Українські НПЗ – що їх очікує після війни
Конкуренція на українському ринку вже висока через європейські бензини.
“Перелив” європейського ринку автопального та зниження закупівельних цін не минули непомітно й для українських споживачів. Про це пише Сергій Куюн, директор ТОВ “Консалтингова група А-95”, та Іван Марченков, аналітик “Консалтингової групи А-95”, в статті – “Ціни на бензин: неочікуваний вплив Африки на європейський ринок пального”.
Зокрема, така ситуація простежується по зниженню спреду між бензином і нафтою у 2023–2025 роках: якщо два роки тому різниця становила 235 дол./тонна, то 2025-го — 148 дол./тонна. У перерахунку це 3,4 грн/л, тобто на стільки був би дорожчий бензин на українських колонках, якби не профіцит бензину в Європі.
На думку авторів, цей ефект був би відчутнішим, якби не поступове збільшення акцизів на моторні палива, що стартувало у вересні 2024 року і продовжилося 1 січня 2025-го.
Серед негативних наслідків перевиробництва бензину — майбутній тиск на українських нафтопереробників, які відновлюватимуть свої заводи після завершення війни. Адже конфігурація наших НПЗ теж передбачає збільшений відбір бензинів. З іншого боку, підвищену конкурентоспроможність внутрішнього виробника буде зумовлено великими обсягами вітчизняного біоетанолу — ключового октанопідвищуючого компонента бензину, без якого продаж цього пального заборонено з 1 травня. Отже, перспективи гарні, залишається дочекатися кінця війни.
З іншими матеріалами Сергія Куюна та Івана Марченкова можна ознайомитися за посиланнями.