Наразі фокус уваги ринку автопального змістився на індійський дизель. За вісім місяців його частка в імпорті збільшилася в сім разів й досягла 12%, а у серпні встановила рекорд — 18%. Проблема в тому, що «дизель зі слоном» виробляється з російської нафти, левова його частина. Про це читайте у статті Івана Марченкова, аналітика «Консалтингової групи А-95», та Сергія Куюна, директора ТОВ «Консалтингової групи А-95», “Дизель зі слоном. Як Індія завоювала український і європейський паливні ринки”.
“В Європі справедливо вважають це обходом санкцій, і з січня 2026 року набуде чинності заборона на пальне з російської нафти. Схоже, що Україна навіть дещо випередить європейців у цьому питанні: під час написання цього матеріалу стало відомо, що з 1 жовтня буде запроваджено посилений контроль за імпортом індійського ресурсу, і це може повернути його обсяги до мінімальних”, – пишуть автори.
За вісім місяців у Констанцу надійшло 823 тис. тонн індійського дизпального, що становило 37% від загального обсягу перевалки на румунському терміналі. Дивно, але індійське пальне долає півкулі Землі та виграє цінову конкуренцію?
Перша складова — перевезення великими танкерами місткістю 90–130 тис. тонн, яке коштує дешево. Далі технологія й економіка виробництва. Індійські заводи стали «долітати» до Європи ще до 2022 року. Низька собівартість індійських нафтопродуктів була продиктована сучасними технологіями та величезною потужністю індійських НПЗ.
“Для прикладу, якщо переважна більшість європейських заводів має потужність переробки до 10 млн тонн на рік, то індійські — в рази більші. Так, найбільший із них Reliance переробляє близько 60 млн тонн на рік. За рахунок ефекту масштабу собівартість пального в Індії мінімальна у світі. І це вже призвело до занепаду європейських НПЗ”, – додали вони.
З 2022 року до всього вище переліченого додалася дешева сировина — російська нафта. За останніми даними, її частка у кошику індійських НПЗ переробки становить 40–50%.
З іншими статтями Сергія Куюна можна ознайомитися за посиланням, Івана Марченкова – тут.