Епоха покупки продуктів “на вагу” поступово відходить у минуле. Майже всі товари — від круп до рідин — тепер продаються в упаковках. Люди автоматично розраховують на стандартні обсяги — літр чи кілограм, однак нині вже нікого не здивує пачка рису на 800 грамів чи цукор по 900 грамів у пакеті.
Що стоїть за цим? Можливо, це спосіб приховати реальне зростання цін за рахунок меншої ваги. У своїй аналітичній статті «Ігри з голодними: логіка ціноутворення на харчі» експертка у галузі сільського господарства Лариса Гук звертає увагу саме на цей тренд.
Кажуть, що першими в подібні «ігри» вступили виробники молочної продукції — ще років десять тому. Тоді класичні літрові пакети молока почали «стискатися» до 900 грамів — під приводом технологічних нюансів, мовляв, вага точніша, ніж об’єм, адже той залежить від температури.
На полицях майже не залишилося молока в упаковках по 1000 грамів. Натомість зростає частка продукції тривалого зберігання — цей тренд притаманний і Європі, де таке молоко зазвичай найдешевше.
У контексті економічної нестабільності виробники активно просувають іншу тенденцію — зменшення стандартного об’єму упаковки. Чим довше триває війна, тим більше споживач орієнтується на цифру в ціннику, а не на вагу в пакеті.
Вже можна зустріти півкілограмову упаковку звичайного цукру (не рафінаду), або питне молоко в тарі по 400 грамів. Соняшникову олію фасують по 0,5 л, вершкове масло — по 100 г, сметану — по 150 г. Один із найяскравіших прикладів — плавлені сирки, які тепер бувають навіть по 55 грамів.
За інформацією Держпродспоживслужби, дедалі більше споживачів скаржаться на невідповідність ваги товарів очікуванням. Покупець бере звичну упаковку знайомого продукту за звичною ціною, однак при уважному розгляді з’ясовується, що вага стала меншою.
Чи є це порушенням прав покупця? Відповідно до статті 4 Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів», якщо маркування на упаковці відповідає фактичній вазі, і вона чітко вказана, — порушення закону з боку виробника не фіксується, навіть якщо фактична кількість товару не збігається з очікуваннями споживача.
Раніше повідомлялося про те, скільки коштує буряк, морква та молочка у квітні.