Ціни на бензин – що впливає в Україні
Ринок пального в Україні за останні три роки зазнав кардинальних змін – нові маршрути, нові постачальники, нові виклики. Ціна бензину на заправках наразі – це не просто цифра, а відображення курсу долара та світових ринкових процесів.
Про ситуацію на ринку
– Які зараз основні фактори впливають на ціни на бензин і дизель в Україні?
– Багато років фактори незмінні. Перший – це зовнішній. Ми є країна-імпортер нафтопродуктів, вони до нас надходять майже з усього світу. На піку 2023 року, здається, пальне з понад 25 країн світу було у нас представлено. Відповідно, закупівля відбувається по світових цінах. Це фактор номер один.
Фактор номер два – це валюта. Оскільки пальне – імпортний товар, курс напряму впливає на ціну в гривні.
Іноді включаються інші фактори, внутрішні, як то попит, зміни в оподаткуванні тощо. Але це локальні випадки. Наприклад, сезонність. Традиційно навесні питаюсь, що буде з цінами, бо, мовляв, посівна?
Якщо провести аналіз динаміки цін на пальне навесні або восени, то ми побачимо в приблизно однаковій пропорції зростання та зниження цін. Проте внутрішня ціна завжди корелювалась із зовнішнім ринком.
Ціни залежать від світових (фото: Віталій Носач, РБК-Україна)
– Як змінився український ринок пального за останній рік – з точки зору імпорту, логістики, запасів?
– В цілому ринок змінився з 2022 року радикально. Якщо казати про джерела постачання, то ринок розвернувся на 180 градусів – домінування Росії і Білорусі змінилось на постачання через кордон з Європою, через який пальне потрапляє в Україну зі всього світу. Є взагалі екзотичні виробники, як то США, дизельним пальним звідти торгує мережа UPG. Були за останні три роки постачання з Кувейту, Саудівської Аравії, навіть з Канади, зі скандинавських країн. Тобто перше що змінилось, це географія.
Друге, логістика. Якщо раніше ми все отримували залізницею з тієї ж Росії і Білорусі, то пальне їде водою, бензовозами, залізницю. Так, залізниця залишається найбільшою, але це не 100%, як було 2021-го року, а близько 40%.
Автомобільним транспортом або бензовозами взагалі ніхто не імпортував, а у 2022 році частка цих постачань була понад 50%.
За остання три роки ця нова система постачань встигла еволюціонувати. Зокрема, відбулася кристалізація ключових постачальників. Тобто якщо у 2022-2023 роках купували де тільки могли, бо був дефіцит, висока ціна, а відповідно економічно проходило все. Але по мірі того, як ринок наповнився пальним і навіть з’явився профіцит, почали виживати найсильніші.
А найбільш конкурентний на пальному ринку той, хто географічно ближче. Все вирішує логістика. У 2024-му році відбулася кристалізація постачальників: бензини нам постачає вже не 20, фактично чотири країни-виробника – Румунія, Польща, Литва та в невеличких обсягах Німеччина.
По дизельному пальному, в принципі, те ж саме. Тобто домінує Польща, Румунія, дещо йде зі Словаччини, багато приходить з Півдня – Греція та Туреччина.
Тобто ціни закупівельні ціни позбулись спекулятивної складової, а кількість постачальників скоротилася до мінімуму.
Еволюціонувала й логістична система. З 2022 року дуже зросли залізничні перевезення. Це відбулося завдяки розбудові прикордонної інфраструктури – пунктів з переливу пального з європейських цистерн в українські. Наростили потужність, сформували парк вагонів (а це європейські та українські цистерни), синхронізували роботу залізничники різних країн.
І тому цей більш дешевий та продуктивний транспорт повернув собі втрачені позиції в імпорті пального. Одночасно втратили свою вагу бензовози, перевезення якими найбільш дороге.
Саме цим був характерний останній рік.
– А яка ситуація із запасами?
Ситуація дуже прагматична: ніхто нічого не зберігає. Весь продукт знаходиться «на колесах», оскільки ворог тримає під прицілом нафтобази.
