Домовленість із Грецією і DEPA Commercial про маршрут US LNG через «вертикальний коридор» перетворює Україну з колишнього транзитера російського газу на вузол для перерозподілу неросійських обсягів. Про це пише Олег Саркіц, експерт з антикризового менеджменту, волонтер, засновник Громадської організації «Народна мрія», співзасновник БФ «До Мрії», в своїй статті «Чи врятують нові газові ініціативи Україну від важкої зими?».
Так, 16 листопада 2025 року «Нафтогаз» і грецька державна DEPA Commercial підписали в Афінах лист про наміри щодо постачання американського природного газу в Україну на зимовий період 2025–2026 років. Це перша в історії подібна конструкція.
За його словами, маршрут такий: СПГ із США заходить у грецькі термінали (діючий Revithoussa і новий плавучий термінал біля Александруполіса), далі регазифікований газ потрапляє до системи оператора DESFA, потім — у болгарську ГТС, з неї — у румунську, після цього — у молдовську і, нарешті, у ГТС України.
Ключові особливості — комерційна та політична. Комерційна — постачатиметься саме американський СПГ. Україна отримує прозоре походження молекули, що принципово важливо з погляду і санкційної політики проти Росії, і політичних сигналів Вашингтону. Для США це черговий крок у витісненні російських поставок з європейського ринку: американський енергетичний блок прямо описує цю стратегію як курс на вичавлювання останньої молекули російського газу з ЄС, а грецький маршрут називає ключовим інструментом.
«Політично це закріплює Україну в конфігурації південного енергетичного поясу ЄС. До цього моменту головний вектор інтеграції українського газового ринку був західно-східним: інтерконектори зі Словаччиною, Польщею, Угорщиною, згодом — зі здачею в експлуатацію інтерконектора Польща—Словаччина та розширенням доступу до польських і литовських СПГ-терміналів. Грецький маршрут додає до цього північ—південь: Греція як вхідна точка СПГ, Болгарія і Румунія як транзитна лінія, Молдова і Україна як споживачі й оператори великих ПСГ. Ті самі оператори оголосили про спеціальний продукт Route-3 із 25–50% знижками на бронювання потужностей, щоб зробити південний маршрут комерційно конкурентним», – пише він.
З іншими статтями автора можна ознайомитися за посиланням.