Остання хвиля тарифів президента США Дональда Трампа, зокрема спрямована на захист національного автовиробника Tesla від зростаючої конкуренції з боку китайських компаній, серед яких і BYD, може мати протилежний ефект. Замість того, щоб стримати амбіції китайського гіганта, обмеження на імпорт електромобілів із Китаю можуть зміцнити позиції BYD на світовому ринку, даючи їй змогу обходити регуляторні ризики й активно нарощувати глобальні продажі.
Про це пише The Financial Times.
Поки засновник Tesla Ілон Маск був втягнутий у політичні дискусії у США, компанія BYD у китайському Шеньчжені зосередилася на масштабуванні своїх продажів. У першому кварталі 2024 року вона вдруге поспіль випередила Tesla за обсягом реалізації електромобілів на батарейному живленні: 416 000 авто проти 336 681 у американського конкурента.
Протягом тривалого часу аналітики недооцінювали зростання BYD, вважаючи її локальним брендом без суттєвої загрози для світових гравців. Скептики посилалися на частку гібридних моделей у загальному обсязі продажів та залежність компанії від внутрішнього ринку Китаю. Високі мита, запроваджені адміністрацією Трампа під час його першого президентського терміну, фактично закрили для BYD ринок США ‒ що довгий час вважалося її стратегічною вразливістю.
Однак тепер ця ізоляція спрацювала на користь компанії. Оскільки BYD не має присутності на американському ринку, вона не зазнає ризиків, пов’язаних із новими тарифами, контрзаходами, регуляторною невизначеністю чи політичною нестабільністю. Відсутність активів у США захищає її від прямого впливу змін американської торговельної політики ‒ рідкісна перевага в умовах зростаючої геополітичної напруги.
Більше того, роки недопуску на американський ринок змусили BYD активно розвиватися в інших регіонах. Компанія успішно вийшла на ринки Європи, Латинської Америки та Південно-Східної Азії, де політичні бар’єри менш виражені. У 2024 році BYD вже експортувала понад 417 000 автомобілів і планує подвоїти цей показник до кінця року.
Tesla, натомість, перебуває під тиском одразу з кількох боків. Її значна залежність від китайського ринку ‒ другого за величиною після США ‒ робить компанію вразливою до політичних змін. В умовах зростання націоналістичних настроїв у Китаї бойкоти іноземних брендів можуть бути швидкими та ефективними. У березні продажі електромобілів Tesla, вироблених у Китаї, впали на 11,5%, тоді як BYD продемонструвала аналогічне зростання.
Європейський ринок, який раніше був стратегічним притулком для Tesla, також демонструє ознаки зміни. Якщо Європейський Союз запровадить симетричні мита у відповідь на американські заходи, компанія може опинитися під подвійним ударом. Частина моделей вищого сегмента, зокрема Model X, усе ще виготовляються у США і мають високий рівень локалізації, що посилює ризики.
У першому кварталі поточного року продажі Tesla в Європі різко впали, зокрема у Франції та Швеції зниження перевищило 40%. Водночас продажі BYD у регіоні зросли, а постачання до Великої Британії збільшилися більш ніж у сім разів ‒ завдяки популярності моделі Seal, електроседану за ціною близько 56,6 тисяч доларів.
Фінансові показники також свідчать про зміну лідерства. Наприкінці 2023 року валова маржа Tesla в автомобільному сегменті знизилася до 13,6%, що менше половини пікового рівня 2022 року. У BYD цей показник становив 22,3%. Попри глобальну впізнаваність, Tesla поступається за ключовими бізнес-метриками: обсягами продажів, прибутковістю та динамікою зростання.
Аналітики також відзначають контраст між лідерами компаній. Ілон Маск часто стає фігурантом політичних новин, тоді як засновник BYD Ван Чуаньфу ‒ стриманий інженер із хімічною освітою. У часи, коли публічність може стати джерелом ризиків, така стриманість додає бренду стабільності та довіри.
За оцінкою Financial Times, ситуація із Tesla та BYD ілюструє ширше явище ‒ непередбачувані наслідки протекціоністської політики. У міру того як торговельні бар’єри стають важелем економічної стратегії США, американські компанії ризикують опинитися в пастці власних регуляторних рішень. І поки США намагаються нав’язати свою економічну логіку світу, іноземні конкуренти, як-от BYD, успішно адаптуються до нових умов і використовують ці обмеження на свою користь.
Нагадаємо, Трамп заявив, що за саботаж щодо компанії Tesla людям загрожуватиме до 20 років ув’язнення.