Трагедії у відсутності запасів немає. Сформований такий транспортний парк і така транспортна інфраструктура, що будь-який обсяг пального ринок може привести в самі стислі терміни. Не буде перебільшенням сказати, що транспортних потужностей вистачить на постачання вдвічі більших обсягів, ніж ми споживаємо.
Міжнародний контекст
– Як впливає ситуація на світовому ринку нафтопродуктів на ціни в Україні?
– Вона впливає безпосередньо, бо по таким цінам ми купуватимемо пальне. Але якщо ми говоримо про прогнози, то це абсолютна невдячна справа і думаю не сильно помилюсь, якщо скажу, що протягом останніх трьох років всі прогнозисти прогоріли.
Найбільш запамяталось, як напередодні запровадження Європою ембарго на імпорт нафти та нафтопродуктів з Росії багато хто прогнозував колапс та злет цін. А що по факту? Ціни не просто не зросли, вони впали, бо всі готувались і привезли дуже багато пального, яке в подальшому обвалила ринки.
Таких прикрих для прогнозистів ситуацій було насправді багато. Ціноутворення на енергоносії дуже складне, бо впливаю економічні, політичні і навіть природні фактори, передбачити які всі разом неможливо.
Світовий ринок прогнозувати важко (Фото: Getty Images)
– Яку роль відіграє курс долара в ціноутворенні на пальне?
– Скажу так: кожна гривня в курсі долара – це приблизно 80 копійок в ціні на бензин або дизельного пального.
Сам світовий ринок нафти та нафтопродуктів працює в доларах. Проте в євро встановлено акцизний збір на пальне в Україні. Тому курс євро теж впливає на ціну, але не так суттєво.
Курс долара впливає на ціни (Фото: Getty Images)
Ризики і прогнози
– Чи є ризик паливної кризи або дефіциту влітку 2025 року?
– Це повністю виключено. Це, мабуть, одне з небагатьох, що можна абсолютно впевнено стверджувати.
Тому що створена така транспортна інфраструктура, яка здатна привезти пального в два рази більше, ніж нам потрібно. Кількість бензовозів у нас доросла з 2021 року в чотири рази. Це тисячі машин. Це відпрацьована логістика залізниці. Транскордонна інфраструктура дуже потужна і розгалужена. Все працює як годинник.
Сформовані джерела постачання. Чому сталася криза у 2022 році? Не в останню чергу через те, що ніхто не знав, куди бігти в тій Європі? За виключенням хіба що ОККО, ніхто ніколи не купував на Заході, всі купували на Сході та Півночі – в Росії та Білорусі.
Крім того, ти не можеш в Європі прийти на нафтопереробний завод або до трейдера і сказати: “Дайте мені пальне”. По-перше, там тебе ніхто не чекає. По-друге, тебе будуть перевіряти. Тобто комплаєнси банківські, корпоративні. Це складно і не швидко.
Сьогодні це все вже зроблено. У будь-який час ти можеш збільшити обсяг свого замовлення і досить оперативно його отримати.
– Які прогнози щодо цін на бензин і дизель до кінця літа/року?
– Прогнозувати справа абсолютно невдячна. Все швидко змінюється. Завтра знову Трамп не з тієї ноги встане, і ціни кудись полетять.
Якщо говорити глобально, немає ознак того, що нафта буде дорожчати. Сировини та пального дуже багато. В Європі, наприклад, дуже багато бензину, його перевиробництво, ціни на нього падають. Нафтопереробні заводи зачиняються через це.
Я думаю, що найближчі місяці мають бути досить стабільними, без злетів та падінь.
– Чи можуть нові удари по інфраструктурі вплинути на забезпечення пальним?
– Ні. На відміну від енергетичної системи, яка має крупні вузли (ТЕС, ГЕС тощо) і через те є вразливою, система нафтопродуктозабезпечення максимально децентралізована. Якщо раніше такими вузлами були нафтопереробні заводи, або великі нафтобази, то їх сьогодні немає. І це те, що бажано зробити і в енергетиці.