Американські сенатори республіканці Девід МакКормік і Джон Гастед та демократи Елізабет Воррен і Кріс Кунс внесли до Сенату США двопартійний законопроєкт, який передбачає санкції за купівлю або сприяння імпорту нафти та нафтопродуктів з РФ, повідомила посол України в США Ольга Стефанішина.
Законопроєкт під назвою Decreasing Russian Oil Profits Act of 2025 (DROP) створює правову основу для посилення санкційного тиску на російські нафтові доходи.
Автори законопроєкту заявили, що купівля російської нафти фінансує війну РФ проти України, а будь-які країни, компанії чи фінансові посередники, які сприяють такій торгівлі, повинні розуміти наслідки, зокрема, ризик втратити доступ до американської фінансової системи.
Якщо законопроєкт ухвалять, президент США буде зобов’язаний протягом 90 днів застосувати санкції проти осіб, залучених до імпорту нафти з РФ. Перелік підсанкційних осіб формуватиме міністр фінансів США після консультацій з держсекретарем.
“Ця законодавча ініціатива вкотре свідчить про потужну двопартійну підтримку щодо подальшого економічного тиску на агресора”, — заявила Стефанішина.
Спираючись на рекомендації експертів з національної безпеки обох партій, законопроєкт DROP заповнює ключову прогалину в санкційній політиці США щодо осіб та компаній у всьому світі, які імпортують та транспортують нафту російського походження – найважливіше джерело доходів, що підтримує військові витрати Кремля. Законопроєкт передбачає обмежені винятки, що сприяють інтересам США та України, наприклад, винятки для країн, які “ізолюють” доходи від російської нафти, або для імпортерів, які сплачують збір за кожен барель на рахунок для допомоги Україні в обороні, йдеться у повідомленні на сайті комітету Сенату США з питань банківської діяльності.
“Будь-яка країна або організація, яка купує російську нафту, активно фінансує агресію Росії проти України. (Російський диктатор Владімір — ред.) Путін продемонстрував, що він не має наміру припиняти війну проти України, і продовження фінансування військової машини повинно мати наслідки”, — заявив Маккормік.
“Цей законопроєкт надсилає світові чіткий сигнал, що продовження купівлі російської нафти матиме наслідки. Конгрес також більше не буде терпіти лицемірство країн, які засуджують дії Путіна на світовій арені, одночасно фінансуючи його військову машину через сумнівні закупівлі нафти. Якщо наші союзники й торговельні партнери хочуть купувати нафту, вони можуть купувати американську. Цей законопроєкт спонукатиме країни, які наполягають на купівлі російської нафти, активізувати свої дії та надати підтримку Україні”, – заявив Гастед.
“Путін зупиниться тільки тоді, коли ми його зупинимо”, — зазначив сенатор Кунс.
У жовтні адміністрація Трампа запровадила санкції проти двох ключових російських нафтових компаній, але РФ уже почала обходити ці санкції, перенаправляючи експорт нафти, щоб приховати зв’язки з цими конкретними компаніями.
У разі прийняття DROP посилить вплив рішень адміністрації президента США Дональда Трампа на дві російські компанії, впливаючи на глобальну екосистему тих, хто займається торгівлею російською нафтою, щоб посилити тиск на доходи, які підтримують витрати Кремля на війну. Він також надасть адміністрації США гнучкість у застосуванні цих санкцій на стійкій основі, надаючи перелік винятків для просування інтересів США та України.
Зокрема, законопроєкт вимагатиме запровадження цільових санкцій проти покупців, посередників або будь-яких інших осіб, які торгують російською нафтою. Цільові санкції мають на меті виключити з фінансової системи США конкретних осіб або організації, які несуть відповідальність за дії, що підривають американську національну безпеку.
Адміністрація президента США зможе вибрати до двох із чотирьох винятків для застосування санкцій згідно з законопроєктом на глобальному рівні:
- “ізоляція” доходів РФ та скорочення закупівель російської нафти (якщо країна-покупець погоджується перераховувати Росії кошти на ескроу-рахунок, що ізолює ці кошти, одночасно значно скорочуючи свої закупівлі нафти в РФ із часом, адміністрація США може вирішити не застосовувати санкції проти тих, хто сприяє імпорту в цю країну);
- доходи для України (якщо покупці сплачують комісію на рахунок для України за кожен барель російської нафти, який вони купують, адміністрація США може вирішити не застосовувати санкції проти тих, хто сприяє таким покупкам);
- надання значної військової або економічної підтримки Україні (якщо уряд країни-покупця надає значну військову або економічну підтримку Україні, адміністрація США може вирішити не застосовувати санкції проти тих, хто сприяє імпорту до цієї країни);
- тимчасове виключення для конкретних портів (тимчасово адміністрація США може вирішити не застосовувати обов’язкові санкції щодо нафти, експортованої з певних російських портів, аби з часом посилити тиск у разі потреби).
Жоден із винятків не застосовуватиметься до діяльності, пов’язаної з закупівлею російської сирої нафти або нафтопродуктів за ціною, вищою за встановлений ліміт G7, незалежно від будь-якого зв’язку з юрисдикцією G7. Таким чином, законопроєкт створить обов’язковий критерій санкцій для будь-кого, хто в будь-якому місці купує або торгує російською нафтою, яка була придбана за ціною, вищою за встановлену граничну ціну.
Навесні сенатори демократ Річард Блюменталь і республіканець Ліндсі Грем представили законопроєкт про санкції, який передбачає, зокрема, запровадження 500% тарифів на імпорт із країн, які купують російські енергоносії, втім законопроєкт досі не було ухвалено.
У жовтні адміністрація Трампа запровадила санкції проти найбільших нафтових компаній РФ — “Роснефть” і “Лукойл”, сподіваючись, що це спонукатиме Росію зупинити війну проти України. Після цього держсекретар США Марко Рубіо заявляв, що Штати вичерпують можливості для запровадження нових санкцій проти РФ.
Чому після місяців зволікань Трамп нарешті вдарив по Кремлю санкціями? Про мотиви, ризики й ілюзії Трампа розповідав Олег Шамшур у статті “Трамп карає Путіна, але не заради України”.