Ярослав Сальтисонов з Infocar в інтерв’ю РБК-Україна – як вибрати машину та на що дивитися

При виборі нової машини новачки зазвичай обирають "картинку", тоді як дивитись треба зовсім на інше. Як вибрати перше авто, які системи у ній повинні бути, а без чого легко можна обійтись і за скільки сьогодні можна купити хорошу машину – в інтерв'ю РБК-Україна з експертом Ярославом Сальтисоновим, ведучим Infocar – найбільшого Youtube-медіа про авто.
Головне:
- Як обрати свою першу машину?
- Бензин, дизель чи гібрид – що краще обрати?
- Які функції в авто не потрібні новачку?
- За скільки сьогодні можна купити машину?
- В чому секрет популярності кросоверів?
Вибір нового авто: на що дивитися
– Як ви особисто підходите до вибору нового автомобіля? З чого варто почати людині, яка ще не визначилася з маркою чи класом авто?
– Я починаю з задач: маршрути, пробіги, сімейний склад, де паркую й що тягну (багаж, причіп, велосипеди). Потім фільтрую тип кузова, кліренс, необхідність повного привода і оцінюю.
Автомобілі на повному приводі, але для міського використання – це точно не найнеобхідніше. Кросовери, загалом, також – все залежить від вашого погляду на зручність. В мене, наприклад, так жодного кросоверу досі й не було.
Витрати пального теж можуть впливати на вибір, особливо за умов великих пробігів. Тут варто рахувати в комплексі з розрахунку на потенційний строк експлуатації авто. Якщо ви плануєте “поїздити рік і продати” – вам хоч 5, хоч 15 літрів на 100 км, не будуть суттєво впливати, якщо ж роки зо 3, то це вже помітно.
Ще варто визначитись, чи є сервісні центри безпосередньо поряд з вами, бо їздити на ТО за 200-300 км може бути не завжди зручним. Далі – Youtube, бо ж сьогодні настільки багато контенту, що скласти початкове враження про авто можна не піднімаючись з крісла.
Ну і нарешті – шорт-лист моделей і обов’язково тест-драйв, можливо, краще не один. І перевірка ергономіки особисто, так як це хіба не найважливіше. Фінально – власні вподобання та визначення мінімального та достатнього наборів опцій і далі вже вибір.
Головне тут пам’ятати, що переважна більшість автомобілів сьогодні – пристойної якості (по ціні) та більш-менш надійні, принаймні на час дії гарантії, тому краще обирати те, що вам буде дарувати емоції і пам’ятати, що те, що важливо вашому сусіду – не факт, що настільки ж важливо і вам.
Про вибір марки та класу скажу теж саме: це ваш особистий вибір. Навряд чи, якщо ви ще не визначились, умовна Mazda принесе вам вдвічі менше задоволення ніж вдвічі більш дорога умовна BMW. Втім, якщо гроші є і є трохи досвіду, вибір преміального бренду дуже часто може бути виправданим.
– На що, на вашу думку, більшість покупців не звертає уваги, але дарма?
– Позиція за кермом і оглядовість – багато хто обирає “картинку”, а потім втомлюється спиною. Дрібниці ергономіки: куди класти телефон, як працює мультимедіа, якість камер, світло вночі, але головне – крісло та загальна посадка.
Вам буде до одного місця +1 літр витрат по трасі або наявність бездротової зарядки, якщо дорогу Київ-Львів ви завершуватимете з болем в спині. А інакше, як особисто, ви це не перевірите, бо ж зріст та комплекція у всіх різні.
– Кросовери вже кілька років поспіль лідирують у продажах. Як ви думаєте, у чому їхній справжній секрет успіху?
– Вони закривають 80+% повсякденних потреб одним авто: легко заходити-виходити, багажник зазвичай дещо зручніший за рахунок вищої підлоги, кліренс більший. Ще вони психологічно дарують відчуття безпеки й умовної “вседоріжності”. Ну і звісно ж плюс до всього маркетинг і набагато більш широкий вибір.
До прикладу, якщо седанів С- та D-класу сьогодні в моменті на ринку буквально декілька, то кросоверів – декілька десятків. Ну а певні компроміси по динаміці, стабільності на швидкості та відносно більші витрати пального для більшості прийнятні.
– Чи є ситуації, де хетчбек, або універсал – все ж кращий вибір, ніж кросовер?
– Коли важливі керованість і зручність посадки: нижчий центр ваги та й взагалі менша вага, краща аеродинаміка, геть інша посадка. Універсал – король сімейних і вантажних задач на трасі: більше корисного об’єму без втрати стабільності.
У місті “хетч” з меншою довжиною та діаметром розвороту часто практичніший. Якщо не потрібно лізти на бездоріжжя – ці формати ефективніші. Але світовий ринок вже дав зрозуміти, що кросовери – в фаворі.
