У ЦПК заявили, що Кабмін незаконно не призначив директора БЕБ

Рішення Кабінету Міністрів не призначати на посаду директора Бюро економічної безпеки переможця конкурсу Олександра Цивінського порушує кілька норм Закону України "Про Бюро економічної безпеки" й вимоги Конституції України

Про це йдеться в заяві Центру протидії корупції, опублікованій у вівторок, 8 липня.

У ЦПК нагадують, що напередодні ввечері уряд повідомив про розгляд подання конкурсної комісії з добору директора БЕБ і не призначив на цю посаду переможця конкурсу. Хоча раніше комісія визначила переможцем одного з керівників детективів Національного антикорупційного бюро Олександра Цивінського. 

“З точки зору закону рішення уряду порушує одразу кілька норм Закону України “Про Бюро економічної безпеки” та вимоги Конституції України”, – вважають у ЦПК.

Зокрема, як наголошують у Центрі протидії корупції, Кабмін має лише один варіант дій щодо розгляду подання комісії – це призначення переможця на посаду. 

“Кабінет Міністрів України протягом 10 днів з дня отримання подання конкурсної комісії з інформацією про відібраних за результатами конкурсу кандидатів (кандидата) призначає Директора Бюро економічної безпеки України, який вважається переможцем конкурсу”, – цитують у ЦПК частину 16 статті 15 закону “Про БЕБ”.

У ЦПК нагадують, що призначення директора БЕБ – це зобовʼязання України перед Європейським Союзом у рамках Ukraine Facility Plan і перед Міжнародним валютним фондом (МВФ). І вважають, що “такий саботаж української влади може коштувати країні $5 млрд”.

Центр протидії корупції звертає увагу на те, що в офіційному повідомленні уряду не повідомлено жодних деталей і фактів про суть безпекових застережень щодо переможця конкурсу на посаду керівника БЕБ. Кабмін лише зазначає, що вивчив повідомлення й оцінку Служби безпеки України й вирішив звернутися до комісії “з пропозицією повторно подати не більше двох кандидатур, які відповідатимуть усім встановленим вимогам, включаючи безпекові критерії”. 

Водночас у ЦПК кажуть: Кабмін не наділений повноваженнями вимагати від комісії інших кандидатів чи збирати й аналізувати інформацію про кандидатів окремо від комісії. 

“Фактично звертання до комісії з проханням розглянути інших кандидатів, що відповідатимуть  безпековим критеріям, прямо порушує статтю 19 Конституції України, яка вказує, що органи влади мають діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб передбачений Конституцією та законами України”, – пояснюють у ЦПК.

Вони додають, що раніше, на фінальному засіданні комісії, йшлося про те, що в родичів окремих кандидатів, зокрема й Цивінського, СБУ виявила російські паспорти. Про те, який саме це становить ризик і в чому він полягає, Служба безпеки нібито не інформувала. Натомість Цивінський уже майже 10 років працює в НАБУ, має доступ до державної таємниці та пройшов спеціальну перевірку. 

“Саме тому такі повідомлення з боку Служби безпеки виглядають дивно та мають ознаки втручання в процес добору, адже російські паспорти в родичів має чимало українців, в тому числі тих, які перебувають на високих посадах”, – кажуть у ЦПК, й нагадують що до моменту фінального етапу конкурсу СБУ не повідомляла про жодні ризики та проблеми щодо кандидатів. 

“Лист СБУ в цьому випадку є нічим іншим, як індикатором нелояльності переможця до Офісу президента та бажання заблокувати призначення, як свого часу це робили з призначення керівника САП. Ця ситуація дуже схожа. Єдина різниця в тому, що тоді призначення блокувала комісія. А зараз, коли за правилами конкурсу міжнародники мають переважне право голосу, призначення блокує уряд, нахабно порушуючи всі можливі норми закону”, – прокоментувала заступниця виконавчої директорки ЦПК Олена Щербан.

  • Кабінет Міністрів України у понеділок, 7 липня, відхилив кандидатуру Олександра Цивінського на посаду керівника Бюро економічної безпеки

Джерело

БЕБМВФСБУ