Рішення Кабінету Міністрів не призначати на посаду директора Бюро економічної безпеки переможця конкурсу Олександра Цивінського порушує кілька норм Закону України "Про Бюро економічної безпеки" й вимоги Конституції України
Про це йдеться в заяві Центру протидії корупції, опублікованій у вівторок, 8 липня.
У ЦПК нагадують, що напередодні ввечері уряд повідомив про розгляд подання конкурсної комісії з добору директора БЕБ і не призначив на цю посаду переможця конкурсу. Хоча раніше комісія визначила переможцем одного з керівників детективів Національного антикорупційного бюро Олександра Цивінського.
“З точки зору закону рішення уряду порушує одразу кілька норм Закону України “Про Бюро економічної безпеки” та вимоги Конституції України”, – вважають у ЦПК.
Зокрема, як наголошують у Центрі протидії корупції, Кабмін має лише один варіант дій щодо розгляду подання комісії – це призначення переможця на посаду.
“Кабінет Міністрів України протягом 10 днів з дня отримання подання конкурсної комісії з інформацією про відібраних за результатами конкурсу кандидатів (кандидата) призначає Директора Бюро економічної безпеки України, який вважається переможцем конкурсу”, – цитують у ЦПК частину 16 статті 15 закону “Про БЕБ”.
У ЦПК нагадують, що призначення директора БЕБ – це зобовʼязання України перед Європейським Союзом у рамках Ukraine Facility Plan і перед Міжнародним валютним фондом (МВФ). І вважають, що “такий саботаж української влади може коштувати країні $5 млрд”.
Центр протидії корупції звертає увагу на те, що в офіційному повідомленні уряду не повідомлено жодних деталей і фактів про суть безпекових застережень щодо переможця конкурсу на посаду керівника БЕБ. Кабмін лише зазначає, що вивчив повідомлення й оцінку Служби безпеки України й вирішив звернутися до комісії “з пропозицією повторно подати не більше двох кандидатур, які відповідатимуть усім встановленим вимогам, включаючи безпекові критерії”.
Водночас у ЦПК кажуть: Кабмін не наділений повноваженнями вимагати від комісії інших кандидатів чи збирати й аналізувати інформацію про кандидатів окремо від комісії.
“Фактично звертання до комісії з проханням розглянути інших кандидатів, що відповідатимуть безпековим критеріям, прямо порушує статтю 19 Конституції України, яка вказує, що органи влади мають діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб передбачений Конституцією та законами України”, – пояснюють у ЦПК.
Вони додають, що раніше, на фінальному засіданні комісії, йшлося про те, що в родичів окремих кандидатів, зокрема й Цивінського, СБУ виявила російські паспорти. Про те, який саме це становить ризик і в чому він полягає, Служба безпеки нібито не інформувала. Натомість Цивінський уже майже 10 років працює в НАБУ, має доступ до державної таємниці та пройшов спеціальну перевірку.
“Саме тому такі повідомлення з боку Служби безпеки виглядають дивно та мають ознаки втручання в процес добору, адже російські паспорти в родичів має чимало українців, в тому числі тих, які перебувають на високих посадах”, – кажуть у ЦПК, й нагадують що до моменту фінального етапу конкурсу СБУ не повідомляла про жодні ризики та проблеми щодо кандидатів.
“Лист СБУ в цьому випадку є нічим іншим, як індикатором нелояльності переможця до Офісу президента та бажання заблокувати призначення, як свого часу це робили з призначення керівника САП. Ця ситуація дуже схожа. Єдина різниця в тому, що тоді призначення блокувала комісія. А зараз, коли за правилами конкурсу міжнародники мають переважне право голосу, призначення блокує уряд, нахабно порушуючи всі можливі норми закону”, – прокоментувала заступниця виконавчої директорки ЦПК Олена Щербан.
- Кабінет Міністрів України у понеділок, 7 липня, відхилив кандидатуру Олександра Цивінського на посаду керівника Бюро економічної безпеки