Тарифи УЗ для промисловості – експерт пояснив наслідки високих цін

Тарифи УЗ для промисловості - експерт пояснив наслідки високих цін 1

Нинішня структура доходів і витрат “Укрзалізниці” є деформованою і не відповідає європейській практиці. Саме це призводить до накопичення збитків та втрати вантажної бази.

Також на засіданні економічного комітету ВР вони представили висновки досліджень щодо економічної моделі “Укрзалізниці” та шляхів її оздоровлення.

Експерти порівняли показники маржинальності УЗ із залізницями Німеччини та Польщі. Якщо в Україні пасажирські перевезення мають збитковість на рівні близько -150% EBITDA, то у європейських аналогів цей сегмент є майже беззбитковим або приносить символічний плюс у межах 10-15%.

Натомість промислові перевезення в Україні демонструють надмірно високу маржинальність – 38-40%, тоді як у Німеччині цей показник не перевищує 3%.

На переконання експертів, це свідчить про потребу у поетапному, плановому переході до моделі, коли пасажирські перевезення стають близькими до нульової рентабельності або мають невеликий плюс, а промисловість перестає нести непропорційно високий тарифний тягар.

“У нас же економіка є заручником соціального популізму. Коли країна виробляла 43 млн тонн сталі, підвищення тарифів розподілялося на великий обсяг. Але сьогодні – лише на 6 млн тонн”, – зауважили вони.

Ключовою загрозою для “Укрзалізниці” експерти називають різку залежність обсягів вантажних перевезень від тарифної політики. За їхніми даними, кореляція між підвищенням тарифів і падінням вантажної бази становить 0,98, і кожне зростання цін стимулює бізнес переходити на автотранспорт.

У підсумку витрати компанії зростають, а доходи падають, що створює “замкнене коло”.

Власюк наголосив, що точкові рішення проблему не вирішать – необхідний комплексний підхід з точними розрахунками резервів та ресурсів. Серед факторів, які можуть частково покращити ситуацію, він назвав зменшення податкового навантаження (зокрема земельний податок обсягом близько 3 млрд грн), зняття акцизу на пальне, а також можливі трансфери з місцевих бюджетів.

Виходом же для “Укрзалізниці” є багаторічний план реструктуризації із залученням усіх стейкхолдерів, включно з правлінням компанії. Потрібно сформувати модель, яка дозволить забезпечити 5-10% маржинальної прибутковості, збалансувати пасажирський та промисловий сегменти, і поступово ліквідувати хронічну збитковість пасажирських перевезень, підсумували представники “Укрпромзовнішекспертиза”

Цей веб-сайт використовує файли cookie, щоб покращити ваш досвід. Ми припустимо, що ви з цим згодні, але ви можете відмовитися, якщо хочете. Прийняти Детальніше

Політика конфіденційності