Saab може виробляти Gripen в Україні – у Defense Express пояснили, як це можливо

Однак на швидкі терміни сподіватися не варто.

Якщо шведська компанія Saab ви рішить локалізувати виробництво винищувачів JAS 39E/F Gripen в Україні, то для цього можуть залучити всі українські авіабудівні підприємства, здатні забезпечити збирання літаків і виготовлення окремих комплектуючих.

Про можливість відкриття таких потужностей раніше двічі заявляв генеральний директор Saab Мікаель Йоханссон, а аналітики інформаційно-консалтингової компанії Defense Express пояснили, як це може виглядати.

Йоханссон у коментарі виданню Flight Global зазначав, що компанії треба “ще один виробничий центр”. Згодом у Financial Times він підтвердив, що “в Україні доцільно розмістити потужності принаймні для фінального складання та випробування літаків, а можливо і для виробництва окремих деталей”.

Аналітики Defense Express наголошують, що створення виробництва Gripen в Україні є очікуваним і потенційно взаємовигідним рішенням. На їхню думку, влада повинна “вхопитися за цю пропозицію” та надати їй максимальний пріоритет.

Фахівці звертають увагу на два можливі рівні участі українських підприємств:

  • фінальне складання, коли літаки збираються з готових комплектів, які постачає Saab,
  • виробництво деталей, що передбачає створення значно ширшої виробничої бази.

Як приклад наводять досвід Бразилії, де виробництво Gripen зосереджено на заводі компанії Embraer у Гавіан-Пейшоту. Там збирають літаки і виготовляють частини фюзеляжу, а також крил. Натомість за виробництво радарів та систем радіоелектронної боротьби відповідають інші компанії.

На думку аналітиків, теж саме можна зробити і в Україні, залучивши усіх ключових “авіабудівних гравців”, котрі будуть спроможні локалізувати виготовлення вузлів, агрегатів і різноманітних систем винищувача. У Defense Express не виключають, що Saab захоче відкрити власні виробничі майданчики або придбати вже існуючі, проте якість кінцевого продукту повинна повністю відповідати стандартам компанії.

EPA/JAKUB KACZMARCZYK

Водночас експерти попереджають, що процес може зайняти не один рік.

“Бразилія отримала перший JAS 39E Gripen у 2019 році, але літак власного виробництва готується до першого польоту лише зараз. Ці терміни не є показовими, оскільки: по-перше, йшлося про налагодження виробництва абсолютно нового винищувача навіть для Saab, враховуючи суттєві відмінності між Gripen C/D та Gripen E/F. По-друге, пандемія коронавірусу спричинила зсув графіків. Водночас, реальні етапи робіт планувалися так: 1-2 роки на створення виробничих потужностей та освоєння технологій, і початок виробництва на третій рік”, — підсумували Defense Express.

Нагадаємо, начальник управління комунікацій командування Повітряних сил Збройних сил України Юрій Ігнат назвав ще перевагами Gripen E їхню недорогу експлуатацію, споріднене озброєння з НАТО та свою “унікальну” номенклатуру зброї.

Президент Володимир Зеленський розповів, що перші шведські винищувачі мають надійти в Україну у 2026 році.

Україна може закупити понад сотню винищувачів JAS 39 Gripen у Швеції. Втім, про купівлю цих літаків уперше заговорили задовго до повномасштабної війни, а вже під час неї ця можливість неодноразово виринала на поверхню.

Військовий оглядач ZN.UA Віталій Кононученко розібрався в питанні отримання Україною нових винищувачів, оцінив перспективи та підводні камені такої закупівлі. Детальніше читайте в статті “JAS 39 Gripen для України: геймчейнджер чи ще один птах у зоопарку Повітряних сил?”.

БразиліяВолодимир ЗеленськийНАТО