Податок на електромобілі в Україні – які наслідки продовження пільг для бюджету

Електромобіль на зарядній станції (фото Getty Images)

В Україні не вщухають суперечки щодо доцільності збереження податкових пільг на імпорт електрокарів. Верховна Рада у першому читанні підтримала продовження пільгового режиму на 2026 рік.

В Україні під час імпорту електромобілів не стягуються ПДВ (20%) та ввізне мито (10%). Єдиний обов’язковий платіж – акциз, який становить всього одне євро за кожну кіловат-годину ємності батареї. Зазвичай його сума на одне авто не перевищує 100 євро.

Податкові послаблення для ввезення електрокарів запровадили ще у 2018 році. Спершу вони діяли лише рік, але їх неодноразово продовжували. Нинішні податкові пільги діють до кінця 2025 року. 22 жовтня парламент у першому читанні підтримав їх продовження ще на рік, але у фінальному варіанті бюджету це можуть скасувати.

Голова Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев вважає, що правка, яка продовжує дію пільг на ввезення електромобілів в Україну, у другому читанні буде відхилена, адже вона суперечить чинному законодавству.

“По-перше, правку внесено через бюджет, що прямо суперечить одразу двом законам, а тому до другого читання її не можна буде ухвалити. По-друге, ця правка стосується лише першого читання, тож імпортери даремно покладають на неї надії“, – написав він в Telegram.

Чому пільги хочуть прибрати

Питання продовження пільг на ввезення електромобілів не пов’язане з економічною логікою, а є результатом політичних торгів під час ухвалення державного бюджету, сказав директор консалтингової компанії “А-95” Сергій Куюн.

“Проблема в тому, що не було достатньо голосів в першому читанні за проєкт бюджету. І знайшли групу Разумкова (міжфракційне депутатське об’єднання “Розумна політика” під керівництвом народного депутата Дмитра Разумкова – ред.), яка висунула умовою голосування правку про пільги для електромобілів”, – пояснив експерт у коментарі РБК-Україна.

Це дозволить “Розумній політиці” отримати додаткові 200 тисяч голосів власників електрокарів в Україні, вважає він.

Процес заряджання електроавтомобіля (фото Getty Images)

Пільги на розмитнення електромобілів втратили сенс, адже ринок суттєво змінився порівняно з 2017–2018 роками, коли вони запроваджувалися, каже Куюн.

“Коли вводили ці пільги, електромобілі були екзотикою – дорогими та малодоступними. Китайських машин було дуже мало. Сьогодні ціни суттєво знизились, китайський уряд субсидує своїх виробників і машини коштують значно дешевше”, – додав експерт.

Уряд та частина нардепів виступають проти продовження пільг, оскільки це невиправдані втрати для держави під час війни. Разом із тим, остаточне рішення буде залежати від політичної ситуації під час другого читання бюджету, впевнений Куюн.

“Прогнозувати чи продовжать пільги сьогодні неможливо“, – підкреслив він.

Можливе продовження пільг вигідне радше окремим бізнес-групам, а не суспільству в цілому, наголошує адвокат і співзасновник проєкту “Київ Автомобільний” Юрій Прохода. Пільги на ввезення електромобілів не вирішують соціальних проблем, оскільки навіть уживані електрокари коштують 8-10 тисяч доларів.

“Це не транспорт для більшості українців. Це вигідно імпортерам електромобілів або, можливо тим, хто встановлює зарядні станції”, – пояснив він РБК Україна.

Скільки втрачає бюджет

У разі продовження пільг державний бюджет щороку недоотримуватиме до 40 млрд гривень, вважає Куюн. Крім втрат на розмитненні, бюджет недоотримує кошти через дешеву нічну електроенергію (на 50% дешевше – ред.), якою здебільшого заряджають електротранспорт замість використання платних зарядних станцій за комерційним тарифом, додає Куюн.

Гетманцев дає більш скромну оцінку втрат бюджету – близько 30 млрд гривень на рік. “Це стільки ж, скільки ми збираємо додатково з банків (податок на прибуток банків пропонують підвищити з 25% до 50% – ред.)”, – зазначив він та додав подібні ініціативи “позбавляють армію значної частини доходів”.

Зарядна станція для електромобілів (фото Getty Images)

У 2025 році імпорт електромобілів зріс на 60–70 тисяч одиниць, прогнозується, що у наступному він може перевищити 100 тисяч. Така динаміка лише посилить тиск на бюджет, якщо пільги залишаться, доповнив свою думку Куюн.

З ним не згоден Юрій Прохода, який вважає, що попит на електромобілі може скоротитися вже найближчим часом через нестабільність в енергетичній системі України.

“Які можуть бути масові покупки електротранспорту, коли ситуація з енергетикою нестабільна. Я думаю, що буде спад попиту незалежно від пільг”, – додав він.

АвтоВерховна РадаДанило ГетманцевКиївська областьКитай