Концесія контейнерного терміналу в порту Чорноморськ – Президент АМЕУ розкритикував проєкт Мінрозвитку

Концесія контейнерного терміналу в порту Чорноморськ - Президент АМЕУ розкритикував проєкт Мінрозвитку 1 Голова АМЕУ оцінив реалістичність зростання контейнерообігу.

Президент Асоціації міжнародних експедиторів України (АМЕУ) Віктор Берестенко розкритикував анонсовану Мінрозвитку концесію контейнерного терміналу в порту Чорноморськ, заявивши про відсутність прозорості та сумніви щодо озвучених показників.

У своєму дописі він назвав підхід влади «концесією в стилі «не питайте зайвого», яка виглядає як частина «чергової перемоги на сторінках соцмереж».

Берестенко поставив під сумнів озвучені чиновниками цифри проєкту — «$1,1 млрд до бюджету. 1000 робочих місць. 500 000 контейнерів».

«Цифри звучать вражаюче, але поки що це більше схоже на маркетингову кампанію, аніж на прозорий інвестиційний проєкт. Озвучені показники — лише зі слів чиновників. Рівень довіри до таких джерел у бізнесу, м’яко кажучи, не найвищий. Жодного відкритого проєкту, фінмоделі чи прогнозу. Замість прозорості — просто красива інформаційна кампанія», — зазначив голова АМЕУ.

Він також застеріг від повторення старих обіцянок «новими словами»: «Найбільші світові міжнародні компанії MSC, CMA CGM, DP World — вже інвестували під схожі обіцянки. Чи не виглядає це як чергова спроба «видати наречену» — цього разу вже точно назавжди?»

Окремо Берестенко окреслив вади державної стратегії щодо портових активів: «Чи справді стратегія — просто “віддати”? Складається враження, що держава не в змозі ефективно управляти активами, і замість розвитку — ухвалює рішення “позбутись” поки ще є що. Можливо, це продиктовано фактичними цифрами діяльності, але їх теж ніхто не показує.»

Критику викликала й сама процедура відбору інвестора: «Що за процедура обрання переможця шляхом “конкурентного діалогу»? Звучить як: зустрінемось, поговоримо, а виграє той, хто сподобається найбільше. Де критерії? Як оцінюються заявки? Де етапність? Де відкритість? Чи не стане це ще одним кейсом “найкращої пропозиції, яка вже обрана” та гучними розслідуваннями антикорупційних органів?»

Крім того, голова АМЕУ оцінив реалістичність заявленого зростання контейнерообігу та обіцянок щодо зайнятості: «У 2024 році українські порти опрацювали лише 129 тис TEU. Пропускна здатність — понад 3,5 млн TEU, а експлуатаційне завантаження — менше 4%. Звідки взяли +500 тисяч? … Нам кажуть — 1000 робочих місць. А скільки людей працюють на інших терміналах? Це чергова “красива цифра”? Чи справжній розрахунок?»

Він додав: «Контейнер — це лише тара. Його вартість залежить не від кількості металу, а від того, що всередині. А всередині — вантаж, який створюється економікою, а не PR-постами.»

Аналізуючи загальну логіку процесу, очільник АМЕУ констатував: «Чи виглядає це прозоро, логічно і по-державницьки? Для мене — однозначно ні. АЛЕ, я щиро хочу помилятись!!! І побачити: справжню міжнародну компанію (а не якийсь офшор) реальні інвестиції тисячі створених робочих місць розвиток інфраструктури — не у слайдах, а в реальності здорову конкуренцію та зменшення вартості логістики для української економіки».

Він також вказав на відсутність зрозумілих міжнародних учасників у публічній комунікації щодо проєкту: «Скрін із FB Премʼєр-міністерки про концесію за 3 вересня 2025 року. Хто з ким і що підписав — не володію інформацією, але не бачу міжнародних зацікавлених сторін», —резюмував експерт.

Нагадаємо, Мінрозвитку ініціювало проєкт державно-приватного партнерства з передачею в концесію Першого та Контейнерного терміналів порту Чорноморськ на тривалий строк. Офіційна мета — модернізація інфраструктури та відновлення контейнерної перевалки, причому стратегічні активи залишаються у державній власності.

Джерело

Цей веб-сайт використовує файли cookie, щоб покращити ваш досвід. Ми припустимо, що ви з цим згодні, але ви можете відмовитися, якщо хочете.ПрийнятиДетальніше

Політика конфіденційності