– Як змінюється ставлення українців до типів кузова? Чи є тренд на повернення до компактних моделей?
– Боюсь, тут – ніяк. Клас SUV в 5-6 разів більше продається за решту. Втім, тут питання в пропозиції. Багато виробників вимушено виводять з ринку компактні моделі через низький попит і заміщують ці позиції кросоверами В- та С-сегменту. Тому в найближчому майбутньому “компактною моделлю” ми будемо називати B-SUV.
Авто для новачка: як обрати і які помилки
– Автомобіль для початківця: чи варто брати нову машину з салону, чи краще вживану?
–Якщо бюджет дозволяє – звісно нова. Сучасні системи безпеки й абсолютно прозора історія – це прямо запорука безпроблемного використання. До того ж, ставка КАСКО на нове авто, якщо ви купували не в кредит, буде меншою, ніж на вживане.
Якщо ж коштів на нове авто не вистачає – вживане, але бажано з перевіреним походженням, діагностикою та холодним розумом, без “мрії дитинства”. Початківцю важливіші передбачуваність, дешеві витратні матеріали та простота, а от надлишкова потужність та статусність бренду – зайві, бо це і ризик переоцінити себе, і ризик переоцінити свій гаманець.
– Які типові помилки роблять новачки при купівлі першого авто?
– Купують емоцією, ігноруючи витрати на обслуговування. Розмір – побільше, бренд – подорожче. Наприклад: Генрі Форду часто приписують фразу, мовляв: “80% краси автомобіля – його колеса”.
Не вдаючись до пошуків автора цього вислову, хочу зауважити, що це – правда. Однак, не варто недооцінювати вартість тієї ж гуми. Чим більші колеса – тим більші витрати, тому перша ж зимова зміна шин на авто може стати неабияким викликом для новачка. Варто тверезо оцінювати власні можливості.
– Чи потрібно одразу інвестувати у сучасні системи безпеки, якщо бюджет обмежений?
– Так, але розумно: обов’язково – хороші фари, бажана наявність автоматичного гальмування, 6+ подушок безпеки, ESP. Наявність контролю смуги та сліпих зон, заразом з системою втоми водія, не здаються мені обов’язковими і необхідними, скоріше – приємний бонус. Ну і камери та датчики паркування – це елементарно зручно.
Вибір силових установок
– Гібрид, дизель чи бензин – який тип двигуна сьогодні найраціональніший з урахуванням цін на паливо та сервісу?
– Для міста й змішаного циклу – гібрид: економія в заторах і менше зносу гальм. Для великих трасових пробігів – сучасний дизель, якщо є якісне пальне. Бензин – універсальний варіант із нижчим порогом входу та меншою складністю.
На загал: гібрид або бензин. Дизель – тільки для траси. В місті, особливо на коротких пробігах, сучасний дизель Евро-6+ я б, скоріше, обійшов стороною.
– Як змінилась рентабельність дизелів після зростання популярності гібридів?
– Вона звузилася для міста, але на трасах дизель все ще сильний завдяки тязі та витраті. Вартість володіння зросла через екологічні системи (DPF, AdBlue) і дорожчий сервіс. Дизель залишився інструментом для тих, хто реально багато їздить.
Втім, якщо я правильно розумію слово рентабельність, – український ринок доволі інертний, тому ви, скоріш за все, ще довго зможете продати дизель на “вторинці”.
– Що б ви порадили тим, хто хоче економити, але не готовий до електрокара?
– Порадив би порахувати, в чому криється економія і бажання економити. Трамвай – мій улюблений економний засіб пересування. Будь-яке авто не буде вам економити гроші.
“Фішки” сучасних авто
– Назвіть ТОП-5 опцій, без яких, на вашу думку, важко уявити сучасне авто.
- Apple Carplay/Android Auto, бажано бездротові,
- камера заднього огляду з круговими датчиками паркування,
- підігрів сидінь і, бажано, керма,
- система екстреного гальмування,
- електричний привод багажника для 99% кросоверів.
– Які “фішки” в машинах останніх років ви вважаєте переоціненими?
Гігантські екрани із сирим UX замість фізичних клавіш – це стосується і мультимедійних систем, і клімату.
Повальна інтеграція сенсорних клавіші на кермі – просто таки окремий вид хвороби і добре, що хоча б тут почався відкат назад.
Псевдомасаж сидінь – маркетологи часто роблять чималий акцент на цьому, але їм би варто було спробувати найпростіші активні масажери-накидки на крісла, щоб зрозуміти, що в їх автомобілях це все сурогат.
“Спортивні пакети” з величезними колесами – так, це плюс до зовнішнього виду, але дуже часто вони буквально вбивають плавність руху.
Автопаркування – мені здається, його вмикають рівно 1 раз, щоб вразити свою дитину, мовляв: “дивись, кермо обертається самостійно”. Це дуже довго і непевно.
