З початку повномасштабного вторгнення Україна втратила частину споживання окремих видів пального.
Ринок скоротився на тлі війни
За словами Куюна, ще до 2022 року обсяги споживання пального щороку зростали приблизно на 5%, передусім за рахунок дизельного пального.
“Багато було драйверів, наприклад, “велике будівництво”. За рахунок розвитку доріг ми щороку додавали по пів мільйона тонн дизпального”, – зазначив експерт.
Однак із початком великої війни тенденція різко змінилася. “Ми бачимо 2022 року спад, потім невелике відновлення, навіть плато. А зараз знову фіксуємо зниження споживання”, – сказав Куюн.
За його словами, ринок бензину і дизелю скоротився на 16-17%, а ринок скрапленого газу впав майже наполовину – на 46%.
“Причини очевидні – втрата територій, міграція населення, падіння економічної активності”, – додав він.
Україна відмовилась від російського пального
До 2022 року більша частина імпорту надходила з Росії та Білорусі.
“Якщо подивитися на 2021 рік, то вся ліва частина слайду – це Росія та Білорусь. А сьогодні структура зовсім інша. Основні постачальники – це Румунія, Польща, Німеччина, Литва”, – пояснив Куюн.
Після початку війни кількість країн-постачальників пального в Україну збільшилася з 24 до 47.
“Війна змусила нас побудувати більш диверсифікований і надійний ринок без залежності від одного джерела. Ми фактично показали світу, що без російського пального можна жити”, – наголосив експерт.
Він також додав, що нині на українських заправках з’явилося пальне навіть із США, Саудівської Аравії та Катару.
“Якби мені у 2020 році сказали, що ми будемо продавати пальне зі США, я б не повірив. А зараз це буденність”, – зазначив Куюн.
Пальне доставляють усіма шляхами
До 2022 року 98% пального імпортували залізницею. “Сьогодні структура стала більш рівномірною – маємо постачання і морем, і автомобілями. Саме бензовози врятували нас 2022 року”, – сказав директор “А-95”.
За його словами, парк бензовозів зріс у чотири рази – з 1,5 до 6 тисяч одиниць. Крім того, в Україні збудовано нові пункти перевалки пального на залізничних переходах з ЄС.
“Ми диверсифікували не лише географію постачання, а й транспортну структуру. Тепер у нас немає залежності від залізниці чи портів”, – підкреслив Куюн.
Лібералізація ринку подолала кризу
За словами експерта, перелом у роботі ринку стався у 2022 році після рішення уряду зняти держрегулювання цін.
“Це була єдина правильна річ, яка дозволила подолати кризу. Просто дали можливість усім привозити пальне. І буквально за три місяці ми подолали найглибшу кризу в історії”, – розповів Куюн.
Він пояснив, що після насичення ринку конкуренція посилилася, націнки знизилися, і кількість імпортерів скоротилася.
“Проте їх усе одно більше, ніж було у 2021 році. Наприклад, сьогодні в Україні 148 імпортерів дизельного пального, тоді як у Польщі лише десять”, – уточнив він.
Український ринок залишився конкурентним
Куюн наголосив, що попри побоювання щодо монополізації, український ринок залишається відкритим.
“Бачимо, що серед найбільших постачальників і мережі – OKKO, WOG, UPG, “Укрнафта”, і оптові компанії. Загалом 148 компаній. Про яку монополію може йтися?” – зазначив він.
На думку експерта, головне досягнення ринку після 2022 року – диверсифікація постачання та здатність швидко адаптуватися до криз. “Ми стали більш гнучкими, і це оптимальна модель для країни у стані війни”, – підсумував Куюн.