Їх частки зайняли постачальники польського, литовського та індійського пального.
Країни Євросоюзу залишаються основним постачальником дизпального на український ринок. Порівняно з минулим роком їх частка в загальному імпорті пального не змінилася, хоча деякі країни євроблоку суттєво скоротили постачання. Про це читайте у статті Івана Марченкова, аналітика «Консалтингової групи А-95», та Сергія Куюна, директора ТОВ «Консалтингової групи А-95», Дизель зі слоном. Як Індія завоювала український і європейський паливні ринки.
Грецькі НПЗ, які в минулому році були лідерами, упали майже вдвічі, до 600 тис. тонн.
«Характерно, що однією з ключових причин стала негнучка цінова політика, а точніше, відчуття греками своєї безальтернативності для України після санкцій на адресу основного конкурента в регіоні — Туреччини. Ринок таких помилок не пробачає», – пишуть автори.
Втратили й німці. У січні—серпні імпорт знизився майже в чотири рази, до 34 тис. тонн.
«Втримати обсяги не змогли через ціну, бо литовці, шведи та поляки торгували дешевше. Крім того, чимала частка німецького дизелю продається з польських нафтобаз автомобільним транспортом, що робить продажі менш конкурентними порівняно з залізницею. Як наслідок, присутність виробників Total, PCK Schwedt і Holborn на українському ринку зменшилася», – пояснили вони.
При цьому зростав ORLEN, який контролює польські НПЗ і литовський завод у Мажейкяї — найстарішого закордонного постачальника нафтопродуктів в Україну. Отже, польський концерн збільшив експорт до нас на 14%, до 842 тис. тонн. Це можна вважати наслідком приходу до керма ORLEN Іренеуша Фафари, який тривалий час очолював згаданий литовський НПЗ, добре розуміє ландшафт українського ринку й особисто знайомий із топами найбільших українських операторів. Одним із них є Сергій Корецький, який тоді очолював WOG, з 2022 року — «Укрнафту», а з травня поточного року — НАК «Нафтогаз України». Саме «Укрнафта» стала одним із найбільших українських контрагентів Orlen останнім часом. З НАКом розпочалася робота щодо природного газу.
«Цього року поменшало американського дизелю. За вісім місяців імпорт «молекул свободи» впав майже на 40%, до 251 тис. тонн. Польські трейдери зазначали, що паливо з США не завжди було цікаво купувати, оскільки на ринку були вигідніші варіанти. Водночас американські виробники наростили продажі в країни Південної Америки», – додали вони.
Більш суттєво обвалилися надходження з Близького Сходу — втричі, до 182 тис. тонн. Виробникам з Кувейту, ОАЕ й Саудівської Аравії довелося посунутися в Середземному морі саме через активізацію Індії.
Як наслідок, імпорт індійського палива в Україну за вісім місяців збільшився з 73 тис. до 453 тис. тонн. Найактивніше обсяги надходили в липні й серпні, тоді компанії закупили понад 200 тис. тонн, і ринкова часка впритул наблизилася до 20%.
З іншими статтями Сергія Куюна можна ознайомитися за посиланням, Івана Марченкова – тут.