Якщо шведська компанія Saab ви рішить локалізувати виробництво винищувачів JAS 39E/F Gripen в Україні, то для цього можуть залучити всі українські авіабудівні підприємства, здатні забезпечити збирання літаків і виготовлення окремих комплектуючих.
Про можливість відкриття таких потужностей раніше двічі заявляв генеральний директор Saab Мікаель Йоханссон, а аналітики інформаційно-консалтингової компанії Defense Express пояснили, як це може виглядати.
Йоханссон у коментарі виданню Flight Global зазначав, що компанії треба “ще один виробничий центр”. Згодом у Financial Times він підтвердив, що “в Україні доцільно розмістити потужності принаймні для фінального складання та випробування літаків, а можливо і для виробництва окремих деталей”.
Аналітики Defense Express наголошують, що створення виробництва Gripen в Україні є очікуваним і потенційно взаємовигідним рішенням. На їхню думку, влада повинна “вхопитися за цю пропозицію” та надати їй максимальний пріоритет.
Фахівці звертають увагу на два можливі рівні участі українських підприємств:
- фінальне складання, коли літаки збираються з готових комплектів, які постачає Saab,
- виробництво деталей, що передбачає створення значно ширшої виробничої бази.
Як приклад наводять досвід Бразилії, де виробництво Gripen зосереджено на заводі компанії Embraer у Гавіан-Пейшоту. Там збирають літаки і виготовляють частини фюзеляжу, а також крил. Натомість за виробництво радарів та систем радіоелектронної боротьби відповідають інші компанії.
На думку аналітиків, теж саме можна зробити і в Україні, залучивши усіх ключових “авіабудівних гравців”, котрі будуть спроможні локалізувати виготовлення вузлів, агрегатів і різноманітних систем винищувача. У Defense Express не виключають, що Saab захоче відкрити власні виробничі майданчики або придбати вже існуючі, проте якість кінцевого продукту повинна повністю відповідати стандартам компанії.
Водночас експерти попереджають, що процес може зайняти не один рік.
“Бразилія отримала перший JAS 39E Gripen у 2019 році, але літак власного виробництва готується до першого польоту лише зараз. Ці терміни не є показовими, оскільки: по-перше, йшлося про налагодження виробництва абсолютно нового винищувача навіть для Saab, враховуючи суттєві відмінності між Gripen C/D та Gripen E/F. По-друге, пандемія коронавірусу спричинила зсув графіків. Водночас, реальні етапи робіт планувалися так: 1-2 роки на створення виробничих потужностей та освоєння технологій, і початок виробництва на третій рік”, — підсумували Defense Express.
Нагадаємо, начальник управління комунікацій командування Повітряних сил Збройних сил України Юрій Ігнат назвав ще перевагами Gripen E їхню недорогу експлуатацію, споріднене озброєння з НАТО та свою “унікальну” номенклатуру зброї.
Президент Володимир Зеленський розповів, що перші шведські винищувачі мають надійти в Україну у 2026 році.
Україна може закупити понад сотню винищувачів JAS 39 Gripen у Швеції. Втім, про купівлю цих літаків уперше заговорили задовго до повномасштабної війни, а вже під час неї ця можливість неодноразово виринала на поверхню.
Військовий оглядач ZN.UA Віталій Кононученко розібрався в питанні отримання Україною нових винищувачів, оцінив перспективи та підводні камені такої закупівлі. Детальніше читайте в статті “JAS 39 Gripen для України: геймчейнджер чи ще один птах у зоопарку Повітряних сил?”.