РФ отримала з Китаю авіаційні шини й матеріали для їх виробництва на $60 млн у 2024 році, критичні для експлуатації бомбардувальників Су-34 та Су-35С. Про це йдеться в дослідженні Ради економічної безпеки України (ESCU), повідомляє CNA.
Згідно з новим дослідженням, через інтенсивні злети й посадки військовим літакам РФ потрібна заміна шин приблизно раз на десять днів. Проаналізувавши митні дані, ESCU дійшла висновку, що Кремль отримував із Китаю як готові авіаційні шини вартістю $10,3 млн — 85% загального імпорту торік, так і сировину для виробництва таких шин, зокрема, арамідні волокна ($9,3 млн, 85% імпорту) й каучук ($42 млн, 22% імпорту).
Серед дев’яти компаній, які постачають Росії шини, під санкціями США перебуває лише одна. Ще по дві компанії — серед десятка постачальників арамідних волокон і десятка постачальників каучуку.
Експерт з політичних питань та адвокації Ради економічної безпеки України Роман Стеблівський в інтерв’ю CNA сказав, що без китайських поставок РФ не змогла б підтримувати достатні військові потужності для продовження війни. За його словами, окрім сировини, військові заводи РФ масово використовують китайські мікроелектронні компоненти та верстати з числовим програмним керуванням (ЧПК) для оброблення металів, пластику та деревини.
Раніше Рада економічної безпеки України повідомляла про критичну залежність авіації РФ, зокрема Су-34 та Су-35С, від індійських паливних присадок і натурального каучуку, що постачається з ЄС, досі не перебуваючи під санкціями.
З початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну Пекін та Москва розширили економічну співпрацю та дипломатичні контакти, а стратегічне партнерство двох країн лише зміцнилося. Китай постачає Росії запчастини, обладнання, сировину, необхідні для роботи російського ВПК, надає порти для логістики, при цьому публічно намагається створювати видимість нейтралітету.
У ЄС визнають, що глибокі економічні зв’язки Союзу з Китаєм обмежують здатність чинити тиск на Пекін для завершення війни Росії проти України — Китай дуже розумно розширює свій геополітичний вплив.
Китай, з одного боку, фактично стоїть за лаштунками війни, забезпечуючи виживання російської економіки та військової машини. З іншого — залишається найбільшим постачальником товарів в Україну. А в колах українських урядовців та бізнес-кіл Китай досі розглядається як пріоритетний ринок збуту та можливий учасник повоєнної відбудови України. Про “подвійну роль” Китаю та парадоксальні відносини між Києвом і Пекіном у статті “Допомагає Москві, святкує в Києві: подвійна гра Китаю у війні Росії проти України” розповідала Наталія Бутирська.