Польща перетворилася на транзитний хаб для металобрухту України

Польща перетворилася на транзитний хаб для металобрухту України 1

Ринок брухту чорних металів Польщі протягом останніх років зазнає значного піднесення. Брухт найбільш активно імпортує саме з України, а ринком збуту є .

Так, за підсумками 2024 року експорт сировини зріс до рекордних 2,81 млн тонн. Якщо до 2022 року поставки брухту з Польщі до третіх країн складали близько 25% від загального обсягу експорту, то у 2023-2024 роках цифра зросла до 61%.

Ключовим ринком, на який спрямовується сировина з Польщі, є Туреччина: туди у минулому році експортовано 529 тис. тонн брухту чорних металів, що у 2,3 раза перевищує обсяги 2023 року.

При цьому брухт Польща найбільш активно імпортує саме з України: обсяг становив 251,03 тис. тонн у 2024 році, що на 57,4% більше, ніж роком раніше.

“Ринок брухту чорних металів у Польщі демонструє стійке зростання експорту на тлі трансформації логістичних ланцюгів і змін у географії поставок. Рекордні 2,8 млн тонн експорту у 2024 році свідчать про нарощування зовнішньої торгівлі, передусім завдяки активізації поставок до Туреччини”, – вказують у GMK Center.

При цьому, як зазначається, зростання експорту до Туреччини супроводжується паралельним зростанням імпорту брухту до Польщі з України, що вказує на формування транзитної ролі Польщі в європейському ланцюгу постачання сировини.

Додамо, що поставки металобрухту з України у квітні 2025 року зросли у річному вираженні на 95%, і майже весь він пішов у Польщу. Так відбувається, оскільки в Україні діє мито у 180 євро на експорт брухту до країн, що не входять до ЄС.

Натомість, ставка мита на експорт до ЄС – нульова. Через це ряд недобросовісних експортерів шляхом махінацій вивозять брухт спершу до ЄС, щоб уникнути митних платежів, а потім – до третіх країн, зокрема Туреччини. Через такий реекспорт, за оцінками нардепа Дмитра Кисилевського, Україна втратила вже понад 2 млрд бюджетних надходжень.

Джерело