Велика кількість різних режимів руху: “Еко”, “Нормал”, “Комфорт”, “Спорт”, “Спорт+”. Не вистачає ще “Щоденний”, “Вихідний”, “Ранковий” та “Вечірній”, щоб нарешті обрати те, що потрібно.
– Які технології з преміум-сегменту, на вашу думку, скоро стануть доступними масово?
– Це вже відбувається і доволі активно. Матричні фари, вентиляція сидінь, проекція на лобове скло, камери 360, адаптивний круїз з повним переліком систем безпеки – ще 5-7 років тому, весь цей набір можна було зустріти хіба не лишень в напакованому під зав’язку Mercedes GLE. Зараз же кожний Nissan Qashqai на дорозі має впевнено більше половини цих функцій.
– Чи достатньо зазвичай базової комплектації?
– Якщо в базі є світло, безпека зіткнень, нормальні сидіння й мультимедіа – так, зазвичай достатньо. Я б додавав лише клімат-контроль та камери/датчики, бо це елементарно зручно, але у переважної більшості вони вже є.
Динаміка українського авторинку
– Як, на вашу думку, за останні 5-10 років змінився український авторинок?
– Несуттєво. В Україну так само тягнуть вживані авто з-за кордону. Тільки тепер це не повально Європа, а битки зі США. Частка нових авто залишається на тому ж рівні і немає підстав вважати, що щось має змінитись в найближчому майбутньому.
– Чи стали покупці вибагливішими? Що для них зараз головне – економія, комфорт, безпека, престиж?
– Мабуть, стали. Не кожний європеєць має змогу довірити свої 50 тисяч доларів або євро, щоб йому привезли електромобіль з Китаю без гарантій обслуговування, але з автопілотом і караоке. Я навіть не скажу, це економія, комфорт, безпека чи престиж, коли ти співаєш в мікрофон за кермом.
– Як вплинула війна на структуру продажів і пріоритети покупців?
– Якщо ми говоримо про пересічного покупця, то на сьогодні – складно сказати. В перший та другий роки повномасштабної війни було відчутно, що масовий сегмент просів сильніше за преміум, але зараз поступово можна спостерігати вирівнювання. Зріс сегмент пікапів та комерційного транспорту, але на жаль, це вимушено.
– За скільки сьогодні можна купити середньорозмірне авто? Як змінились ціни на машини за останні роки?
– Тут складність може виникати в термінології. Якщо ми говоримо про “середньорозмірне авто”, як про той же кросовер С- або D-сегменту, то це орієнтовно діапазон від “психологічного мінімуму” до відчутно вищих цифр залежно від бренда та комплектації.
Від 1 250 000 і до 2 400 000 грн – це якщо ми говоримо про умовні мас-бренди. Ринок суттєво подорожчав проти 2020-2021 років. Післяковідна інфляція в Європі помножена на зміну крос-курсу долар/євро з інфляцією в Україні, до яких додане ще збільшення вартості виробництва електроніки вилились у +20+40% за кілька років.
– Чи можна в Україні вільно купити авто в Україні, чи треба чекати поки їх звідкись привезуть?
– Все залежить від бренду, але так, зазвичай в наявності є певна кількість авто. Решта складу може знаходитись не безпосередньо в Україні, а десь недалеко від кордону, тому логістика займатиме 2-3 тижні з тією різницею, що в ці 2-3 тижні вірити можна. Це стосується мас-брендів з фіксованими комплектаціями. Найбільше очікування – за автомобілями в специфічних конфігураціях (нестандартний колір, наявність додаткових опцій).
– Бум електрокарів в Україні – чи, на вашу думку, він продовжиться?
– Бум – ні, але електричних авто ставатиме більше. Сьогодні бум обумовлений зниженою вартістю пересічного електромобіля в порівнянні з відповідним за розміром і можливостями автомобілем з ДВЗ. Як тільки реальні умови існування стануть співставними (повернення мита та ПДВ), покупець двічі подумає, чи є резон ризикувати з невідомою китайською електричкою, чи краще віддати свої гроші за умовну перевірену гібридну Toyota.
Плюс поява офіційних представництв з європейською конкурентною вартістю та виведення електромобілів зі списку пріоритетних стратегічних галузей в Китаї на майбутні 5 років, починаючи з 2026, натякає на поступове вирівнювання ситуації.
– Як ви бачите український авторинок через 10 років: більше електро, гібридів чи повернення до класичних моторів?
– Ми – абсолютно залежні від позиції Європи, як нашого ключового партнера з цих питань, тож позиція Заходу майже на 100% буде і нашою позицією. Поки, схоже, що класичних ДВЗ стане менше і вони все активніше будуть оснащуватись гібридними системами і я б ці два сегменти об’єднав в один. І на їх тлі зростатимуть тільки електромобілі, але це цілком закономірно.






