні. На балансі УЗ досі знаходяться бази відпочинку, готелі, дитячі садочки тощо. І їх утримання, в тому числі, впливає на формування тарифів”, – наголосила народний депутат.
Клименко звернула увагу також на те, що нині залізниця має проблеми з перекредитуванням.
“Кредитори не хочуть приставати на ті умови, які пропонує УЗ, і якщо завтра вони попросять повернути гроші, компанія за балансом буде банкротом. Європейці порахували і стверджують, що з такими темпами кредитування як зберігаються зараз, борг УЗ сягне 7 млрд доларів до 2030 року” – наголосила Клименко.
За її словами, підвищення тарифів може перекрити витрати на пасажирські перевезення, але питання кредиторів і величезних сум, які висять на УЗ, – нікуди не дінеться. УЗ потрібно кожен день зменшувати свої витрати, в тому числі позбутися своїх непрофільних активів. Нині УЗ займає 5% ВВП, в які входить все – від гуртожитків до дитсадків. Жодні законодавчі акти не можуть вирішити це питання. А іншого способу підвищити ефективність УЗ – немає.
Зарадити ситуації мало б ухвалення закону про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту. Він зареєстрований, але, на думку Клименко, не ідеальний.
“Комісія могла б стати точкою відліку, з якої можна було б почати працювати, але подібні комісії мають передбачатися Конституцією для того, щоби бути поза впливом законодавчих органів влади. Утім, в зареєстрованому законопроекті такий вплив все ще може залишитися. Саме тому не може бути впевненості в тому, що тарифи після цього знизяться”, – додала заступниця голови комітету з питань транспорту та інфраструктури.
Нагадаємо, раніше експерти та бізнес-асоціації звинуватили Укрзалізницю у бажанні використати монопольне становище та підвищити тариф на вантажні перевезення на 37%. Як заявили в Американській торговельній палаті (ACC), крім тарифів, УЗ збирається збільшити вартість робіт і послуг, які пов’язані із перевезеннями, а також ставки плати за користування вагонами та контейнерами.
У свою чергу бізнес-спільнота попередила про критичну загрозу, яку становить це рішення для економіки України. У Дунайському пароплавстві заявили про зупинку флоту у разі підвищення тарифу, а завод АрселорМіттал Кривий Ріг попередив про ризик закриття заводу, де працює 20 тисяч людей.