Угода про корисні копалини – що не так з підписаною версією документу

Угода про корисні копалини - що не так з підписаною версією документу 1 Влада вважає, що угода містить лише плюси для України. Однак це не так. 

Угода про створення Американсько-Українського інвестиційного фонду, яку напередодні підписали уряди України та Сполучених Штатів Америки, суттєво змінилася у порівнянні з її попередньою версією. Тепер вона дещо краща, але не набагато. Є низка суттєвих недоліків і ризиків для України.

Наразі політики та економісти ще аналізують документ, але вже можна констатувати, що гарантій безпеки для України в підписаній угоді немає. Хоча угоду повинна ратифікувати . Але не можна сказати, що це “дасть час подумати та щось змінити”. Адже з тексту не зрозуміло, як саме вносяться зміни в угоду.  

Із плюсів – вже надана допомога Україні не буде вважатися її боргом та внеском до фонду. Однак чи можна вважати це плюсом, якщо гарантів безпеки Україна так і не отримала. Також плюсом можна б було назвати інвестиції. Але за умов жорсткого контролю, відсутності вибору – це сумнівний плюс. 

Нагадаємо, завтра ВР викликала прем’єр-міністра Дениса Шмигаля для доповіді щодо угоди про корисні копалини. Хоча прем’єр-міністр Денис Шмигаль вже висловився з її приводу. За його словами, повна власність і контроль над усіма ресурсами в рамках цієї домовленості залишаються за Україною.

Порівняння

Видання UA War Infographics, відповідно до його інфографіки, вважає, що підписана версія виглядає значно адекватніше.

Угода про корисні копалини - що не так з підписаною версією документу 2

Ризики 

Народний депутат Ярослав Железняк назвав сім головних ризиків. І ці ризики були у попередній версії документу. 

  1. Ризик втрати частини бюджетних доходів. Адже відповідно до умов договору Україна віддає до фонду половину доходів від нових ліцензій та спецдозволів на природні ресурси. Це зменшує потенційні доходи українського бюджету на довгі роки.
  2. Угода обмежує контроль над природними ресурсами. Пріоритетні права фонду щодо інвестицій можуть обмежити можливості України обирати найбільш вигідні пропозиції та партнерів.
  3. Обмеження фінансової самостійності. Гарантована конвертація та переказ коштів. Україна також повинна компенсувати фонду будь-які витрати у разі економічних обмежень.
  4. Суттєві правові обмеження та домінування умов . Пріоритетність Угоди над українським законодавством обмежує право України самостійно регулювати власне законодавче середовище у сфері інвестицій та природних ресурсів.
  5. Військова допомога. Поки з тексту не зрозуміло, умовно якщо ми купуємо зброю – то це теж вважається  американським внеском до військової допомоги робить Україну і рахується у Фонд.
  6. Строки. Угода безстрокова і поки не бачимо з тексту конкретного механізму внесення змін.
  7. Гарантії безпеки.

“Давайте відверто – вони тут відсутні”, – зазначив депутат. 

Нагадаємо, що Україна та США підписали угоду в ніч на 1 травня. Зазначалось, що вона передбачає: рівноправне партнерство, відсутність боргів за нашою державою, захист національної власності України, залучення додаткових інвестицій США, податкові гарантії, наповнення фонду 50% доходу від нових ліцензій на проєкти у сфері критичних матеріалів, нафти й газу.

 

Джерело

Цей веб-сайт використовує файли cookie, щоб покращити ваш досвід. Ми припустимо, що ви з цим згодні, але ви можете відмовитися, якщо хочете.ПрийнятиДетальніше

Політика конфіденційності