Телемарафон отримав додатків понад 100 млн грн – а Гетманцев хоче скорочення бюджету для Суспільного
У комітеті ВРУ зі свободи слова вже відреагували.
Телемарафон «Єдині новини» до кінця року додатково отримає із державного бюджету 109 млн грн, пишуть «Наші Гроші». Водночас на фон збільшення видатків на медіапроєкт, який вже не раз піддавався критиці, зокрема й через цензуру, очільник фінансового комітету ВРУ Данило Гетманцев вирішив закликати до скорочення бюджету Суспільного мовника.
Так, у березні цього року з телеканалами телемарафону уклали чотири угоди на створення протягом 2025 року контенту для «Єдиних новин». На це все мало піти 738 млн грн. Однак тепер, як з’ясували «Наші гроші» телеканалам дозамовили послуги на 109 млн грн. Вартість нових договорів становить від 24 до 29 млн грн. Тож загальна вартість створення контенту для телемарафону тепер становить 847 млн грн.

Якщо ж взяти до уваги ще один телемарафон «Freeдом», то виробникам контенту обох марафонів вже заплатили 2,70 млрд грн.

Водночас «Детектор.медіа» ще минулого року звертав увагу, що «Єдині новини» містять ознаки цензури. Адже на його ефіри взагалі не запрошували експрезидента Петра Порошенка, який нині є одним із лідерів опозиції. В цілому на каналах телемарафону 82% всіх гостей протягом минулого року були представниками правлячої партії «Слуга народу». Вони ж своєю більшістю по суті і ухвалюють держбюджет, куди вже закладене фінансування «Єдиних новин».
Цього року ситуація залишилась такою ж. Як свідчить новий моніторинг «Детектор.медіа», з 1 по 17 грудня 2025 року «слуги народу» склали 82% від усіх «депутатських студій телемарафону.
Водночас очільник фінансового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев вирішив обуритись, що під час розгляду держбюджету-2026 депутати відхилили його правку на скорочення видатків на «Суспільне».
«Повністю розділяю аргументи тих, хто критикує владу за виділення 738 млн грн у війну на телемарафон або за 4 млрд грн на стратегічні комунікації. І на відміну від більшості з опозиції, хто це критикує, подав відповідні правки до Бюджету-2026. Водночас чому критики мовчать про значно більші гроші — 2,5 млрд грн виділені на Суспільне Мовлення? Чому не підтримали мою правку про скорочення цих коштів вдвічі або не подали свої? Чому саме ці кошти не потрібні армії, на відміну від коштів на телемарафон?», – написав Гетманцев одночасно прикрившись негативним ставленням до збільшення видатків на телемарафон.
На це відреагував член комітету з питань свободи слова Ярослав Юрчишин. Він звернув увагу, що повідомлення Гетманцева з’явилось саме тоді, коли стало зрозуміло про збільшення видатків на скандальний телемарафон. Прагнення скоротити бюджет «Суспільного» Юрчишин порівняв зі спробами знищити НАБУ та САП.
«Чи є гроші на збільшення зарплат військовим? Нема… Чи є додаткові 100+ мільйонів на телемарафон? Льогко! За даними «Наші гроші», телемарафон отримає додаткові 109 млн грн до кінця року. Таким чином, диво під назвою «Єдині новини» обійдеться нам у щонайменше 847 мільйонів гривень на рік. Так, ці додаткові ресурси підуть не з військової статті. Але під час війни всі некритичні витрати мають іти на військові потреби. А не на фан-клуб влади, який, час від часу, дивиться менше чверті українців. Що робить влада, щоб відвернути увагу від такого марнотратства? Закидає ідею забрати кошти у… Суспільне Мовлення. А це якраз критичне питання, бо сильний та незалежний суспільний мовник – це одна з прямих вимог до нас у процесі вступ до ЄС Заклики скоротити фінансування Суспільного це як спроба ліквідації НАБУ та САП. Адже свобода слова є такою ж цінністю, як і незалежні антикорупційні органи. Базою і для нас, і для ЄС», – написав Юрчишин у Facebook.
Минулого року міжнародна недержавна організація захисту прав людини, яка оберігає свободу слова в усьому світі «Репортери без кордонів» (RSF) закликала скасувати телемарафон «Єдині новини». Там зазначили, що він застарів і, насамперед, послаблює медіаплюралізм. За два роки українським телеканалам вдалося реорганізувати та зміцнити свої команди, що дозволило їм опрацьовувати більше перевіреної інформації та джерел. Сьогодні всі вони здатні боротися з російською пропагандою на достатньому рівні, зберігаючи при цьому плюралізм і редакційну незалежність.
Водночас вже на весні цього року соцопитування показало, що телемарафон вибув із трійки джерел новин, якими найчастіше користуються українці. Зокрема, з’ясувалося, що найбільший рівень довіри мають Telegram-канали (52%), На другому місці за популярністю — YouTube (32%), далі йде Facebook (28%). А «Єдині новини», так само як і Viber, переглядає лише чверть респондентів (25%).