Тарифи УЗ в Україні – підвищення без економічного обґрунтування неприпустиме
Держава має взяти на себе компенсацію збитків пасажирських перевезень “Укрзалізниці”, адже підвищення вантажних тарифів стане ударом по добувній галузі та економіці загалом.
За її словами, парламентський транспортний комітет уже підтримав виділення з бюджету близько 24 млрд грн на покриття операційних витрат Укрзалізниці у 2026 році. Це, на думку експертки, має стати гарантією стримування тарифів.
“Якщо ці кошти будуть закладені, піднімати вантажні тарифи – безпідставно. Для добувної галузі логістика – від 30% до 60% собівартості продукції. Будь-яке необґрунтоване зростання тарифів фактично позбавляє компанії можливості працювати”, – наголосила Ориничак.
Вона також зауважила, що сьогодні немає прозорої аналітики, яка могла б підтвердити потребу в підвищенні тарифів.
“Ми неодноразово зверталися до Укрзалізниці з проханням надати економічні розрахунки. Але жодного обґрунтування бізнес не отримав. Це породжує сумніви щодо необхідності індексації”, — пояснила виконавча директорка НАДПУ.
Ориничак підкреслила: в Україні вже створилося “замкнене коло” у сфері логістики. Через зростання тарифів бізнес частково переходить на автоперевезення, що веде до руйнування доріг та нових витрат бюджету на їхній ремонт.
“У результаті ми весь час витрачаємо державні кошти – або на підтримку Укрзалізниці, або на дороги, але не отримуємо системного рішення”, додала вона.
Схожі публікації
На її думку, вихід полягає у структурній реформі залізничного транспорту – анбандлінгу інфраструктури та перевезень, розвитку конкуренції й поступовому залученні приватних перевізників.
“В усіх країнах ЄС пасажирські перевезення фінансує держава, а вантажні працюють за ринковими правилами. Україна має йти цим шляхом, а не перекладати витрати на бізнес”, – резюмувала Ориничак.